Jump to content
  • 0

Opsomveld in sub-summary

RuudM

Question

Posted

Mag ik op het volgende voorval jullie commentaar?

Eindelijk heb ik de juiste layout van facturen voor elkaar (verhuur van technici), mooi opgesomd per functiegroep en subtotalen van het aantal gewerkte uren. So far, so good.

Ik heb er voor gekozen om in zo'n sub-resumé gedeelte een aparte specificatie te geven als er bv. kilometer's op de rekening moeten komen. Per persoon zijn er op zo'n factuurregel kilometers mogelijk, die wil ik niet per stuk allemaal gaan berekenen maar alles op 1 hoop gooien en dan in 1 x op 1 regel zetten. Anders wordt de factuur te lang. Dus wil ik een specificatie opnemen onder het subtotaal van alle functiegroepen. Ik heb daarvoor een veldje gemaakt, een resume/optelling van de kilometers per persoon. Ook dat gaat goed. Als er bv. 5 personen 70 kilometers hebben gedeklareerd dan komt dat getal uit op 350 km.

Nu komt het: ik wil de specificatie alleen laten vermelden áls er kilometers te deklareren zijn, als dat niet zo is maak ik er nl. een verschuivend veld van.

Dus dacht ik: ik maak een label (tekstveld) aan met een berekening: IF (kilometers;"een lange specificatie",""). Het totaalveld kilometers bevat immers het juiste aantal... dacht ik. Dat is ook zo als ik dat VELD in het sub-resumé gedeelte zet. Maar dat is niet zo als ik datzelfde veld in de berekening opneem want dan bevat het, tot mijn verrassing, het totale aantal kilometers van iedere factuur en niet alleen van die enkele factuur die in de schermafdruk voor mijn neus staat.

Wat zie ik over het hoofd?

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Phew! Dat was effe puzzelen!

Maar goed, voor de nieuwelingen (zoals ik ;-) ), de gevorderden kunnen dit overslaan:

Het probleem wat ik had is het sub-totaliseren en totaliseren op 1 factuur om onder de streep een mooi factuurbedrag te kunnen krijgen.

Uiteindelijk heb ik kunnen ontdekken dat je een veld kunt maken met de wat 'diepere opties' van het resuméveld welke hier ook heel handig van toepassing waren. Een aanrader om je er in te verdiepen!

Ik heb een resuméveld (bv. resume alle kms)gemaakt met een 'lopend totaal', 'overzicht opniew starten voor elke gesorteerde groep' en gesorteerd op 'factuurnummer'. Dat kwam al een heel eind.

Maar je ontkomt niet aan een berekening waar je uiteindelijk, zoals AvD al zei, de functie GetSummary nodig hebt (of: het beste kunt gebruiken). Als je uiteindelijk dan 3 soorten totalen wilt optellen en bv. de BTW wilt berekenen is dit de beste optie. Deze functie gebruikt 2 parameters, de eerste is dan het veld zoals hierboven beschreven (resume alle kms) en de tweede bevat het splitsveld. Daar wordt het veld mee bedoeld waarop de bladzijdes gescheiden worden, in mijn geval dan het factuurnummer.

Ik kan weer op naar het volgende 'probleem'!

• 0
Posted

Gefeliciteerd! Bovenstaande is een toonbeeld van hoe je met zelfredzaamheid en één enkele kleine hint een probleem kunt oplossen. Blij dat het je gelukt is!

Een tip: ik kon vroeger zelden wachten tot de handleiding gelezen was en ik probeerde de zaak zo aan het draaien te krijgen. Af en toe zette ik me dan eens rustig mét de handleiding op een confortabele plaats en begon die dan te lezen. Heel vlug al botste ik dan op dingen die ik beslist kon gebruiken, en waarvan ik dan goed kon inschatten hoe nuttig ze waren.

Je moet zo de functie-lijst van FileMaker eens doornemen, niet de alfabetische, maar de thematische. Je zal wel heel wat vinden dat voor jou overbodig is, maar ook heel wat inspirerende dingen. Succes!

PS Zien we je op de confituursessie?

• 0
Posted

Zekers, ik heb mij aangemeld.

Het boek doorlezen..... tsja.... dat was vast toen je met FM0.9 begon? Toen het nog ca. 50 bladzijdes was :roll: Maar je hebt gelijk, een 'read the full manual' zou er bij moeten horen.