Jump to content
  • 0

aanpassen van een veld in een gerelateerd bestand

Gem

Question

Posted

hallo

hmm, 'k weet niet direct waar of naar wat gezocht dus post ik het maar in een nieuwe topic. Indien bestaand onderwerp, vergeef mij aub.;

Hoe kan ik een opgezochte waarde automatisch doen veranderen in het bronbestand?

bv.

ik heb een bronbestand met laat ons zeggen de voorraad.

ik heb daarnaast een ander bestand die dienst doet als leveringsbonnetjes.

Wanneer ik in bestand "output = leveringsbonnetjes" een diameter intik, zie ik onmiddellijk de prijs en het aantal in stock van die ene maat.

Maar wanneer ik het aantal verkocht invoer zou ik graag zien dat het aantal in stock automatisch verminderd wordt in het bronbestand met de waarde die ingevoerd werd in de leveringsbon.

om het een beetje duidelijk te maken heb ik een voorbeeldje gemaakt.

Kan iemand mij de weg wijzen hoe ik nu het veld "stock" in het bestand "bron" automatisch kan doen laten aanpassen met de waarde die ingegeven werd in het veld "aantal" bestand "output"?

Dank bij voorbaat.

output.fp7

bron.fp7

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Gem,

Allereerst zou ik je aanraden om geen gebruik te maken van herhalende velden. Hiermee beperk je het aantal regels tot 10 producten per afleverbon.

Beter is het om gebruik te maken van een afleverbon met een tabel afleverregels. Op deze manier kunnen je afleverbonnen eindeloos veel producten of diensten bevatten.

Daarnaast zou ik diameter niet gebruiken als sleutel voor je relatie. Ik heb dat in het voorbeeld wel gedaan, zodat je de relatie tussen jou bestand en mijn voorbeeld nog enigszins terug kan vinden. Beter is het om een unieke code samen te stellen uit verschillende velden of een opvolgnummer te gebruiken.

Tevens is het normaal zo dat voorraad eerst word opgeboekt en daarna er weer af. Omdat dit hier te ver gaat heb ik een veld voorraad opgenomen wat je buffer is als voorbeeld voorraad.

Succes!

Voorbeeld_Stock.fp7

• 0
Posted

oei, oei, dit is inderdaad een totaal andere aanpak.

Ik denk dat ik al eens gewezen werd op het feit van niet met herhalende velden te werken, maar tot nu toe had ik nog geen beperkingen ondervonden.

Toch nog enkele bedenkingen.

Wanneer ik nu in de tabel (voorbeelstock) data inbreng kom ik volgende problemen tegen:

vb.

regel 1

diameter 4, aantal 2, stock 8,

regel 2

opnieuw diameter 4, aantal 3, stock 5,

Nu blijkt dat het bedrag 8 van de eerste regel ook automatisch aangepast wordt naar 5. Feitelijk was op het tijdstip van invoer van regel 1 de stockwaarde nog steeds 8 en geen 5.

Een nog belangrijker punt, is dat bij het verwijderen van het complete record in de tabel leveringsbon, de tabel producten opnieuw aangepast wordt. Dit is niet de bedoeling.

Ik maak bonnetjes aan die verzameld worden tot op het einde maand. nadien worden al deze gefaktureerd en worden de betreffende bonnetjes verwijderd (del record). Indien dit niet zou gebeuren zou dit een enorme databank creëeren met data die feitelijk toch overbodig is.

Het blijkt uit uw voorbeeldje dat de voorraad niet echt aangepast werd, maar in relatie staat met de bonnetjes. Dus bonnetjes weg, voorraad terug naar beginwaarde (wat niet goed is).

Wat ik dus eingelijk zoek is dat de voorraad daadwerkelijk aangepast wordt en blijft tot op het ogenblik ik in de tabel voorraad opnieuw producten toevoeg (aankoop).

Zou ik niet kunnen werken met een script zoals "replace field contents"?

hmm, toch al een ferme verbetering bij het mijne hoor....

Bedankt.

• 0
Posted

Gem,

Eerst even iets over het veld 'Stock'. Deze heb ik in de portal gezet, zodat je kan zien dat de voorraad direct wordt afgeboekt. Middels een soort van afsluitvlag (veld met een 0 of 1) zou je het afboeken kunnen uitstellen. Deze vlag neem je dan mee in de relatie tussen de afleverbonregels en de producten.

Daarnaast zou ik afleverbonnen niet verwijderen. Daar is een database nou net zo handig voor.... een stukje historie. Door middel van een zoekfunctie kun je de afgehandelde afleveringen prima verbergen maar worden ze wel meegenomen in de voorraad.

Tevens denk ik dat met scripting je het jezelf wel erg ingewikkeld maakt maar misschien hebben anderen daar ervaring mee en kunnen zij je op weg helpen met zo een constructie.

succes!

• 0
Posted

Dank u eroos voor uw bereidwillige hulp. Deze is bijzonder geapreciëerd.

Inmiddels heb ik zelf wat zitten sleutelen en tot een oplossing gekomen.

Zie het bestand in bijlage.

Opmerkingen worden met dank aanvaard.

Thx.

stockbeheer.fp7