bartje Posted July 16, 2007 Posted July 16, 2007 Ik heb twee velden. Veld A met de naam van een persoon en veld B met een getal (vb : postcode). Ik wil nu een derde veld aanmaken waarin FM een code genereert bestaande uit de initialen van de naam in veld A gevolgd door het getal uit veld B. vb : veld A : Jan Janssen veld B : 2345 Veld C zou dan moeten worden : jj2345. Hoe doe ik dat ? Quote
0 Peter Wagemans Posted July 16, 2007 Posted July 16, 2007 Lower ( Filter ( A ; "ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ" ) ) & GetAsText ( B ) Quote
0 bartje Posted July 16, 2007 Author Posted July 16, 2007 Ik krijg enkel het cijfer te zien uit veld B. De initialen worden niet weergegeven. Quote
0 burggraaf Posted July 16, 2007 Posted July 16, 2007 De 'truc' van Peter is gebaseerd op de voorwaarde dat alle voor en achternamen beginnen met een hoofdletter en verder ook geen hoofdletters meer bevatten. Kun je daar wat mee? (lees even in de documentatie over de Lower, Filter en GetAsText functie, dit werkt ook verhelderend) Quote
0 bartje Posted July 16, 2007 Author Posted July 16, 2007 OK. Dat werkt al, maar ik krijg nog steeds de volledige naam en niet enkel de initialen. Hoe doe ik dat ? Quote
0 Peter Wagemans Posted July 16, 2007 Posted July 16, 2007 Ben je er zeker van dat je "Jan Janssen" intypt, en niet "jan janssen" of "JAN JANSSEN"? Quote
0 BDK Posted July 16, 2007 Posted July 16, 2007 probeer eens: Lower ( Filter ( Proper (A) ; "ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ" ) ) & GetAsNumber ( B ) de functie proper doet precies wat je beoogt. overigens heb ik getastext omgezet naar getasnumber opdat eventuele letters uit de postcode worden weggelaten. wanneer je 'tekst' als resultaat van de berekening opgeeft zal het dan toch allemaal goed komen Quote
0 BDK Posted July 16, 2007 Posted July 16, 2007 nou ja, om preciezer te zijn, de functie 'proper' zorgt ervoor dat het niet meer uitmaakt of je nou jAn JaNsSen typt of jan Janssen. zolang er maar een spatie tussen zit prachtige functie, proper. goed om je database hygienisch te houden. denk bijvoorbeeld aan automatisch alle namen in je adresboek normaliseren. Quote
0 bartje Posted July 17, 2007 Author Posted July 17, 2007 Nu duikt echter een ander vreemd probleem op. Het is de bedoeling dat de databasegegevens worden geexporteerd naar een excel bestand. Dit werkt wel maar van de code wordt enkel het getal weergegeven in excel, dus de initialen verdwijnen om de een of andere reden ! Quote
0 Peter Wagemans Posted July 17, 2007 Posted July 17, 2007 Is het resultaat van je calculatie een tekst veld of een numeriek veld? Quote
0 bartje Posted July 17, 2007 Author Posted July 17, 2007 numeriek. Heb er een tekstveld van gemaakt en het probleem is opgelost ! Quote
Question
bartje
Ik heb twee velden. Veld A met de naam van een persoon en veld B met een getal (vb : postcode).
Ik wil nu een derde veld aanmaken waarin FM een code genereert bestaande uit de initialen van de naam in veld A gevolgd door het getal uit veld B.
vb : veld A : Jan Janssen veld B : 2345
Veld C zou dan moeten worden : jj2345.
Hoe doe ik dat ?
11 answers to this question
Recommended Posts