Jump to content
  • 0

willekeurige xml geschikt maken voor FileMaker

vincentDV

Question

Posted

Ik heb in FM5.5 een applicatie gemakt die een FinalCut xmeml bestand inleest, verwerkt en een handige lijst samenstelt. FinalCut is een videobewerkingsprogramma en in de xmeml staan alle lassen e.d. in een xml-achtige structuur. In windows heeft het bestand de .xml extensie.

FileMaker 5 voor windows is heel vriendelijk, hij beschouwt het bestand als een .tab en maakt voor iedere regel een nieuw record, voor iedere tab is een veld beschikbaar (f1, f2, f3 etc).

Het werkt prima... onder windows. Maar een collega die alleen een mac heeft kan er niet mee werken. Zijn FileMaker accepteert geen xml bestanden.

De oplossing zou zijn: overstappen op een hogere FM versie. Dus heb ik nu een demo van versie 8.5 draaien. Die herkent de .xml wel, maar eist dat deze is opgemaakt volgens een strenge structuur.

Ik heb de diverse posts op dit forum over het onderwerp doorgelezen en het duizelt me. Ik snap een beetje wat de xslt doet, maar helemaal begrijpen doe ik het niet.

De FinalCut .xml gebruikt honderden verschillende tags (heten die zo?) voor de diverse onderdelen. Welke dat zijn is onvoorspelbaar, omdat plugins voor FinalCut weer eigen tags gebruiken en je nooit weet welke plugins iemand gebruikt.

Het enige wat ik nodig heb is een methode om ongeacht welke structuur van de xml, de gegevens in te lezen alsof het een .tab bestand is.

Ik heb al geprobeerd op de mac het bestand een .tab extensie te geven maar macs werken niet zo met extensies.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb niet de tijd om me honderd procent in de xml/xslt materie te verdiepen, en ik hoop dat niet iedereen denkt 'zoek het uit... koop het boek... word professioneel'.

Ik zou er enorm mee geholpen zijn. Als ik iets in ruil kan doen.. graag.

Groet vdv.

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Beste Victor,

Blijkbaar weet je wat XML is en Final Cut Pro kan dat inderdaad in-en exporteren. Net als veel ander professionele software. En daar begint de aap al uit de mouw te komen. Want al die professionele software kan weliswaar xml produceren, maar.... doet dat op geheel eigen wijze, inderdaad met tientallen tot honderden verschillende codes. En Filemaker doet daar vrolijk aan mee met zijn eigen structuur. Dat kan ook moeilijk anders want Filemaker is een databasesysteem en Final Cut Pro een video editing systeem. Daar zit nogal wat tussen. En om twee zo verschillende vormen van xml met elkaar te kunnen laten praten bestaat nou juist het fenomeen xslt.

Als je precies wilt weten hoe dit zit, kun je beter buiten dit forum te rade gaan, bijvoorbeeld op xslt.startpagina.nl, want xml is geen corebusiness voor de meesten van ons (voor mij al zeker niet.)

Je opmerkingen hebben me wel nieuwsgierig gemaakt naar je applicatie; ik kan niet zo 1-2-3 verzinnen waarom het handig zou zijn FCP met FMP te laten praten, maar dat terzijde.

Verder vraag ik me af wat je met een Windhoos-applicatie te zoeken hebt in de buurt van het ras-Apple-FCP :) en kan ik je melden dat Filemaker 5 voor de Mac ook echt vriendelijk is. Wat je zegt over de M$oft-variant verbaast me omdat ik me niet kan voorstellen dat zoiets belangrijks als xml-ondersteuning platformafhankelijk is.

Ik herinner mij dat 5.5 geen xml aan kon en 6.0 wel maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik 5.5 nooit onder Mac gezien heb en 6.0 nooit onder Windows. 't Betekent voor jou dat upgraden meer onder handbereik zou liggen aangezien FMP 5 en 6 beter te combineren zijn dan 5 en 8(.5)

Affijn je wilt een oplossing; die kan ik je hier en nu niet geven maar mogelijk kun je wat meer vertellen over je applicatie. Ik heb namelijk toevallig ook met beide softwarepakketten te maken en mogelijk heb ik wel een oplossing buiten FMP om.

Hoogachtend,

CH

• 0
Posted

Dank voor je antwoord.

Hoewel er veel verbeterd is in de uitwisselbaarheid van windows en mac bestanden, gaat er nog veel mis. Ik heb (o.a. daarom) een pc en een mac aast elkaar staan, verbonden via een netwerkje. In deze fase maak ik van beide gebruik om de nadelen van de platforms te omzeilen.

De applicatie die ik wil maken is bedoeld voor het samenstellen van logboeken voor buma/stemra. Dat is verschrikkelijk strafwerk voor regisseurs en.of editors. FC levert een xml-bestand waarin nuttige informatie staat. Vooral: audiotracks: filename en in/out punten. Zo weet je precies van welk nummer je hoeveel seconden hebt gebruikt.

Die informatie koppel ik weer aan gegevens in iTunes (dat er een tamelijk bizarre interpretatie van xml op na houdt).

Toen ik het bovenstaande berichtje schreef was ik vrijwel blanco op het gebied van xml en xsl/xslt. Inmiddels ben ik - wallen onder de ogen - wat verder.

Wat ik nu doe is met een pythonscript de xml bewerken met een xsl. Het resultaat stuur ik naar een webserver die alles opslaat (met mySql). Het pythonscript bekijkt ook de id3-tags van de audiotracks om daar nog extra info uit te halen. Ik wil ook nog een koppeling maken naar CDDB.

Zodra ik er uit ben welke versie het meest geschikt is, ga ik weer terug van mySql/php naar FileMaker.

Als het allemaal werkt hoeft de editor straks alleen nog de xml uit FinalCut te halen. Vervolgens worden alle gegevens voor zover ze gevonden worden, in FileMaker opgeslagen. De editor kan ontbrekende velden (CD-Nummer!) aanvullen, maar hoeft dat dan nog maar één keer per cd en één keer per track te doen. Scheelt heel veel werk.