Jump to content
  • 0

urenadministratie

grimm

Question

Posted

Ik ben een beginner met filemaker 7 op apple.

Ik weet daarom helemaal niet hoe ik het volgende voor elkaar kan krijgen.

In onze urenadministratie voeren wij gewerkte uren in met daaraan vast een code die staat voor de standaard werkzaamheden. Voor de nacalculatie wil ik echter zien hoeveel uur ik geschreven heb per code. Codes zijn bv. 1c5, 1c4 , 1b1.

Dus mijn uren zijn code 1c5 = 2 uur, 1c4 = 1 uur, 1c5 = 0,5 uur, 1b1 = 1 uur, 1b1 = 3 uur. Daarbij is de code en de uren in een apart veld ingevoerd. Nu wil ik de 1e conclusie maken als volgt: 1c4 = 1 uur, 1c5 = 2,5 uur en 1b1 = 4 uur. De 2e conclusie is c = 3,5 en b = 4. De laatste conclusie is totaal b+c = 7,5 uur. Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken. :?: [/img]

5a758dc502230_Afbeelding2.png.443d5406a7686b081fbe6c1ed91556f1.png

17 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Resuméveldjes gebaseerd op je code zullen wonderen doen...

Dus op lay-out niveau iets dergelijks instellen. De nodige veldjes voorzien...

• 0
Posted

Ik zou eerder in de richting gaan van een afzonderlijke table voor de codes en de uren.

Je weet nooit dat de situatie zich zal voordoen dat de overeenkomstige uren voor een code moeten aangepast worden.

Je kunt dan eenvoudig een verandering doen of zelf codes bijvoegen.

Met een lookup van gelijk waar in de toepassinge kun je dan iedere nodige code binnenlezen in gelijk welke berekening.

Door de lookup zullen reeds gebruikte en toegepaste codes niet veranderen, mocht er een aanpassing gebeuren.

Je historiek blijft ongewijzigd.

Daardoor blijft je toepassing flexibel en dynamisch.

• 0
Posted

No offense Yves...

Enkel dat ik zag in de opgegeven voorbeelden dat er een optelling dient gemaakt te worden.

Met merging kun je niet altijd de volledige nodige range aanspreken zonder flexibiliteit te verliezen.

Met een lookup (waarbij je al een relationship hebt) heb je meer mogelijkheden....

...terwijl ik hier mijn studenten zo snel mogelijk in het diepe relatiewater gooi...hoe vlugger ze hierin kunnen rondzwemmen, des te sneller voelen ze zich als een vis...

...of gebruik ik weer een (vlaamsche) uitdrukking verkeerd :roll:

• 0
Posted

Ja dat is mooi, bedankt voor jullie hulp maar jullie gaan iets te snel.

Ik heb gezocht naar het resumeprincipe maar daar kwam ik niet uit.

De codes zijn teksten, ik heb er hier maar twee gegeven maar het zijn er veel meer. Een resume van het veld uren is makkelijk maar hoe krijg ik nu subtotalen voor elke code afzonderlijk, heeft dat iets met splitsveld te maken?

En ook met de tabeloplossing lukte het niet. Ik wil namelijk de invoer van gegevens zo snel mogelijk, dat moet dan toch in 1 tabel gedaan worden?

Hoe krijg je dan in de andere tabel deze gegevens gekopieerd maar ook gelijk opgeteld? Ik kreeg wel een standaardwaarde gekopieerd maar niet een totaaloptelling.

In bijlage nog eens mijn situatie waarbij de jobs startpunt zijn.

data.jpg.21ed41284414e3bfe1200a238f248a45.jpg

• 0
Posted

Heel algemeen, want ik ken je structuur niet.

Je voert in een table de jobs in.

In dezelfde table de code, daar zou je bv een valuelist van kunnen maken.

Je 'variable' zijn jeuren.

Van deze uren wilje een som per jobnummer/code.

Maak een concatenate veld (jobsCode) waar je jobs en code bij elkaar brengt, met een scheidingsteken, bv ' | ' , er tussen. Dat geeft dan als resultaat: j07-001 | 1c5 (index).

Maak een self-join relatie op dit veld: jobsCode=jobsCode.

Deze relatie kun je gebruiken in een berekeningsveld om de totale waarden te berekenen van iedere code per jobnummer.

Is enkel een mogelijke aanzet...omje op weg te helpen.

• 0
Posted

Alhoewel ik me qua indedaad structuur aansluit bij Jean toch even (als voorlopige oplossing/oefening) de subresumés. Dat krijg je dat alvast ook onder de knie!

Maak in je lay-out een subresumé gesorteerd op je bewuste code.

Maak ook een resuméveld hetwelke je benodigde cijfers optelt en plaats dit in je sub-resumé-gedeelte.

Na sortering kan je via schermafdruk (en uiteraard afdrukken) de resultaten bekijken.

• 0
Posted

Ik zou het anders opstellen.

In een tabel de velden 1c5, 1c4 en 1b1 maken.

Via een portal invoeren, zodat steeds nieuwe velden aangemaakt kunnen worden.

Berekeningen zijn dan heel gemakeelijk, omdat alle velden nummeriek kunnen zijn.

Ik heb op deze wijze een complete urenadministratie gemaakt voor een detacheringsbureau waarbij per werknemer, per dag het aantal gewerkte uren, ziekte, vakantie, ADV, etc. werd ingevoerd. Per week kan gefactureerd worden, maar ook per meerdere weken (4-weeks). Totalen zijn gemakkelijk te berekenen voor de salaraisadministratie.

Dus eigenlijk: niet een code geven aan een getal, maar het getal invoeren in een gecodeerd veld. Alles blijft dan nummeriek.

Misschien een andere benadering die kan werken.

• 0
Posted
...waarbij per werknemer, per dag het aantal gewerkte uren, ziekte, vakantie, ADV, etc. werd ingevoerd.

Mijn vraag is helemaal off topic, dus excuus daarvoor, maar die benamingen, die heb ik nu net nodig (maar volgens de officiële Nederlandse, en dus niet de Belgische regels).

Kan je daar op antwoorden, desnoods privé? Welke omschrijvingen kunnen officieel ingevoerd worden bij niet-prestaties (zoals dus een afwezigheid wegens ziekte, wegens huwelijk eigen kind, wegens overmacht door spoorwegstaking, wegens vrij te kiezen vrije dag...).

Dankbaar!

• 0
Posted

ik weet niet of ik je helemaal begrijp AvD, maar officiele beschrijvingen zijn alleen nodig om het voor anderen duidelijk te maken.

Ik gebruik zelf ook afkortingen in de tabel en in de velddefinities.

GU is Gewerkte uren 100%

GU100 zijn overuren die wel voor 100% worden betaald en gefactureerd

GU125% zijn overuren die 25% duurder zijn

VA zijn opgenomen vakantie uren

KV staat voor kort verzuim,

KMww is kilometervergoeding woonwerk

etc, etc.

Op de layout gebruik ik in een portaal als eerste een kolom met alle afkortingen voor de diverse uren, horizontaal worden de dagen ma t/m zo ingevoerd met daarachter dan de sommaties (en controles) per week.

Mijn verhaal gaat alleen op als van te voren bekend is welke velden nodig zijn. Als een gebruiker zelf codes moet kunnen aanmaken dan wordt het een heel ander verhaal.

Ik hoop dat we hetzelfde bedoelen en elkaar snappen.

• 0
Posted

Dank, Hiker, mijn vraag was inderdaad volledig off topic en had niets te maken met FileMaker of met programmeren. Ik wilde gewoon weten hoe in Nederland al die verlofdagen heten. Zo heb ik bijvoorbeeld gehoord dat er ook roostervrije uren zijn, wat dat ook al moge betekenen.

Mijn vraag is dus: wat staat er op een correcte "value list" waaruit een arbeider of bediende kan selecteren wanneer hij in een prestatie-registratieprogramma ingeeft dat hij er een dag (of meer) niet is, bijvoorbeeld wanneer dat is wegens ziekte, wegens jaarlijks (collectief) verlof enz. Dus echt een vraag die louter arbeidsrechterlijk is, en volledig buiten software staat.

• 0
Posted

Dan heb ik je toch verkeerd begrepen AvD. Misschien heeft mijn vorige antwoord nog enig nut voor het oplossen van de oorspronkelijke vraag in dit topic.

Ik antwoord maar even via het forum, misschien is het voor meer zuiderburen interessant:

In Nederland gebruiken we de volgende soorten dagen/uren:

werkdagen of -uren

roostervrije dagen of ATV of ADV (kan ook uren zijn)

vakantiedagen / -uren

feestdagen (zijn altijd hele dagen)

ziektedagen of -uren

kort verzuim uren

Bijzonder verlof (bijna altijd dagen) voor trouwen / overlijden familie in 1e graad / etc.

Ik hoop dat dit het goede antwoord is.

Mvgr

Hiker

• 0
Posted

Hi Jean WM,

Je hebt me een heel stuk op weg geholpen maar hoe zou een berekening eruit kunnen zien, is dat eenvoudig of complex?

Je schreef: Deze relatie kun je gebruiken in een berekeningsveld om de totale waarden te berekenen van iedere code per jobnummer.

Kan dat met GetSummary? volgens mij niet.

• 0
Posted

Is helemaal nietmoeilijk.

Het gaat om het total, of de sum, van de waarden in een veld, beperkt door de relatie.

De relatie zegt 1 bepaalde soort, volgens het calcveld.

dat wordt dan:

Geef een sum van alle velden die overeenkomen met de details van de relatie.

Sum = sum, relatie = jobnr+code=jobnr+code, veld = jobnr+code.

In Filemakerees:

Sum(relatie::veldnaam)

Sum(jobnr+code=jobnr+code::jobnr+code)

• 0
Posted
Ik zou het anders opstellen.

In een tabel de velden 1c5, 1c4 en 1b1 maken.

Via een portal invoeren, zodat steeds nieuwe velden aangemaakt kunnen worden.

Berekeningen zijn dan heel gemakeelijk, omdat alle velden nummeriek kunnen zijn.

Ik heb op deze wijze een complete urenadministratie gemaakt voor een detacheringsbureau waarbij per werknemer, per dag het aantal gewerkte uren, ziekte, vakantie, ADV, etc. werd ingevoerd. Per week kan gefactureerd worden, maar ook per meerdere weken (4-weeks). Totalen zijn gemakkelijk te berekenen voor de salaraisadministratie.

Dus eigenlijk: niet een code geven aan een getal, maar het getal invoeren in een gecodeerd veld. Alles blijft dan nummeriek.

Misschien een andere benadering die kan werken.

Hiker,

Kan jij misschien hierover iets meer informatie kunnen geven?

Ik ben op dit moment ook bezig met zo'n uren administratie.

ik heb 2 hoofd tabellen.

Personelen (gegevens van de personelen)

Tijd Registratie ( Alle uren zoal ziek, gewerkt, snipper enz.)

Ik heb een layout gebasseerd op personelen tabel en hierin zitten tabben.

in 1e tab geef ik de gegevens van de personelen.

in 2e tab de gewerkte uren

in 3e tab de week totaal

Voor de rest ben ik nog even aan het uitzoeken wat het beste is om de uren in te vullen. Special in een tijd registratie db gebasseerde layout of zou ik dit ook het beste in personelen layout doen.

Kan jij hier over een aantal tips geven?

alvast bedankt.

• 0
Posted
Dan heb ik je toch verkeerd begrepen AvD. Misschien heeft mijn vorige antwoord nog enig nut voor het oplossen van de oorspronkelijke vraag in dit topic.

Ik antwoord maar even via het forum, misschien is het voor meer zuiderburen interessant:

knip

feestdagen (zijn altijd hele dagen)

knip

Mvgr

Hiker

Feestdagen voor een uur rooster kunnen ook uren zijn want ook op feestdagen kan men praten over uren. (in onze CAO krijg je namelijk per gewerkte uur op een feestdag een uur toeslag)