Jump to content
  • 0

FM6: Kan ik een stuk van een veld emailen?

Annick

Question

Posted

Ik zit een beetje te worstelen met hetvolgende. Wij hebben een database waar alle problemen ingezet worden die gevonden worden met onze software. Al jaren gebeurd deze input via een intranet web applicatie. Er worden dan ook tevens emails gestuurd naar verschillende mensen die hiervan op de hoogte moeten blijven. Tot zover alles OK.

Nu kan het zijn dat een bepaald veld in die database een nogal lange text bevat. Weet er iemand of het dan mogelijk is om maar een gedeelte van dit veld door te mailen ipv de ganse text. (door een bepaalde string toe te voegen in het veld dacht ik, maar ik geraak er niet uit)

(wij zitten nog steeds op FM6 unlimited en CDML)

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

ik heb FMP6 niet meer zo paraat, dus antwoord ik maar op basis van 8.

stel, je tekst staat in veld "tekst" en je voegt aan begin en eind van het te mailen tekstgedeelte "@#" toe, dan zou dit ongeveer de berekening moeten zijn die je voor je mailbericht moet opgeven...

If(PatternCount(tekst ; "@#") = 2 ;

Middle

( tekst ;

Position ( tekst ; "@#" ; 1 ; 1 ) +2;

(Position (tekst ; "@#" ; 1 ; 2 ) - Position ( tekst ; "@#" ; 1 ; 1 ) ) -2 ) ;

tekst)

of in gewoon nederlands: als "@#" twee keer voorkomt in de tekst, mail dan alleen het gedeelte beginnend direct ná de eerste "@#" en eindigend direct vóór de tweede "@#". zo niet, mail dan de hele tekst.

de +2 en -2 in de formule zorgen er voor dat "@#" zelf niet gemaild wordt.

• 0
Posted

brahman, dat is het inderdaad !!!!!!

Ik heb de context nog even aangepast naar het volgende:

Left( fieldname, Position( fieldname, "**----**", 1 , 1 ) -1)

waarbij hij gaat zoeken naar waar de string "**----**" de eerste maal voorkomt, en alles wat ervoor staat laat zien.

Bedankt voor de tip!

• 0
Posted

ha mooi.

en om het helemaal makkelijk te maken: als de tekst langer is dan, zeg s, 100 karakters:

if(length(tekst) ? 100 ; left (tekst ; 85) & " (...)" ; tekst )

daarmee kort je iedere tekst die langer is dan 100 karakters in tot bijvoorbeeld 85 karakters en voeg je de string " (...)" toe om aan te geven dat er in het oorspronkelijke bericht meer tekst is.