Jump to content
  • 0

Pad naar bestand...

johan

Question

Ik open vanaf mijn hoofdbestand een bijkomend bestand met externe plugin scriptstap TrFile_Launch( "-Unused" ;$$Pad ; ) waarin $$Pad een variabele is met als waarde: "Macintosh HD:Users:iMac:Documents:Programma's:Filemaker Pro:Files:De Masteluin:Groothandels:" & BESTELBONS::GROOTHANDEL & ":"& BESTELBONS::GROOTHANDEL & ".fp7"

Als ik het hoofdbestand nu op afstand open vanaf een andere computer kan ik het bijkomend bestand op de hostcomputer niet meer openen... Het IP-nummer van de host is: 192.168.2.102

Wat moet ik in de Pad-variabele steken om het bijkomend bestand toch vanaf die andere computer te kunnen openen?

Edited by Guest

18 answers to this question

Recommended Posts

• 0

De helppagina "Bestandspaden maken" had ik natuurlijk ook al bekeken... Daar vind ik bij type pad 'Filemaker Netwerk' als voorbeeld: fmnet:/192.168.10.10/database.fp7 maar ik neem aan dat zoiets kan werken voor een database die al geopend is en gedeeld word. In mijn geval is die bijkomende database helemaal nog niet open en wordt die uiteraard ook helemaal nog niet gedeeld...

Wie kan me op weg helpen? Of is het helemaal niet mogelijk om een filemaker bestand te openen vanop een andere computer, als die nog niet geopend is op de hostcomputer?

• 0

Een correct pad ingeven is dus mijn probleem...

Het enige wat ik kan verzinnen is het pad dat ik hierboven heb staan (dit pad werkt dus wel degelijk op de hostcomputer) maar dan voorafgegaan door het IP-nummer van de host...

dus: $$Pad = "192.168.2.102:Macintosh HD:Users:iMac:Documents:Programma's:Filemaker Pro:Files:De Masteluin:Groothandels:" & BESTELBONS::GROOTHANDEL & ":"& BESTELBONS::GROOTHANDEL & ".fp7"

Maar.... dit werkt niet! (http:// of fmnet: helemaal voor het Ipnummer toevoegen helpt ook niet...) Ook niet op de hostcomputer! Dit zou toch allicht moeten werken op de host, ... ik bedoel op de host zijn de previleges zowiezo toch al voldoende...

Wat betreft de previleges... Bij Info>Eigenaar en bevoegdheden heb ik groep gezet op network en toegang daarvan op lezen en schrijven.

Maar dat baat allemaal niet...

't Is waarschijnlijk allemaal weeral simpel voor diegenen die het weten maar voor mij lukt het niet... Wie kan me verder helpen?

• 0

Even onderscheid maken:

Host: via een serverapplicatie (of peer-to-peer met 2 stuks Filemaker Pro) kan een bestand worden gehost via TCP poort 5353. Het bestand zelf hoeft niet zichtbaar te zijn vanaf het werkstation.

Een gehost bestand is te benaderen met fmnet:

Internet host: Filemaker is in staat om via een speciale module middels TCP poort 80 een bestand te hosten. Benadering van poort 80 is dus http://

Een bestand dat via internet gehost wordt is wederom niet via de verkenner te benaderen en kan dus nooit op afstand geopend worden.

Gedeelde harde schijf: Indien het bestand wel via een verkenner te benaderen is, kan Filemaker deze ook openen, mits er geen rechten in de weg zitten.

file:/c:/bestandspad/bestandsnaam

is het commando om zo'n bestand te benaderen.

Misschien heb je hier wat aan?

• 0

Hoi SuperWimmie,

Blij nog eens een antwoordje te krijgen op mijn vraagske.... want ik ben er nog steeds niet uit hoor!

Mijn 2 computers zijn via een ethernetkabel en een router met elkaar verbonden. De ene (waarop mijn filemaker files staan) staat op mijn bureau in de woonkamer. De andere staat in de winkel. Ik denk dat er in dat geval sprake is van een gedeelde harde schijf hé! Juist?

Wat ik doe op mijn computer in de winkel is Filemaker>Bestand>Openen op afstand> en dan zie ik onder lokale hosts de computer (van de woonkamer) staan waarop mijn geopende en gedeelde file. Die openen gaat gaat dus zonder probleem! Maar dan komt het probleem pas! Ik zou dan vanaf die Filemaker file nog andere (ongeopende!!!)files willen kunnen openen!

Het pad dat je me geeft, namelijk...

file:/c:/bestandspad/bestandsnaam

... is al zeker niet het juiste pad want de TrFile_Launch scriptstap verdraagt blijkbaar géén "/" en werkt met dubbele punten in zijn pad!

Verder... waar staat die /c:/ voor?

Merk ook op dat er in het pad dat ik voor de TrFile_Launch scriptstap gebruik niets staat van "file:" of iets dergelijks...

Of is er nog een andere mogelijkheid (dan die met de TrFile_Launch scriptstap) om die ongeopende Filemaker files te openen?

PS.: Ik heb de vraag ook al per e-mail gesteld bij Troi-support maar daar heb ik nog geen antwoord gekregen.

• 0

Mjah....

Een gedeelde harde schijf wordt het pas als daar de instellingen voor geregeld zijn. Binnen Windows betekent het dat je naar de schijf moet gaan op de betreffende computer en daar moet aangeven dat je de schijft wilt delen met andere gebruikers. Op een Mac zal het ook wel op zo'n soort wijze gaan.

Wil je het goed inrichten, dan ga je op de andere computer er proberen een driveletter van te maken, zodat je een extra driveletter er bij krijgt.

Zo'n bestand open je NIET door "Openen op afstand" te gebruiken, want dan probeer je het via een hosting oplossing het bestand geopend te krijgen.

Gewoon "Openen" dus, en naar de nieuwe driveletter toe gaan.

Zorg eerst dat je binnen Filemaker het zonder scripts op normale wijze de bstanden geopend kan krijgen, zodat je weet dat jouw inrichting goed geregeld is.

Pas als dat naar behoren werkt, kan je het automatiseren via de scripts.

• 0

Heel dom van mij... De oplossing is zooooooooooo simpel dat ik ze hier bijna ni durf neer te schrijven.

Vermits het om een 'gemount' volume gaat is het op dezelfde manier te benaderen als het "eigen" volume... gewoon : "naam van het volume:rest van het pad" Zo simpel is dat dus! Niks met Ip-nummer of fmnet of dergelijke ervoor ...

Dom van mij van het zo moeilijk te gaan zoeken...

• 0

Maar jongens toch, het zoveelste bewijs dat TAAL en TERMINOLOGIE hier het grootste probleem zijn. Wat Troi aan onze vriend heeft geadviseerd, is precies wat SuperWimmie hem ook al had gesuggereerd.

Gewoon "Openen" dus, en naar de nieuwe driveletter toe gaan.

Je moet dus veel weten, maar vooral, je moet veel "woordjes" kennen, want FileMakerees en Computerees zijn echt vreemde talen: niet aangeboren, maar kunstmatig gecreëerd en geleerd...

• 0

Inderdaad.... ge moet veel weten!... Wat is een "driveletter"? Wat is een "verkenner"? 'k Heb daar nog nooit van gehoord!.... Zijn het misschien termen die uitsluitend in Windows gebruikt worden?

Ach... voor ik op dit forum kwam dacht ik van mezelf dat ik toch al wat van Filemaker kende.... Salu!!!! Nu ik hier dit forum ken besef ik hoe absoluut leek en beginner ik nog ben...

• 0

En zo vertellen we met het grootste gemak de grootste onzin. :wink:

Computereese mensen zijn daar vaak een ster in.

Mac? Wat is dat?

"Gemount"... een kreet die ik sinds de DEC PDP niet meer heb gebruikt, heel eerlijk gezegd. Pakweg 25 jaar geleden...

Is die hele Mac met zulke oude kreten opgezadeld?

• 0

Kom, jongens, geen debat Mac Windows.

Hier de ultieme waarheid: beide zijn even slecht en zullen even lang bestaan, namelijk tot de Dag des Oordeels.

Da's één.

Twee: alle computermensen gaan default naar de hel.

Da's twee.

Drie: bij het binnenkomen wordt gevraagd waarmee je het liefst werkt. Zeg je "Mac", dan krijg je een Windows ME, zeg je "Windows", dan krijg je een Mac emulatie op ATARI 520 ST. Zeg je beide of geen, dan krijg je beide (da's pas echt de hel).

PS Er is geen electriciteit in de hel.