Maloud Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 Ik heb rondekeken, maar de kennis schiet tekort om het juiste te vinden. Ik heb de volgende velden: Afleverings jaar Afleverings maand Afleverings kwartaal Nu wil ik in een aantal velden zien hoeveel auto's ik per maand heb afgeleverd. 2007-01 aantal Januari 2007-02 aantal Februari 2007-03 aantal Maart En dat dan voor meerdere jaren Wie kan me een voorbeeld laten zien c.q. weet waar de juiste formule te vinden. Bij voorbaat mijn hartelijke dank Quote
0 AvD Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 Dat is hier op het forum toch al verschillende keren uitgelegd. Samengevat: plak voor elke record met een datum je jaar* en maand** aan mekaar (dat geeft iets als 2007januari of 1914december) en creëer een SelfJoin relatie op basis van deze key (die heet trouwens compound key, omdat je een paar dingen aan mekaar geplakt hebt***, zoals met compound lijm te vinden in elke Brico). Daarna maak je calculaties op die SelfJoin. Je komt al heel ver met functies als Count en Sum. Je kan ook "spelen" met Average, Min, Max en nog meer van die aggregaat-functies. Capito? ------------ * Dat krijg je met de Year-functie. ** Die krijg je met de Month-functie. *** Dat aan mekaar plakken doe je met de ampersand: & (Concatenate). Quote
0 AvD Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 En voor ik het vergeet: je kan maanden met elkaar optellen door het jaar weg te laten, je kan jaren doen optellen door month weg te laten, je kan weeknummers combineren, kwartalen, what ever you wish. Quote
0 Maloud Posted March 24, 2007 Author Posted March 24, 2007 Ik heb het echt geprobeerd, zou je AUB een voorbeeldje kunnen maken waarmee ik verder kan expirimenteren, het is geen gemakzucht, ik doe blijkbaar iets verkeerd, heb al drie keer alles verwijderd en opnieuw begonnen maar steeds lukt het niet. Quote
0 AvD Posted March 24, 2007 Posted March 24, 2007 Kijk hier eens: Rony legt het werkingsprincipe van de SelfJoin ook uit. Quote
0 rgaros Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Wie kan me een voorbeeld laten zien c.q. weet waar de juiste formule te vinden. Voorbeelden maken doe ik hier niet meer, maar waarom zou een Resume veld niet werken? Afgebeeld op een subresume gedeelte wanneer gesorteerd op een veld met jaar en/of jaarmaand combinatie? Groet, René Quote
0 Maloud Posted March 28, 2007 Author Posted March 28, 2007 Ik heb het voorbeeld verwerkt en een beetje aangepast. Het werk goed. En naar tevredenheid. Het lijkt wel of het hier op het forum een beetje een elite clubje aan het worden is. Je hebt beginnelingen en gevorderden. De beginnelingen stellen soms heel stomme vragen, waarbij de gevorderden denken, moet je dat nou vragen... Het antwoord is ja. Beginnelingen moeten enthousiast gemaakt en gehouden worden. En zoals nu blijkt er leiden meer wegen naar Rome. Je hoeft geen complete database aan te passen, daarvoor kun je consultants huren, maar een klein voorbeeld, wat je naar je eigen database kan vertalen werkt soms erg verhelderend. Quote
0 Rony Rabijns Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Het lijkt wel of het hier op het forum een beetje een elite clubje aan het worden is. Je hebt beginnelingen en gevorderden. De beginnelingen stellen soms heel stomme vragen, waarbij de gevorderden denken, moet je dat nou vragen... Dag Maloud. Ik nodig je daarom bij deze graag uit voor de volgende confituursessie op 12/05 a.s. Je zal zien dat jouw veronderstelling niet juist is. Rony Quote
0 rgaros Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Het lijkt wel of het hier op het forum een beetje een elite clubje aan het worden is. Je hebt beginnelingen en gevorderden. De beginnelingen stellen soms heel stomme vragen, waarbij de gevorderden denken, moet je dat nou vragen... Doel je op mijn reactie? Het maken van voorbeelden zijn geen uitdaging meer voor me, sorry. Lidmaatschap alhier verplicht dat ook niet. Ik beperk me liever tot suggesties en tips (bij voorkeur die eenvoudiger zijn). Aansluitend zie je dat er mensen zijn die het leerzaam en uitdagend vinden om daarop een voorbeeld te maken. Vullen we elkaar toch mooi aan? Ik ben het overigens wel met de teneur van AvD's berichten eens dat zelden uit de vragen blijkt welke moeite de vragensteller zich getroost heeft om zelf achter het antwoord te komen. Cursus gevolgd? Boek gelezen? FM Help? Zoeken in het forum? Als iemand je een techniek geeft die je kan gebruiken, lijkt het me redelijk dat hij verwijst naar informatie over die techniek. Ik vraag me overigens steeds meer af of FM nog wel een pakket is dat de gemiddelde werknemer even naast zijn normale functie kan doen. De complexiteit is immers zo sterk toegenomen. Maar die discussie is een apart draadje waard. Of, AvD, is dat draadje al eens opgestart? Met vriendelijke groet, René Ros Quote
0 rgaros Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Zoiets? Precies wat ik bedoel! Nou bijna. Je kan beter eerst op het jaar sorteren en dan op de maand. Wordt anders een janboel als je na een jaar weer records voor maart gaat krijgen. Je kan ook Maandnaam vervangen door een veld Jaarmaand (type Getal) met als berekening: Jaar * 100 + Maand Dat sorteer en breekt/groepeert mooi. Mvg, René Quote
0 eroos Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Helemaal mee eens... maar het is ook een voorbeeld. En daarnaast ken ik de inhoud van de database ook niet van Maloud . Volgens mij is iedereen zo tevreden. Dit Forum is er per slot van rekening voor iedereen. Soms heb je een vraag dan weer een antwoord. De reddingsboei voor ieder lid van dit forum. Quote
0 burggraaf Posted March 29, 2007 Posted March 29, 2007 Het lijkt wel of het hier op het forum een beetje een elite clubje aan het worden is. Je hebt beginnelingen en gevorderden. De beginnelingen stellen soms heel stomme vragen, waarbij de gevorderden denken, moet je dat nou vragen... Maloud, zoals je weet: stomme vragen bestaan niet, stom is het pas als je geen vragen stelt! Een ieder heeft zo z'n eigen manier van reageren soms lijkt dat wel 'ns waar op je doelt maar 't valt niet altijd mee om het juiste gevoel in woorden te leggen... Voor zover ik bekend ben met dit forum: er zijn vrijwel altijd mensen die behulpzaam zijn, en willen zijn, los van het kennisniveau waarop de vraagsteller vraagt! Quote
Question
Maloud
Ik heb rondekeken, maar de kennis schiet tekort om het juiste te vinden.
Ik heb de volgende velden:
Afleverings jaar
Afleverings maand
Afleverings kwartaal
Nu wil ik in een aantal velden zien hoeveel auto's ik per maand heb afgeleverd.
2007-01 aantal Januari
2007-02 aantal Februari
2007-03 aantal Maart
En dat dan voor meerdere jaren
Wie kan me een voorbeeld laten zien c.q. weet waar de juiste formule te vinden.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank
12 answers to this question
Recommended Posts