lex surax Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en een complete noob als het aankomt op filemaker pro Ik heb een rijschool en met filemaker heb ik mijn adminstratie opgezet. Nu wil ik graag via een pda met internet verbinding een agenda bijhouden om afspraken te maken met mijn leerlingen. Dit moet voor 3 instructeurs. Als ik een afspraak maak met een leerling wil ik ook gelijk kunnen zien hoeveel lessen hij heeft gehad en wat er nog aan betalingen openstaat. Dit kan ik allemaal zelf wel maken, maar mijn vraag is: Welke versie van filemaker heb ik nodig en kan ik dit op de server van mijn website draaien en hoe doe ik dat. Als iemand mij op weg kan helpen; graag. Alvast bedankt Quote
0 Captain Haddock Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Beste lex, Als je dit allemaal kunt maken, ben je niet echt een noob, maar dat terzijde. Er zijn twee opties: - je kunt met filemaker op het web publiceren. Dat kan weer op twee manieren: met IWP (de makkelijke maar beperkte methode) en met CWP. I staat voor Instant en C voor Custom (Web Publishing). Dat laatste is zeker niet iets voor noobs, bovendien heb je er Filemaker Server Advanced voor nodig. - je kunt Filemaker Mobile kopen (dat is fm voor op je pda) en dat regelmatig synchroniseren met je database. Maar Filemaker Mobile is in mogelijkheden een slap aftreksel van het echte filemaker, dus overschat dat vooral niet. Wat kunnen we precies voor je doen? Quote
0 burggraaf Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Er zijn ook nog andere manieren... i.c.m. outlook (uitgaande van Windows), met plug-in, maar ook de data bijv. in mysql/php webapplicatie stoppen. Meerdere mogelijkheden afhankelijk van de wensen. Maar... ik ga mee... niet direct voor een noob... Quote
0 lex surax Posted July 19, 2007 Author Posted July 19, 2007 Hoi Haddock, bedankt voor je snelle reactie. Nou het mooiste zou zijn, dat als ik een afspraak maak in mijn pda dat deze gelijk of in ieder geval vlot, ook zichtbaar is in de agenda van mijn collega. Nu is het zo dat alle afspraken bij de rijschool verzamelt worden in fm om een duidelijk overzicht te krijgen wat de llerling heeft gelest en wat hij heeft betaald. Stel hij lest bij instructeur A en hij betaald een keer niet een instructeur B lest hem de volgende week, dan zou het mooi zijn als b dit gelijk kan zin in zijn pda, zonder dat dit eerst op de rijschool moeten worden nagekeken. Dus nogmaals: Ik wil alle afspraken en betalingen op mijn pda invoeren en deze zouden gelijk zichtbaar moeten zijn op de pda van mijn collega's. Met dat publishen gaat het weer via de rijschool denk ik ? Lex Quote
0 burggraaf Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Denk toch dat ik zou gaan voor de webapplicatie i.c.m. php/mysql... Maar mijn idee voor een betere... Quote
0 Captain Haddock Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Je laatste vraag begrijp ik niet; mijn vraag is nog steeds: waarom per se filemaker? (Hoor wie het vraagt: ik ben gek op filemaker maar ken ook de voordelen van php en mysql). Overigens: Filemaker 9 kan communiceren met mysql-databases dus daar is ook nog een gulden (?) middenweg mogelijk. Quote
0 lex surax Posted July 19, 2007 Author Posted July 19, 2007 Waarom filemaker: Dit programma snap ik een beetje en kan het zelf makkelijk aanpassen. Ik heb geen verstand van mysql of php en dat moet ik dus overlaten aan anderen. Ik heb al geinformeerd bij mijn webhost, maar die vragen grote bedragen om het helemaal op te zetten met mysql. en hoe werkt zoiets met fm 9.0 die kan comuniceren met mysql? Maar als jullie iedeeen of suggesties hebben hoe ik zoiets kan opzetten of waar ik daar info over kan vinden, dan hoor ik dat graag. Of misschien is er iemand die zoiets kan maken ? nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties Quote
0 livio Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Ik heb een rijschool en met filemaker heb ik mijn adminstratie opgezet. Nu wil ik graag via een pda met internet verbinding een agenda bijhouden om afspraken te maken met mijn leerlingen. Dit moet voor 3 instructeurs. Als ik een afspraak maak met een leerling wil ik ook gelijk kunnen zien hoeveel lessen hij heeft gehad en wat er nog aan betalingen openstaat. Dit lijkt me een ideaal projectje om te gebruiken in IWP. Als je toch een internet verbinding hebt openstaan op je PDA, kan je perfect surfen naar een pagina die de data live van je db haalt. Als je maar met 3 personen dit wil gaan bekijken is dat geen probleem voor de performantie. Meer info & prijzen over het hosten van IWP op volgende pagina : http://www.shpartners.com/index.lasso?p=394 Livio Quote
0 Bachje Posted September 6, 2007 Posted September 6, 2007 Hallo Lex, ik heb zelf een aantal databases draaien voor een kleine particuliere school. In eerste instantie had ik gewoon filmaker pro op ons eigen servertje (een PC die dag en nacht onl+ine is) draaien en gedeeld via de optie "openen op afstand". Degene die dan de database op afstand wilde openen heeft wel een werkend filemaker programma nodig. Dat wekrte prima zolag er maar twee of drie mensen contact moesten maken. Nu onze studenten ook moeten kunnen inloggen een tijdje gewerkt via de webpublisher. Gaat best maar het aantal mensen dat kan in loggen is beperkt. Geen probleem in jouw geval. Via de webpublishing kunb je ook met je pda dan inloggen (zelf nog nooit gedaan maar wekt als een internetpagina) Je moet wel goed de toegang en rechten afschermen via de privileges. succes Quote
Question
lex surax
Hallo allemaal,
ik ben nieuw op dit forum en een complete noob als het aankomt op filemaker pro
Ik heb een rijschool en met filemaker heb ik mijn adminstratie opgezet.
Nu wil ik graag via een pda met internet verbinding een agenda bijhouden om afspraken te maken met mijn leerlingen. Dit moet voor 3 instructeurs.
Als ik een afspraak maak met een leerling wil ik ook gelijk kunnen zien hoeveel lessen hij heeft gehad en wat er nog aan betalingen openstaat.
Dit kan ik allemaal zelf wel maken, maar mijn vraag is:
Welke versie van filemaker heb ik nodig en kan ik dit op de server van mijn website draaien en hoe doe ik dat.
Als iemand mij op weg kan helpen; graag.
Alvast bedankt
8 answers to this question
Recommended Posts