AvD Posted July 30, 2007 Posted July 30, 2007 Er zijn hosting providers die hun klanten al aanbevelen met FMPro 9 te werken, terwijl ze zelf nog steeds FMServer 8 draaien. Ik heb daar bedenkingen bij en vrees zelfs voor bestandscorruptie. Quote
0 Koen Van Hulle Posted July 30, 2007 Posted July 30, 2007 Van de FileMaker website: FileMaker Pro 9 databases use the same file format (.fp7) as FileMaker Pro 8 and FileMaker Pro 7, therefore databases can easily be shared between these three versions. Features specific to the newer versions, are only supported in the newer versions (e.g. The new External SQL Data Source feature, introduced with FileMaker Pro 9, is only supported by FileMaker Pro 9. ) Quote
0 AvD Posted July 30, 2007 Author Posted July 30, 2007 Hé Murtje, dank. Dat wist ik ook al, maar sinds ik FM9 gebruikt heb om een bestand gehost onder 8 te openen, is ScriptMaker pokketraag en rolt elke scriptregel pas op het scherm nadat de vorige is verschenen plus een flikkering. Zo goed als geen reactie op muisklik: telkens wachten op een volledige screen redraw. Een gedefinieerde custom function is plots haar titel kwijt en staat naamloos in de lijst, kan niet meer geopend worden voor Edit, noch verwijderd... Quote
0 Rony Rabijns Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Een gedefinieerde custom function is plots haar titel kwijt en staat naamloos in de lijst, kan niet meer geopend worden voor Edit, noch verwijderd... Dat heb ik met versie 8.x ook al eens voor gehad in het verleden ... Quote
0 Koen Van Hulle Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Ik denk dat je geflikker en de corruptie 2 verschillende problemen zijn. - Geflikker kun je onder Windows oplossen door aan je Hardware acceleratie settings te foefelen. - Je corruptieprobleem kon zich inderdaad ook voordoen in vorige versies van FileMaker. Ik denk dat het niet specifiek te maken heeft met FM9. Ontwikkel je over WAN? Dit is sowieso af te raden en kan tot corruptie leiden. Koen Quote
0 AvD Posted July 31, 2007 Author Posted July 31, 2007 Ontwikkel je over WAN? Dit is sowieso af te raden en kan tot corruptie leiden. Jammer, want dat die mogelijkheid bestaat is voor velen toch wel een sterk punt! Is dit gedocumenteerd en/of door FileMaker zelf afgeraden? Quote
0 Koen Van Hulle Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Ik meen mijn zo'n discussie te herinneren, maar kan ze niet meer terug vinden. Ik doe het in elk geval nooit. Koen Quote
0 AvD Posted July 31, 2007 Author Posted July 31, 2007 Dank, Koen, voor de goede raad. Ik zou dit graag uitspitten, want ik gebruik deze mogelijkheid al "jaaaren", steeds zonder enig probleem. Ik begrijp natuurlijk wel dat een stabiele verbinding zeker geen kwaad kan. Als ik in FileMaker 8 de value lists oproep, dan komen die één voor één op het scherm, tot onderaan, en dan wordt het hele scherm ververst, dan lopen ze weer één voor één binnen (maar nu iets sneller), en pas dan kan ik er eentje selecteren om er iets mee te doen. Dat heb ik sinds de 9 (met Server 8 ) nu ook met de scriptstappen... Quote
0 Captain Haddock Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Zeg André, kun jij die corruptieproblemen reproduceren of krijg je ze volstrekt willekeurig? Quote
0 Koen Van Hulle Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Heb je de flikker problemen ook lokaal met hetzelfde bestand? Koen Quote
0 AvD Posted July 31, 2007 Author Posted July 31, 2007 He, Kapitein, niet zo vlug. Ik heb niet van corruptieproblemen gesproken. Koen heeft gesuggereerd dat WAN-development corruptie zou kunnen veroorzaken. Wat zich voordoet in die WAN-situatie, doet zich lokaal niet voor. Daar werkt alles normaal (dus binnen FMPro 9). In WAN met Server 8 (ze "gingen experimenteren met 9") krijg ik dus dat geflikker. Maar, Koen, geflikker is niet het juiste woord. Het is eerder een surrealistische tekenfilm. Ik probeer het accuraat te beschrijven. Ik open ScriptMaker (dus met 9 Advanced) en selecteer een lang script met nogal wat If's en dus de bijbehorende indents. Nu volgt de tekenfilm: 1) Een perfecte scriptstappenkolom links met rechts ervan een leeg scriptvenster. 2) In het scriptvenster verschijnt bovenaan links een grijze verticale balk van een drietal centimeter hoog (de balk waar je de rode pijltjes in kan klikken); daaronder een achttal centimeter niks, en dan weer de grijze balk tot de onderkant van het venster. 3) De bovenste grijze balk groeit naar onder toe, tot hij contact maakt met de onderste. De balk is nu in orde. 4) De scriptstappen van het script verschijnen nu één voor één tot het hele scherm gevuld is. 5) Ongeveer een kleine halve centimeter links van elke scriptstap gebeurt nu iets heel vreemds: voor de 1ste stap verschijnt de eerste letter van die stap opnieuw en verdwijnt na een halve seconde, dan is het de beurt aan de eerste letter van de volgende scriptstap en zo wandelt het geheel naar beneden tot alle scriptstappen "het" gehad hebben. 6) Nu lijkt het scherm tot rust gekomen en klik ik op een scriptstap om daar iets mee te doen. 7) Meteen begint het ballet van de eerste letters opnieuw, tot helemaal onderaan. 8 ) Nu wordt de geselecteerde scriptstap onzichtbaar gedurende een vijftal seconden. 9) De scriptstap verschijnt opnieuw, deze keer in reverse video. Onderaan verschijnen ook de Options. 10) Ik klik op Options. Het "First Letter"-ballet begint opnieuw. Na de laatste letter gaan de options open. Zo Koen, dat was dus wat ik in mijn vorige posting uit zuinigheid maar "geflikker" heb genoemd. Nu heb je het hele verhaal. Nogmaals: lokaal gedraagt het bestand zich perfect normaal. In WAN krijg je ballet (ook met andere bestanden die ik in weken niet geopend heb). Ik vermoed dus een incompatibiliteitsprobleem tussen bestand geopend in 9 en gehost met Server 8. Quote
0 Peter Wagemans Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Vandaag en gisteren met mijn collega dannydv samengewerkt bij een klant, beiden gebruikten we FileMaker Pro 9.0v1 Advanced, de server is een G5 met OS X Server en FileMaker Server 8. Beiden hadden we een draadloze 802.1g verbinding. Ons grootste probleem was het updaten van gegevens op FRG ( FileMaker Relation Graph ) niveau, en het beschikbaar worden van pas bijgemaakte occurrences. Het ging zover dat 1 van ons beide een occurrence bijzette in de graph, en als de andere dan de FRG opende, dan was die occurrence simpelweg NIET daar. Een occurrence van de zelfde tabel bijmaken, en die dezelfde naam proberen te geven lukte gelukkig niet. De naam versprong gewoon naar naam + index 2. FileMaker Server 8 update blijkbaar niet erg goed de structuren naar andere clients. We hebben dit gisteren en vandaag alles bij mekaar een keer of 10 meegemaakt. Uitloggen uit de file en terug inloggen loste het probleem op. Het is niet duidelijk of dit aan de client ligt, of aan de combinatie server 8 + client 9. Of aan onze af en toe nogal wankele netwerkverbinding. De toekomst zal het uitwijzen. Mijn enige werkervaring met client 9 + server 9 is als enige client. Quote
0 Captain Haddock Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Zie jij een verband tussen beide kwesties Peter of gebruik je deze plaats om nu ook maar ander ongerief te spuien? Quote
0 Captain Haddock Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Ik ga het andersom proberen: FM8.5 client op FMSA 9. Benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Ook nog cross-platform trouwens. Leuke test... Quote
0 AvD Posted July 31, 2007 Author Posted July 31, 2007 Dank, Peter, voor deze inbreng. Ik denk dat het dus niet heel voorbarig is te denken dat er een v2 zou moeten komen, zodat deze "kinderziekte" opgelost geraakt. Ondertussen zitten we natuurlijk wel met terug naar af: in WAN-omgeving developpen moet dus opnieuw met 8.5 Quote
0 Koen Van Hulle Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Ik ga de vraag volgende week eens voorleggen. Maar voorlopige conclusie is, als de Server versie 8, dan ontwikkel je best niet met FMP9 Client. Koen Quote
0 AvD Posted July 31, 2007 Author Posted July 31, 2007 Bedankt, Koen. En Kapitein Haddock: we houden er de moed in. Wie huivert er niet bij het uitspreken alleen al van het woord "corrupt bestand"... Quote
0 WJ Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Ik meen mijn zo'n discussie te herinneren, maar kan ze niet meer terug vinden. Ik doe het in elk geval nooit. Koen Ik kan het mij ook nog herinneren die discussie was op technet van fm. De uitkomst was dat als je over WAN developed je via Terminal Services of ARD of VNC of zoiets dergelijks moet werken omdat het anders te kwetsbaar is. Argument was iets van als de verbinding te onstabiel is en valt even weg en je zit in de velddefinities dat dat kun leiden tot corruptie in het geval dat je via een terminal sessie werkt heeft het wegvallen van verbinding geen invloed op het ontwikkelgedrag in FM. Quote
0 AvD Posted August 1, 2007 Author Posted August 1, 2007 Met dit antwoord schieten we al een hele plaats vooruit! Ik heb tot hiertoe ervaren, bij WAN development terwijl honderden kilometers verder een klant aan de telefoonlijn meekijkt en meewerkt dat het hele development-gebeuren zich voordoet ALSOF het hier lokaal gebeurt: zo lang ik niet terugkeer in Non-Develop position, ziet de klant niets van al wat ik gedaan heb: 1) Ofwel moet ik van layout mode terug naar Browse 2) Ofwel moet ik in ScriptMaker zowel het script als ScriptMaker verlaten hebben. 3) Ofwel moet ik weer uit Manage Database zijn. Het geeft dus de indruk dat het hele "developklusje" in één keer op de server binnengehaald wordt, hoe lang het daarvoor ook zou geduurd hebben. Hierbij komt trouwens nog een vraag - jullie voelen natuurlijk wel dat ik een zeer commerciële werkwijze probeer te behouden - als het van de stabiliteit van de verbinding afhangt of je corruptie krijgt of niet, dan geldt dat toch ook voor een LAN-omgeving: daar kan ook wel eens iets mis lopen, al was het maar een korte stroompanne met falende UPS. Dat zijn toch dingen die voorkomen... Quote
0 Rony Rabijns Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Een gedefinieerde custom function is plots haar titel kwijt en staat naamloos in de lijst, kan niet meer geopend worden voor Edit, noch verwijderd... Dat heb ik met versie 8.x ook al eens voor gehad in het verleden ... Het was inderdaad ook op een WAN-file. Quote
0 burggraaf Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 ...als het van de stabiliteit van de verbinding afhangt of je corruptie krijgt of niet, dan geldt dat toch ook voor een LAN-omgeving: daar kan ook wel eens iets mis lopen, al was het maar een korte stroompanne met falende UPS. Dat zijn toch dingen die voorkomen... Vanzelfsprekend alleen... WAN verbindingen zijn van veel meer zaken afhankelijk... de kans dat deze zo af en toe niet, of even niet, werken is vele mate groter dan de verbinding in een LAN omgeving.... Quote
0 AvD Posted August 1, 2007 Author Posted August 1, 2007 Zucht! vooral na het lezen van Rony's bericht... Niemand met een antwoord op mijn vorige opmerking? Quote
0 Koen Van Hulle Posted August 1, 2007 Posted August 1, 2007 Na een stroompanne, zet je best een backup terug. Veel kans dat er corrupties in je bestand zitten. FileMaker Server heeft geen tijd gehad om alle dirty blocks netjes van het geheugen naar de harde schijf weg te schrijven. Maar dat is eigenlijk een probleem die je met alle merken van databases kunt hebben. Koen Quote
Question
AvD
Er zijn hosting providers die hun klanten al aanbevelen met FMPro 9 te werken, terwijl ze zelf nog steeds FMServer 8 draaien.
Ik heb daar bedenkingen bij en vrees zelfs voor bestandscorruptie.
23 answers to this question
Recommended Posts