Jump to content
  • 0

code genereren

bartje

Question

Posted

Ik heb twee velden. Veld A met de naam van een persoon en veld B met een getal (vb : postcode).

Ik wil nu een derde veld aanmaken waarin FM een code genereert bestaande uit de initialen van de naam in veld A gevolgd door het getal uit veld B.

vb : veld A : Jan Janssen veld B : 2345

Veld C zou dan moeten worden : jj2345.

Hoe doe ik dat ?

11 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

De 'truc' van Peter is gebaseerd op de voorwaarde dat alle voor en achternamen beginnen met een hoofdletter en verder ook geen hoofdletters meer bevatten. Kun je daar wat mee? (lees even in de documentatie over de Lower, Filter en GetAsText functie, dit werkt ook verhelderend)

• 0
Posted

probeer eens:

Lower ( Filter ( Proper (A) ; "ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ" ) ) & GetAsNumber ( B )

de functie proper doet precies wat je beoogt.

overigens heb ik getastext omgezet naar getasnumber opdat eventuele letters uit de postcode worden weggelaten. wanneer je 'tekst' als resultaat van de berekening opgeeft zal het dan toch allemaal goed komen ;-)

• 0
Posted

nou ja, om preciezer te zijn, de functie 'proper' zorgt ervoor dat het niet meer uitmaakt of je nou jAn JaNsSen typt of jan Janssen. zolang er maar een spatie tussen zit ;-)

prachtige functie, proper. goed om je database hygienisch te houden. denk bijvoorbeeld aan automatisch alle namen in je adresboek normaliseren.

• 0
Posted

Nu duikt echter een ander vreemd probleem op. Het is de bedoeling dat de databasegegevens worden geexporteerd naar een excel bestand.

Dit werkt wel maar van de code wordt enkel het getal weergegeven in excel, dus de initialen verdwijnen om de een of andere reden ! :?