Jo Ooms Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Wij hebben in de firma een een FM netwerk. Dit netwerk is ls volgt opgebouwd: FM server 5.5 op een Mac Mine (intel) Deze mini is verbonden via switch met Apple Airport Extreme. Tussen de switch en de Airport extreme zit een ethernetkabel van ongeveer 100M. De FM6 client staat op een mac mini (ook Intel) Deze is draadloos verbonden met de Airport extreme. Onze FM database werkt echt zeer traag via deze combinatie. Wat kan de oorzaak van deze traagheid zijn? het (kabel)netwerk bepaalde instellingen op de sever/clients Alle tips welkom Quote
0 Joris Aarts Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Onze FM database werkt echt zeer traag via deze combinatie. Heb je al andere combinaties geprobeerd? Wat is traag? Wat was de configuratie die acceptable snelheid bood? Heb je gemeten wat die normale snelheid is versus deze configuratie? Wanneer is het traag? Bij het openen van de database, bij bepaalde acties, of af en toe? Oplossen van performantieproblemen is niet eenvoudig omdat er een heel aantal factoren kunnen meespelen. Het komt erop aan om te testen met diverse configuraties om de flessenhals te ontdekken. FileMaker over een draadloos netwerk gebruiken is zeker doenbaar. Ik zou het wel afraden voor cruciaal dataverkeer omdat een draadloos signaal nogal gevoelig is voor storingen en een FileMaker client veronderstelt een permanente connectie met de host. Anders verbreekt-ie de verbinding en is er risico op gegevensverlies. Daarom zou ik eerst eens de kwaliteit van dat draadloos signaal onder de loep nemen. Groeten, Joris Quote
0 Jo Ooms Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 Joris, Wat betreft andere combinaties: vlak bij de FM server staat een iMac (intel). Deze is op het netwerk aangesloten via dezelfde switch als degene waar de de Mac Mini FM sever is op aangesloten. De snelheid bij deze combinatie is zeer goed. De traagheid: Het duurt enkele seconden om een find uit te voeren; om naar een andere layout te gaan. De "trage" client wordt gebruikt voor de input van data. om 1 productiefiche in te geven moeten er minstens 4 layouts worden geopend. Als je steeds enkele seconden moet wachten is dat zeer frustrerend. IVM draagloos netwerk: Dit is van zeer goede kwaliteit. Apple Airport Expres enkele meters van de client vandaan. Gedurende een werkdag verliest men zo goed als nooit de verbinding. Ik vermoed dat de afstand van zo een 100 m tussenFM Server en de FM client aan de basis van de traagheid ligt. Zijn daar oplossingen voor? Quote
0 HJK Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 (edited) Hoi Jo, 100m kan heel goed voor problemen zorgen! Een stel-regel is zelfs, om langer als 75-80m een kwalitatief hoogwaardige Cat5/6 kabel te nemen. Liefst ook nog apart afgeschermd. Ook sterke knikken in de kabel kunnen voor veel problemen zorgen. (believe me, I have been there! ) Ook de kwaliteit van de UTP stekkertjes kan HEEL sterk variëren. Edited March 7, 2007 by Guest Quote
0 Jo Ooms Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 Men heeft dmv van het plaatsen van een switch dit probleem proberen op te lossen. Is dit niet voldoende? Is die switch wel juist geplaatst? FM server - Switch - 100 m ethernet Kabel - Airport extreme Quote
0 Yves Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Ik had (in het verleden) problemen met vergelijkbare situatie. De "100 meter" kabel werd gesplitst, extra switch tussenin geplaatst en het probleem was hier van de baan. Quote
0 Jo Ooms Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 Het probleem is dat de kabel tussen 2 aparte gebouwen loopt (onder de grond). Dan is het moeilijk om die te splitsen natuurlijk. Quote
0 Yves Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Is hier ook gebeurd! Lekker spannend! Nodige kruipwerk in de catacomben tussen vettige spinnen ea. Kortom de "andere" kant van een netwerk. Al aan glasvezel gedacht? Er bestaan ook antennes die deze afstand overbruggen. Nadeel is het prijskaartje... Quote
0 Jo Ooms Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 Bij ons ligt die kabel onder een groot grasveld. Daar kan ik moeilijk een switch ingraven Quote
0 Durk Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 FM6 client staat op een mac mini (ook Intel) En loopt dus onder Rosetta, kan dat wellicht de oorzaak van vertragingen zijn? Quote
0 Henk R Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Ik heb hier niet de volle 100 meter maar het komt wel aardig in de buurt. Voorheen tussen 2 hub's van 100 Mb, tegenwoordig tussen 2 switchen van 1000 mb. Eigenlijk nooit problemen. De machines zijn allemaal mac's met 10.4.8 en filemaker 6 (achter de switch op 100 meter geen intel, op de switch waar de server op staat wel - de server 5,5 onder macos 9) Misschien eens testen door de airport extreme en de mini dichter bij de switch te zetten (de kabel van 100 m. uitsluiten). Dan kun je controleren of de combinatie extreme <-> mini wel goed werkt voor filemaker. Of misschien eerst een switch tussen de kabel en de extreme (dus server <-> switchs <-> 100 meter <-> switchs <-> extreme <-> mini. Quote
0 TvdT Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 Waarschijnlijk moet de oorzaak van het probleem in de fysieke sfeer gezocht worden. Een aantal goeie opmerkingen heb ik al voorbij zien komen. Uit de beschrijving meen ik te mogen afleiden dat de 100 meter echternet-kabel gebruikt wordt om een verbinding te leggen tussen 2 gebouwen. Dit is af te raden. Deze verbinding kan dan het slachtoffer worden van het electrische potentiaalverschil tussen die gebouwen hetgeen de kwaliteit van de verbinding weer kan beinvloeden. Voor verbindingen tussen 2 gebouwen (zelfs als zij tegen elkaar aangebouwd zijn) is het raadzaam om een glasvezel verbinding te gebruiken omdat glasvezel geen electriciteit geleidt. Maar ook in de niet fysieke sfeer kan er nog iets anders verkeerd gaan. Filereferences! Als er veel keer aan de applicatie is gesleuteld dan kan het zijn dat er een fors aantal ongebruikte (onbruikbare) filereferences zijn ontstaan (ik heb een een database meegemaakt waarin er bijna 1000 overbodige zaten). Die filereferences kunnen ook de oorzaak van een trage werking zijn. Voor meer informatie over filereferences en het oplossen ervan google MetaDataMagic. Quote
0 Jo Ooms Posted March 7, 2007 Author Posted March 7, 2007 glasvezel kabel wordt moeilijk. (de database staat in Servië. ik denk dat de computerman om de hoek geen glasvezel kabels heeft) Zal eerst een de client laten opstellen vlakbij de FM Server. eerst kijken of het dan sneller is. Indien ja misschien een extra switch plaatsen zoals Henk R aangaf. Zal mijn beste Servisch moeten bovenhalen. ahm. Bedankt voor alle reacties iig. Quote
Question
Jo Ooms
Wij hebben in de firma een een FM netwerk.
Dit netwerk is ls volgt opgebouwd:
FM server 5.5 op een Mac Mine (intel)
Deze mini is verbonden via switch met Apple Airport Extreme.
Tussen de switch en de Airport extreme zit een ethernetkabel van ongeveer 100M.
De FM6 client staat op een mac mini (ook Intel)
Deze is draadloos verbonden met de Airport extreme.
Onze FM database werkt echt zeer traag via deze combinatie.
Wat kan de oorzaak van deze traagheid zijn?
het (kabel)netwerk
bepaalde instellingen op de sever/clients
Alle tips welkom
12 answers to this question
Recommended Posts