JeanWM Posted March 4, 2003 Posted March 4, 2003 http://www.wired.com/news/infostructure/0,1377,57897,00.html Quote
0 AvD Posted March 4, 2003 Posted March 4, 2003 Zoiets heet dan een Achilles-hiel: combineer FileMaker's lage instapdrempel met een jeugdige dosis hubris, en je komt in toestanden die voor niemand goed zijn... OK, ik zwijg al... Toch nog één ding: het is jammer dat in een aantal van die gevallen puinruimen niet meer gewenst wordt door de geschokte opdrachtgever. Quote
0 Koen Van Hulle Posted March 6, 2003 Posted March 6, 2003 Het is belangrijk dat je de je in FileMaker gebruikers aanmaakt met de nodige acces priviliges. Dit verhelpt al een groot deel van je problemen. Om te vermijden dat je databank per ongeluk gedeeld word, via een netwerk in je bedrijf, kun je best de poorten 80 en 591 afsluiten op je Firewall. Zorg dat al je software gepatcht worden met de laatste security updates Als je toch je bestanden wenst te hosten en je hebt weinig kaas gegeten van web en de mogelijke security problemen, laat je dan begeleiden door een externe consultant of besteed je hosting uit aan ISP. Koen Quote
0 AvD Posted March 7, 2003 Posted March 7, 2003 Dat is tenminste een uitstekend advies en illustreert precies wat ik bedoelde. Ondanks de lage instapdrempel die de indruk wekt dat iedereen het zelf wel zal kunnen, is het op bepaalde momenten ECHT nodig je door ervaren professionals te laten begeleiden. Quote
0 charlie Posted March 7, 2003 Posted March 7, 2003 Een punthoofd krijg ik hiervan. Ik kreeg de url van de verkorte, vertaalde en zeer tendentieuze versie van hetzelfde bericht van een potentiele klant door, zo van "je denkt toch niet dat je mij die brol gaat verkopen". gelukkig kon ik verwijzen naar koen's reactie op dezelfde website, die zo ongeveer herhaalt wat hierboven staat. (bedankt daarvoor) Waar ik me echt kwaad om maak, is dat "news"sites a la zdnet heel serieus genomen worden door "ons" IT-ers en nog erger, door zogenaamde decisionmakers die doorgaans niet over de technische achtergrond beschikken om de zin van de onzin te scheiden. Lees er maar het hoofdstuk "The propaganda model" uit "Manufacturing consent" van Chomsky & Herman op na en ga dan eens kijken WIE die websites sponsort en WAAR ze hun inkosten/werkingskosten vandaan halen, vervolgens mediteer je minstens 15 min. over de vraag WAAROM dit bericht de wijde wereld ingestuurd wordt. En kom mij daarna niet vertellen dat ik paranoide ben. Quote
0 Koen Van Hulle Posted March 7, 2003 Posted March 7, 2003 Reactie naar aanleiding artikel zdnet: http://www.zdnet.be/News.cfm?id=25446 Als FileMaker Hosting Provider, wil ik toch even reageren op dit bericht. De databanken waarover sprake, zijn databanken waarbij niet de nodige veiligheidsmaatregelen zijn genomen, zoals het instellen van wachtwoorden, het instellen van de nodige privileges en het eventueel filteren van URL's. Dit probleem is een vaak voorkomend probleem, maar niet eigen aan FileMaker. Een poortscan op 1433, levert je ook een pak Microsoft SQL Servers op, waar enkel de standaard installatie is verlopen (De administrator heeft vaak in dit geval geen wachtwoord). Om nog maar te zwijgen van het aantal mappen de gedeeld staan op het internet, zonder dat de gebruiker er zich van bewust is. Het gebruiksgemak van FileMaker is in deze een nadeel. Het is voldoende om een vinkje aan te kruisen en je hebt je databank gedeelt met het web. De gebruiker staat vaak niet stil bij de gevaren die het web met zich meebreng. Het is belangrijk dat je de je in FileMaker gebruikers aanmaakt met de nodige acces priviliges. Dit verhelpt al een groot deel van je problemen. Als je toch je FileMaker bestanden wenst te hosten en je hebt weinig kaas gegeten van web en de mogelijke security problemen, laat je dan begeleiden door een externe consultant of besteed je hosting uit aan ISP. Met vriendelijke groeten, Koen Van Hulle http://www.shpartners.com http://www.clarify.net (Nederlandstalig FileMaker Forum) Quote
0 AvD Posted March 7, 2003 Posted March 7, 2003 Bedankt, Koen, voor je reactie verschenen op http://www.zdnet.be/talkback.cfm?id=25446&tbid=7264. En laat ons maar bedenken dat hoge (cq. dikke) bomen veel wind vangen... En... je kan de mensen niet dwingen gelukkig te zijn. Quote
0 De Foemper Posted April 2, 2003 Posted April 2, 2003 zeer tendentieuze versie van hetzelfde bericht van een potentiele klant door, zo van "je denkt toch niet dat je mij die brol gaat verkopen". Dit vertelt wellicht al veel over het professionele niveau van die klant. Waarschijnlijk zo een die constant de veiligheid van zijn firewall in twijfel trekt en begint te roepen bij het minste maar wel een PostIt met het admin paswoord op de server plakt. gelukkig kon ik verwijzen naar koen's reactie op dezelfde website, die zo ongeveer herhaalt wat hierboven staat. (bedankt daarvoor) Idem, maar omgekeerd: iemand als Koen zal je niet horen "roepen" op een forum. The mark of the professional. Waar ik me echt kwaad om maak, is dat "news"sites a la zdnet heel serieus genomen worden door "ons" IT-ers Persoonlijk lees ik die pulpblaadjes nog zelden, vooral sinds ik er zelf eens met "de achterkant" werd geconfronteerd. Een IT-journalist van een vooraanstaand ITmagazine contacteerde mij eens om een uitvoerig artikel te schrijven over een van de producten die wij verdelen, een omvangrijke en complexe software. Ik blij natuurlijk, en ik stel de man voor om een evaluatieversie en manuals etc op de post te gooien, en daarbij een afspraak voor een demo. Antwoord: "kan je dat pakket niet effe emailen, ik moet het artikel binnen twee uur afhebben". Ik heb ervoor bedankt... De spreuk "Those who can, do. The others teach." bestaat al lang. Ik zou er aan toevoegen "... or write about it". ga dan eens kijken WIE die websites sponsort en WAAR ze hun inkosten/werkingskosten vandaan halen Timeo Danaos et dona ferentes, dat weten we al eeuwen. Maar wat baten kaars en bril... En by the way, u bent niet paranoide. De Foemper Quote
Question
JeanWM
7 answers to this question
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.