Jump to content
  • 0

gegevens ophalen uit ander FMPbestand

NvD

Question

Beste forumleden,

Mijn ervaring met filemaker is redelijk goed helaas heb ik nu een probleem waar ik niet helemaal uitkom.

Ik heb fmpserver7 advanced en draai een database daarop met leden van een vereniging. Nu heb ik een 2e database gemaakt (apart bestand) waar mensen zich kunnen opgegeven voor een soort competitie.

Nu wil ik dat de mensen die al in het ledenbestand staan dat hun gegevens worden opgehaald indien zij zich opgeven. In het netwerk werkt dit allemaal perfect maar middels het web lukt het gewoon niet om de data van die andere database-leden op te zoeken of middels calculatie op te vragen en zo weg te schrijven.

De bestandverwijzing lijkt mij goed met ipadres, relatie is goed en het werkt met instant web publishing.

PS in filemaker 6 en eerder werkte dit altijd zonder problemen en lijkt wel of dit niet meer werkt in 8.

Ik hoop zo de juiste info te hebben gegeven.

mvg.,

Nico van Diepen

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dank voor de snelle reacties.

Toch zijn de juiste rechten gegeven.

Ik kan, via web, een record maken maar deze haalt niet de gegevens op uit de gerelateerde database en dat vind ik vreemd.

Ik zou graag mijn 2 test bestandjes hier plaatsen maar mag niet uploaden.

groet Nico

• 0

Dag Nico, het probleem zit 'm in het look-up mechanisme:

- In de "reguliere" FileMaker Pro versie, wordt een auto-enter onmiddelijk uitgevoerd als de primary key van de relatie waarop de lookup gebaseerd is wijzigt. In jouw geval: het nummer veld

- In Instant/Custom Web Publishing werkt dit mechanisme niet op deze manier. Wanneer je in IWP/CWP je record commit, dan neemt de FileMaker (Web Publising Engine) aan dat je alle velden, zoals ze op de layout/scherm staan commit. In jouw geval, wordt eigenlijk verondersteld dat je het veld naam "bewust" leeg wil laten. Oplossing: haal het lookup veld "Naam" van de layout, of vink de optie "Prohibit modification during data entry" (vertaling NL ontgaat me even) aan. Je zal zien dat het dan wel werkt!

Wellicht ga je je procedure om leden toe te voegen, ietwat moeten herzien. Ik vermoed dat het uiteraard je bedoeling is dat namen kunnen aangepast worden?!

- Jeroen

• 0

Het lukt nog niet!

Ik heb 2 verschillende databases, leden en competitie, met in allebei dezelfde user met de juiste rechten, zowel voor het netwerk als web.

De databases draaien onder server 7 advanced.

Alle leden zitten in de ledendatabase onder een uniek nummer waarmee de relatiegemaakt is.

Ik wil dat een lid zijn nummer intikt in de competitiedatabase en dat vervolgens zijn gegevens worden opgehaald/gecopieerd uit de ledendatabase, zou simpel moeten zijn en werkt prima op het netwerk.

Het copieren doe ik nu middels veldinstellen maar via het web lijkt het wel alsof de andere ledendatabase niet wordt gevonden,ik maak een nieuw record type het unieke nummer - leg het record vast - haal de gegevens op, er gebeurd gewoon niets bij de gegevens ophalen of copieren.

Is er soms een speciale bestandsverwijzing nodig, ik gebruik nu bv.:

fmnet:/192.168.1.222/ledendatabase

groet, nico

• 0

Nico,

Uit je antwoord ontgaat me of je oplossing 1 of 2 uit voorgaande post implementeerde of niet.

In de testbestanden die je ter download op je site zetten, lukte het me met bovenstaande oplossingen wél zonder enig probleem om de gegevens uit gerelateerde (externe) tabel op te halen. Kan jij bevestigen of het met de voorbeeldbestanden en de voorgestelde oplossing wel of niet lukt.

Ivm de file references, pak het stapsgewijs aan: stop beide databases in dezelfde map en maak een reference à la file: ipv fmnet. Als dit werkt, probeer dan een filereference à la fmnet:///

• 0

Beste Jeroen,

Hartelijk dank voor je reacties, ik had eerder moeten aangeven van de oplossing. Beide werken in lokale mode met instant web maar op de server7 advanced lukt het nog niet. Ik denk inderdaad dat het de filereference moet zijn, maar hoe en wat vind ik nog raadselachtig.

Ik ga in ieder met jouw voorstel aan de gang, een voor een proberen.

groet Nico

• 0

Ik heb deze week hetzelfde probleem gehad. De oplossing:

je moet twee paden per referentie opgeven:

- eentje voor het delen via FM Pro (clients)

- eentje voor het delen via het Web.

In ons leerlingenvolgsysteem zitten de Leerlingen in een aparte tabel. Dit zijn dan de paden voor referentie "Leerlingen":

fmnet:/ares.piustien.net/SyncLeerlingen

file:SyncLeerlingen.fp7

De twee bestanden staan op de server in dezelfde map!

• 0

Een paar stappen verder.

Ik heb nu het echte probleem gevonden, alhoewel er waren er meer maar die zijn opgelost.

Voor de ledendatabase moet je inloggen.

Voor de competitiedatabase mag je gast zijn.(deze database haalt gegevens op uit de ledendatabase).

Als gast lukt het niet om gegevens op te halen.

Toen heb ik een user aangemaakt in beide databases met voldoende rechten. In de competitiedatabase laat ik deze user via een script inloggen en ook dan lukt het niet om gegevens op te halen.

Als ik de gast uit zet en daardoor moet inloggen gaat alles prima.

Vraag:

1] is het onmogelijk om als gast in te loggen en vervolgens als andere user opnieuw aan te melden met de juiste rechten?

Ik wil niet dat de mensen eerst moeten inloggen maar juist dat ze direct in het juiste scherm komen.

2] kan je middels een url inloggen in een database, dus zonder inlogscherm) en zoja wat is dan de syntax?

Wie weet het?

groet, Nico