Jump to content
  • 0

not vs -1

Administrator

Question

Posted

ik ben geen officiële FM-kenner, maar heb t mezelf met heel veel vallen en opstaan zo n beetje bijgebracht in een jaartje of 15 en zie bij het zien van

http://www.clarify.net/viewtopic.php?p=27303#27303

ineens dat ik er al die tijd misschien wat vreemde praktijken op na heb gehouden...

blijkbaar is het gebruikelijk om te zeggen:

if (not isvalid (...) ; ... ; ... )

of

if (not isempty (...) ; ... ; ... )

terwijl ik in voorkomende gevallen altijd zeg:

if (isvalid (...) -1 ; ... ; ... )

of

if (isempty (...) -1 ; ... ; ... )

het resultaat is gelijk... dus mijn vraag is nu: is er werkelijk geen functioneel verschil tussen beide of loop ik ergens risico’s?

‘not’ is in elk geval wel duidelijker...

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
terwijl ik in voorkomende gevallen altijd zeg:

if (isvalid (...) -1 ; ... ; ... )

of

if (isempty (...) -1 ; ... ; ... )

Dat is veeleer je eigen logica.

Gebruik toch maar NOT, al was het maar voor diegenen die na je komen ... ;-)

• 0
Posted

heeft dat niet te maken met "meest waarschijnlijke uitkomst?" volgens mij moet de meest waarschijnlijke vooraan staan, dat scheelt weer een processor cyclus. of dat wat uitmaakt hangt van de grootte van de database of de gevonden reeks af, het script waarin het draait, etc. Bij case () kom je dat eerder tegen dan bij if() aangezien je daar meer testen in kan uitvoeren. Maar dan is vaak weer leidend of het een = of een < of > test is - in het laatste geval is leidend of de eerst geëvalueerde test alle andere uitsluit of niet.

ps. ik geloof dat ik de oorspronkelijke tekst toch een beetje misgelezen heb. afijn.

• 0
Posted

Leesbaarheid is voor mij na performantie een belangrijk criterium bij het opstellen van scripts of formules, kwestie van het geheel onderhoudsvriendelijk te houden.

Logisch gezien is er niks mis met je werkwijze maar iemand na jou zal misschien wel even in z'n haar krabben op zoek naar een verborgen betekenis. :wink: