Jump to content
  • 0

Veldvalidatie in portaalrij pas na commit masterrecord?

edc

Question

Posted

Zit met het volgende probleem(pje).

Layout op basis van order tabel. Op dit layout een portaal met orderdetails. Het eerste veld in het portaal is een artikelnummer. Op dit veld staat een restrictie dat de stock groter moet zijn dan 0 en dat het een geldig artikelnr moet zijn.

Bij filemaker 6.0 werd de validatie direct uitgevoerd na het verspringen naar de volgende portaalrij. Bij filemaker 8.5 kan ik zonder problemen alle portallrijen vullen; pas bij de commit van het order record wordt de validatie uitgevoerd. Dan weet ik uiteraard niet meer over welke artikellijn het gaat. Als ik dan revert record doe, worden meteen alle portaalrijen gewist. Ik wil dus opnieuw dat het werkt zoals bij filemaker 6. Hoe los ik dit op? (Liefst zonder gebruik van plugins)

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Zover ik weet gaat dat niet op in Filemaker 8.

Maar is het niet handiger om in de portaalrij een valuelist op te nemen die alle artikelen laat zien die een voorraad hebben. Door middel van een voorselectie kun je het aantal geldige artikelen verkleinen dat gepresenteerd wordt.

Een voorselectie op merk, grootte, kleur... ect

Op deze wijze is iedere invoer die de gebruiker doet een geldige. Scheelt weer tijd tijdens het invoeren.

• 0
Posted

Het gaat over 4000 artikelen waarvan enkel een code, omschrijving en prijs gekend is.

Deze artikelen worden verkocht op een tweedehandsbeurs. Aan de kassa wordt enkel de artikelcode ingevoerd. Dit is dus het enige veld waar op kan gevalideerd worden. + dit moet liefst vlug gebeuren om de rijen aan de kassa niet te lang te laten worden.

• 0
Posted

Wel, edc, als het echt vlug moet gaan, dan is er één oplossing: labeltjes en een barcode-scanner. We hebben daar nogal wat ervaring mee, en eigenlijk alleen maar positieve.

• 0
Posted
Wel, edc, als het echt vlug moet gaan, dan is er één oplossing: labeltjes en een barcode-scanner. We hebben daar nogal wat ervaring mee, en eigenlijk alleen maar positieve.

Voor een activiteit die slechts éénmaal per jaar wordt georganiseerd (namelijk een tweedehandsverkoop van kinderartikelen) is dit wel wat overkill...

Is dit dan niet op te lossen?

• 0
Posted

Wellicht is het principe van de barcodeinvoer wel bruikbaar. Een scanner is niets anders als een apparaat wat heel snel een code kan lezen (en invoert in een veld). Dat kan wellicht ook met 10-vingers (of 2 als je op mijn manier typt :lol: ). Vervolgens verifieer je de code met de bestaande artikelen, als deze bestaat wordt-ie doorgevoerd, zoniet een foutbericht. Of iets van vergelijkbare strekking...

• 0
Posted
Zit met het volgende probleem(pje).

Layout op basis van order tabel. Op dit layout een portaal met orderdetails. Het eerste veld in het portaal is een artikelnummer. Op dit veld staat een restrictie dat de stock groter moet zijn dan 0 en dat het een geldig artikelnr moet zijn.

Bij filemaker 6.0 werd de validatie direct uitgevoerd na het verspringen naar de volgende portaalrij. Bij filemaker 8.5 kan ik zonder problemen alle portallrijen vullen; pas bij de commit van het order record wordt de validatie uitgevoerd. Dan weet ik uiteraard niet meer over welke artikellijn het gaat. Als ik dan revert record doe, worden meteen alle portaalrijen gewist. Ik wil dus opnieuw dat het werkt zoals bij filemaker 6. Hoe los ik dit op? (Liefst zonder gebruik van plugins)

Ik zit helaas ook met bovenstaand probleem en ik irriteer mij er rot aan...

Nog los van het feit dat je een validatiemelding kan krijgen waar geen ontkomen meer aan is en je Filemaker op de harde manier moet gaan afbreken om uit die melding te komen.

Vinkje aan op "Gebruiker toestaan om bevestiging te negeren tijdens gegevensinvoer" is bij Single User wel een verbetering, want je krijgt in de validatiemelding een extra knop om de invoerslag te herstellen.

Maar Multi-User is die knop ineens weg, dus kan je niets anders doen dan Filemaker hard laten afbreken...

Gek genoeg haalt het herstellen van de invoerfout soms niets uit. Hij blijft hangen.

En dan...

ben je de laatste invoerslag kwijt. Misschien wel 50 ingevoerde regels in een portaal, omdat Filemaker de misvatting maakt in één record te muteren (mother)....

En zeg nou zelf, wat houdt de validatiemelding in als je net 50 records in een portaal hebt ingevuld en één daarvan bevat een fout en je ziet niet welke?

Het validatie-onderdeel is zowaar één van de grootste minpunten van Filemaker. Ik durf het bijna niet te gebruiken, maar moet het wel om de integriteit van de database te waarborgen.

Jammer, maar helaas.

• 0
Posted

Poging tot workaround: je laat een nieuw venster opengaan met de layout van de tabel die in het portaal getoond wordt, in tabel- of lijstaanzicht. Daar kun je dan de individuele regels van de bestelling bewerken.

• 0
Posted

Validaties worden gedaan als je een record "commit" (bewaart).

De portaalrecords worden nog niet bewaard, daarom dit probleem.

Auto-Enter calculaties worden echter WEL uitgevoerd. Je kan misschien de zaak anders benaderen, door je auto-enter calculatie te laten reageren op de stand van de stock en/of de correctheid van je productnummer.

Een beetje vaag misschien als tip, maar ikzelf zou het eens in die richting zoeken.

• 0
Posted
Validaties worden gedaan als je een record "commit" (bewaart).

De portaalrecords worden nog niet bewaard, daarom dit probleem.

Een hele andere approach: Bouw je interface vanuit het regelbestand. Zet de orderheadergegevens boven in scherm en de orderregels gewoon in listview. Ik doe dit al sinds FM5 om een hoop gedoe met portals te vermijden.