Jump to content
  • 0

Zoeken door middel van een scriptstap.

sjuul

Question

Hallo,

Ik ben op zoek naar wat opheldering met betrekking tot zoeken in FileMaker door middel van een scriptstap. Ik wil altijd graag mijn zoek opdracht overzichtelijk houden, daarom sla ik niet graag de zoekopdracht op (restore find request). Een zoekopdracht ziet er dan zo uit:

-Ga naar zoek[]

- plak tekst [selecteer, "Veldnaam","zoekopdracht"]

-voer zoekbewerking uit []

Nu merk ik dat het veld waarin ik wil zoeken, in deze layout moet staan, anders werkt de opdracht niet. Is er een truuk, om toch met een scriptstap, zonder de zoekopdracht 'ontzichbaar' te maken, kan zoeken in een veld wat niet in de layout staat?

Ik moet nog steeds wennen aan filemaker, liever had ik er een SQL mogelijheid bij gehad voor de database te sturen.

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Sorry even niet opgelet dat de vraagsteller in 6 zat.

Kijk 'ns naar 'Set Variabele' en 'Set Field' en wellicht gaat er een wereld voor je open :wink:

Vraagsteller werkt wel in FM 6 ... Dus Set Variable is een beetje vroeg.

In FM 8 was de "zichtbaarheid" van de zoekopdracht sowieso al geen probleem geweest.

• 0

Alleen zit ik nu met de uitdaging om met de 'Set Field' opdracht te zoeken naar lege velden. Set field wordt gevuld door een calculatie, welke voor en tekstveld tekst verwacht als input. Maar hoe maak ik in die calculatie duidelijk dat ik naar een leeg veld wil zoeken? Met een 'gewone' opgeslagen zoek opdracht zoek ik naar '=' en sla deze op...

Beginners vragen, maar ik hoop op wat geduld ;-)

• 0
2 mogelijkheden :

1. stel setfield in met ""

Dan zoekt FM4 dus op "" in het tekstveld, en vind niets.

(Stel veld in ["veldnaam",""""]

2. zoek op "*" en doe daarna omit records

Ook hier hetzelfde resultaat, FM4 zoekt dan letterlijk op een veld met *, omdat het resultaat van setfield een uitkomst is van een calculatie, met in dit geval tekst als resultaat. IsEmpty kan ik ook niet gebruiken volgens mij.

Ik ben volgens mij toch verplicht om, hoe stom ook, het zoekargument op te slaan in de zoekstap? (zoek in veldnaam op =)

• 0
Vandaar ook, gescript: eerst zoeken op * (als een veld een inhoud heeft dan wordt deze gevonden). En daarna een 'Show omitted' (laat het tegenovergestelde zien van wat er is gevonden). Maar toegegeven, FM 4 is alweer heel even geleden...

Precies, dat is de oplossing. Zo ken ik FileMaker, vreselijk moeilijk en omslachtig doen, voor een simpele vraag ;-)

• 0
Precies, dat is de oplossing. Zo ken ik FileMaker, vreselijk moeilijk en omslachtig doen, voor een simpele vraag ;-)

Ja, eerst het niet weten, dan zeggen dat het niet kan, en dan een omslachtige omweg zoeken... Da's toch niet netjes tegenover die arme FileMaker. Er is toch een symbool om niets te zoeken, nl.het gelijkheidsteken. Alleen dat je dan rekening moet houden met de beperking van SetField zoals die is beschreven in mijn tip hierboven.

Daarom gebruik je dan InsertCalculatedResult

En nu een briefje met excuses aan al die leuke lui in Santa Clara!