Jump to content
  • 0

Nieuwe relatie beginnen.

edde

Question

Posted

Ik heb mbv. Filemaker SoLutions een leuk systeem voor mijn bedrijf gemaakt. Zelfs modules toegevoegd. Het loopt als een trein. Ik zit echter met 1 ding, een relatie, in Filemaker wel te verstaan. Ben in Filemaker met relaties aan het werk geweest en krijg van alles voor elkaar. Nu wil ik in Solutions een extra relatie maken tussen Contacten en Verkoopopdrachten zodat de btw nummers op facturen kunnen. Dus Field erbij in Contacten en linken naar verkoopopdrachten.

Nu kijk ik in het Relationship scherm (onder define) en zie iets wat ik niet begrijp. Waarom zijn er aparte tabellen zoals contactpersonen factureren ed. Dat heeft toch niks met one tomany te maken wel?

Wat ikkookniet begrijp is waarom men 'naar naam factureren' ed. gebruikt. Kan iemandme vertellen hoe dit zit en hoe ik nu een relatie moet maken.Heb wat geoefend en opzich lukt het maar nog niet in de Productivity Solutions. Ik begrijp, ik weet nog niet zo heel veel van Filemaker, wellicht is het een wat 'domme'vraag maar ik zit even vast. :)

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hoi !

Kort door de bocht : het is nu een kwestbaar. Ik kan het maar voor een gedeelte beoordelen vanaf hier, maar relaties zoals ze nu gebruiken doe ik zelf nooit. Ik kom er zo op terug.

Eerst even terug naar de essentie van een relatie : Een relatie in FileMaker 7+ ligt tussen twee table-occurences ( de vakjes ). De table-occurences mogen dezelfde bron tabel gebruiken. Een relatie maak je door van het ene veld in een occurence een lijn te trekken naar naar een ander veld. De relatie kan alleen (technisch) werken ( als we van links naar rechts kijken ) als het veld aan de rechterkant indexeerbaar is. Een relatie werkt echt als de waarde aan de linker kant ook echt voor komt aan de rechter kant.

Voorbeeld : (Op basis van die van jouw)

occurence::veld <> occurence::veld

verkoopopdachten::een <> Contactpersoon::Een

deze relatie demonstreert gelijk een hoop, nl.

Waarschijnlijk zijn de velden berekeningen met de waarde 1.

Omdat de berekeningen opgeslagen ( dus indexeerbaar ) kan de relatie werken. Het een bijzondere relatie omdat nu elk record een relatie heeft met elk ander record in de andere tabel. Vroeger (Filemaker 6-) werd deze constructie gebruikt om tijdelijke data door te geven aan de andere tabel om dan weer in een script te gebruiken. Zou je de berekeningswaarde als niet opgeslagen maken aan een van de twee kanten, dan zou hijnog maar 1 kant op werken.

Waarom "naar naam verzenden" wordt gebruikt... ik weet het niet. Als we kijken naar : verkoopopdrachten::naar naam factureren<>contactpersonen factureren...::volledige naam:

Via deze relatie zou je als een layout hebt gemaakt die gebaseert is op "contactpersonen factureren" zou je in een portaal alle verkoopopdrachten kunnen zien bij die kontaktpersoon. Dit is alleen super link omdat je meerdere personen zou kunnen hebben die "jan janssen" heten. Je zou nu dan ook opdrachten zien van mensen die niet die persoon zijn. Link liever op contactpersoonID, die kan je zelfs door filemaker laten genereren ( get(recordID) ) .

Dit zou wel een start moeten geven, maar kijk anders eens in de zelfleefbestanden die filemaker meelevert.

Joost