Jump to content
  • 0

meerdere summary's (sub) summary's

walberg

Question

Posted

Ik heb de velden: bedrijf datum bedrag (nummeriek) en totaal bedrag.

Een totaal bedrag is simpel namelijk totaal bedrag = summary bedrag.

Nu wil ik ook een veld toevoegen totaal bedrijf dus een summary afhankelijk van de inhoud van bedrijf (naam).

Natuurlijk zou ik kunnen sorteren op bedrijf dan daar een summary van maken en dan ergens apart de summarys optellen maar dat zijn veel handelingen en eigenlijk wil ik het allemaal vast op een pagina hebben.

Is dat mogelijk?

dus eigenlijk bedrijf daum bedrag bedrag-bedrijf (dus totaal van een bedrijf) en totaal bedrag (dat staat er al)

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Volgens mij kan je hiervoor calculaties gebruiken (unstored, waarom: omdat deze zich moet herberekenen nadat je iets hebt gewijzigd...) die een totaal maakt (op basis van een relatie) alle totalen voor dat bedrijf...

Dus:

1) leg een relatie op basis van je bedrijfnaam, zodat je alle records voor dat bedrijf hebt.

2) Maak dan een unstored calculatie in de hoofdtabel aan.

3) de calculatie moet iets zijn zoals sum (het veld dat je wil totaliseren uit de gerelateerde tabel)

Hopelijk lukt het hiermee...

• 0
Posted

br heeft gelijk, de techniek werkt.

ik heb een plaatje bijgevoegd van een begrotingenlijst waarin is berekend hoeveel begrotingen er zijn voor een bepaalde klant, voor een bepaald project en voor een bepaalde projectsoort (de blauwe cijfers tussen haakjes vóór de betreffende velden). zelfde techniek, in dit geval met drie afzonderlijke selfjoins en drie 'unstored' sum-berekeningen.

maar er zijn ongemakken: in het actieve record is de unstored-berekening keurig up-to-date, maar in niet-actieve records niet altijd en dat wil wel eens voor verwarring zorgen...

bovendien kunnen teveel van dit soort relaties en unstored-berekeningen de boel merkbaar vertragen, vooral als er veel records zijn...

5a758dc4a0463_Afbeelding1.png.9127d0da57e665b6fcbb494f1612094b.png