Jump to content
  • 0

value list - dropdown list

ddrklav

Question

Posted

Volgende situatie :

Ik heb een tabel categorie en een tabel subcategorie.

Categorie velden :

- ID

- Omschrijving

Subcategorie velden :

- ID

- CategorieID

- Omschrijving

- Algemeen (0 of 1) => een subcategorie kan algemeen zijn (waarde is dan 1) en dus niet gekoppeld aan een categorie

De tabel Subcategorie heeft een relatie met Categorie via CategorieID en ID (tabel Categorie).

Hoe kan ik een valuelist (dropdown list) krijgen die me zowel de gekoppelde subcategorie geeft als de algemene subcategorieën geeft.

vb.

Categorie :

- ID : 1

- Omschrijving : Test 1

Subcategorie :

- ID : 1

- CategorieID : 1

- Omschrijving : Test 1.1

- Algemeen : 0

Subcategorie :

- ID : 2

- CategorieID :

- Omschrijving : Test 1.2

- Algemeen : 1

Dus als ik in een dropdownlist Categorie Test 1 kies lukt het mij om in een andere dropdownlist Test 1.1 te laten zien. Nu zou ik ook in laatst genoemde dropdownlist Test 1.2 erbij willen.

Ik vermoed dat dit een OF relatie zal zijn, maar dit is (nog) niet mogelijk in Filemaker 8.5. Hoe kan ik dit via een omweg toch maken ?

Iemand enig idee ?

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Maak je het jezelf niet moeilijk door een systeem uit te vinden waarbij subcategorieën soms wel en soms geen hoofdcat bevatten? Kan je dat datatechnisch niet stroomlijnen naar een éénduidig systeem?

Anyway: een veld dat leeg is kan je niet gebruiken in een relatie. Dus moeten we de trukendoos bovenhalen. Even uit de losse pols, don't shoot me als ik wat vergeet...

Maak in tabel subcat een calc field met resultaat 0 indien veld hoofdcat leeg en resultaat hoofdcatID indien er wel een hoofdcat is. Dat wordt de foreign key naar de hoofdcat.

In de tabel hoofdcat maak je een calc multikey met daarin 0 en de hoofdcatID. Gebruik die twee calc velden voor de onderlinge relatie. Resultaat: voor elke gekozen hoofdcat in dropdown 1 zie je in dropdown 2 alle gerelateerde dubcat plus alle 'algemene' subcat. De multikey zorgt dus voor het 'OF' element in je relatie.

Groetjes,

Joris Aarts