Jump to content
  • 0

resume-veld ververst niet onmiddellijk

joverbeeke

Question

Posted

Dag FM-bollebozen!

Ik werk met FM-Server en draai een applicatie waar in een tabel een Saldo-veld is dat op zich een berekeningsveld is (nl. BetaaldBedrag - GevraagdBedrag; niet opgeslagen: telkens herberekenen).

Onderaan de layout heb ik een resume-veld TotaalSaldo (Total of Saldo).

Als ik een betaald bedrag verander, verandert het saldo veld van dat record netjes, maar het resumeveld TotaalSaldo doet dat NIET :-(

Ik moet uit de applicatie gaan en er dan weer terug in om de "verversing" te bekomen.

Wat is er mis?

Bedankt!

Johan.?

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Nee,

Het Saldo-veld is een unstored calculation veld en het Totaalsaldo-veld een summary-veld dat het totaal van Saldo "summarised".

De calculation van Saldo op zich is BetaaldBedrag - GevraagdBedrag, waar BetaaldBedrag een unstored calculation veld is met als calculatie de opname van de waarde van een veld in een gerelateerde tabel.

Tja...

Ik snap het ook niet.

Groetjes,

Johan.

• 0
Posted

Dag Yves,

Het bestand in kwestie is 44 MB (gezipped weet ik niet...).

Ik zal morgen/overmorgen een dummy maken met wat records zodat je het kan testen... Ik moet nu dringend wat anders gaan doen.

Alvast bedankt! Ik ben er erg van geschrokken: stel je voor dat mijn directie beslissingen neemt op grond van zo een veld (financiën!) dat niet ververst...?

Groetjes,

Johan.

• 0
Posted

Tralalalala, ik ben zeer bekend met dit probleem. Kostte mij een flinke studie om te bepalen hoe dat nou zat.

Ik had dit aan de orde met het aanpassen van berekeningsvelden waarop een Resume loopt.

Feit was dat ik een aanpassing deed in een ander bestand op een veld dat in de berekening was betrokken. Doordat er geen aangepast record was in het te printen bestand, bleven de resume's op oude waarden staan.

Door in de print-scripts een truukje uit te halen kreeg ik het opgelost.

Door twee keer achter elkaar "Show omitted only" te verwerken, geef je Filemaker mee dat de gevonden set records wel degelijk is gewijzigd, maar net zo weer terug gewijzigd wordt waarmee de gebruiker niet beter weet of er is niets gewijzigd...

En het performt ook nog eens verrassend snel, zowel single-user als multi-user.

Eén probleem kan er gaan ontstaan in de schermen van de gebruiker: het actieve record raakt verloren. Gezien de performance van mijn berekeningen heb ik deze situatie gelukkig niet ingebouwd zitten, voor bepaalde tellingen moeten mijn gebruikers gebruik gaan maken van rapportages.