Jump to content
  • 0

Afdrukken ...

Stardust

Question

Posted

Meer dan 3 jaar geleden, ik werkte met versie FM 6.0 en FM 7.0 was nog niet zolang verschenen, schreef ik dit berichtje:

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=1519&postdays=0&postorder=asc&highlight=afdrukken+verschillende+printers+netwerk&start=0

Ik kreeg toen veel antwoorden, maar vond uiteindelijk geen oplossing dan mijn toenmalige collega's gewoon te leren hoe ze de print instellingen telkenmale diende aan te passen. Tevens enkele scriptjes schrijven die hun op de hoogte brachten dat ze de printer diende in te stellen op een bepaald formaat.

Ondertussen, aangekomen bij FM 8.5, nu met Server versie 8.0 draaiend op aparte server, allemaal (server en 5 clients) draaiend onder Windows XP SP 2, heb ik nog steeds printer problemen!

Wat gaat er verkeerd ...

Ik maak een scriptje, gekoppeld aan een knopje, met als inhoud:

• ° Zet het print formaat op A4, portret;
    ° Is de bestemmeling Nederlandstalig ga dan naar de layout NL1,
    ° anders ga naar de layout FR1;
    ° Druk de huidige brief af;
    ° Ga naar de layout Dossierkaft;
    ° Zet het print formaat op A3, landschap;
    ° Druk de huidige dossierkaft af;
    ° Ga terug naar de originele layout;
    ° Zet het print formaat op A4 portret.

Ik test dit knopje uit op mijn werkstation (waarop dit bestand aangepast werd, weliswaar 'geserveerd' vanop de server) en inderdaad de brief wordt in de juiste taal en in de juiste layout afgedrukt op mijn LaserJet 5100 evenals de dossierkaft en mijn cursor staat mooi te blinken op mijn originele layout. Prachtig, ik geniet van het resultaat tot dat mijn collega eveneens dit knopje uittest, zijn brief wordt weliswaar in de juiste taal op letter formaat afgedrukt en bij het afdrukken van de dossierkaft op letter formaat, gaat zijn printer, een HP LaserJet IV, zelfs hangen. Wanneer hij probeert om de print setup zelf uit te voeren, wordt deze steeds bij het afsluiten van het print setup venster terug naar letter gebracht, een mens zou er moedeloos van worden. Het rare is, dat we drie weken geleden onder FM 6.0 clients en FM 5.0 server dit probleem niet hadden, iedereen kon probleemloos zelf de print setup instellingen instellen.

Op het werkstation van een andere collega met dezelfde printer als ik, een HP LaserJet 5100, gaat het de ene maal goed en de andere helemaal niet en blijkt de printer ook hier op letter formaat te staan.

Dat kan toch niet waar zijn dat men nog steeds dit niet opgelost heeft, ik meende ooit begrepen te hebben dat dit vanaf versie 8/8,5 opgelost zou zijn maar de praktijk geeft hier helaas een ander resultaat :evil:

En ik hoor iedereen weer aankomen met plug-in oplossingen, of beter nog een update naar FM 9, maar laat ons even ernstig blijven. Ik heb nog maar pas FM 8.5 en FM Server 8 ontvangen en ik hoef jullie niet uit te leggen wat de totale kostprijs hiervan is. Ik vind het dan ook alles behalve normaal dat ik nu al weer om de nodige budgetten dien te vragen om enkele eenvoudige print opdrachten te kunnen uitvoeren :(

Bestaat er echt geen oplossing binnen Filemaker zelf ???? 8O

Met vriendelijke groet aan iedereen, maar met een hele :evil: boze :twisted: blik naar Filemaker?

Danny

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

We hebben heel lang niet mogen weten hoe FileMaker zijn bestanden vond. Nu hebben we dus Manage External Datasources (9) of Define File References (7 - 8 ).

Met de printerdrivers is het gelijkaardig: we zien die nog altijd niet zitten, en we weten ook niet of er nog oude spoken bijzitten. Ik heb hier met dezelde FileMaker 8 of 9 op dezelfde computer met verschillende FileMaker-bestanden een totaal ander gedrag als ik de Print Setup opvraag: bij het ene bestand opent die zich onmiddellijk, bij het andere moet ik ruim 10 tot 15 seconden wachten.

Na de conversie van de versie 6 bestanden naar 7 of 8 was het een plezier die oude File References te zien en op te kuisen. Er waren er bij van acht jaar oud en ouder, verwijzend naar computers die al lang niet meer bestonden.

Ik denk, Stardust, dat de oplossing van jouw (en ook mijn) printprobleem in die richting ligt... Daar heb je nu natuurlijk niks aan. Het weze je een troost dat ook hier gevloekt wordt, en in Gent, en in Dordrecht* en in Hasselt en in... :cry::cry:

-------------

* Het telefoontje dateert nog van deze namiddag...

• 0
Posted

In de FileMaker Knowledge Base ( http://filemaker.custhelp.com ) kan men het volgende vinden:

Specifying Printer and Paper Options

Question

How do I specify printer and paper options when printing from FileMaker Pro?

Answer

APPLICABLE TO:

FileMaker Pro 7 - 8.5,

FileMaker Developer 7,

FileMaker Pro Advanced 8 - 8.5

Specifying printer and paper options (Mac OS)

FileMaker Pro prints to the Mac OS default printer unless you choose a different printer when you print. You can specify different paper options for each FileMaker Pro file.

To specify printer and paper options:

With a database file open, choose File menu > Page Setup.

The Page Setup dialog box appears.

For Format for, select Any Printer or choose a specific printer.

In most cases, leave Any Printer selected. Choose a specific printer only if you use it exclusively to print your documents.

Set other options that you want for Paper Size, Orientation, and Scale.

These paper size, orientation, and scale options will be saved with the current file and will be used when you print any layout in this file.

Click OK.

Notes

Each time you print to a different printer from FileMaker Pro or another Mac OS program, you also change your Mac OS default printer.

If you regularly print a particular layout to a different printer or with different paper options — for example, to print labels or print on a pre-printed form — you may want to create a script that prints the layout for you. This script could contain Print Setup and Print script steps that would store and recall the particular printer and paper options that you want.

Use the Print Center application to set up new printers in Mac OS. For more information, see Mac Help.

Please Note: If you are printing via a script on Mac OS X please refer to TechInfo answer 6187.

Specifying a default printer and paper options (Windows)

FileMaker Pro initially uses the Windows default printer and paper options as its default, but you can specify a different default printer and paper options to be used when you print in FileMaker Pro. The Windows default printer and the FileMaker Pro default printer are independent. If you change one default, it doesn't affect the other.

The default printer that you choose for FileMaker Pro is an application setting; all files that you print with FileMaker Pro will print to this printer unless you choose a different one.

The paper and orientation options that you choose are file-specific settings. You can choose different paper and orientation options for each FileMaker Pro file.

To specify a default printer and paper options:

• - With a database file open, choose File menu > Print Setup.
    - The Print Setup dialog box appears.
    - In the Printer area, choose a printer and (if necessary), set its properties.

The printer you choose and its properties becomes the default printer for FileMaker Pro.

Set other options that you want for Paper and Orientation.

These paper and orientation options will be saved with the current file and will be used when you print any layout in this file.

Click OK.

Notes

When you print from FileMaker Pro, the Print dialog box also contains a Printer area where you can choose a different printer. If you choose a different printer in the Print dialog box, the FileMaker Pro default printer is reset to that printer.

If you regularly print a particular layout to a different printer or with different paper options — for example, to print labels or print on a pre-printed form — you may want to create a script that prints the layout for you. This script could contain Print Setup and Print script steps that would store and recall the particular printer and paper options that you want.

For information on setting up new printers in Windows, see Windows Help.

Ik denk helaas niet dat dit de oplossing is, ik zie hier eerlijk gezegd niet veel staan dat ik ondertussen nog niet geprobeerd heb. Ik ben bang dat het probleem specifiek in onze situatie weer bij FM Server dient gezocht te worden.

Ik wijzig de scripts vanuit mijn client station, hier worden dan mijn setup referenties weg geschreven (naar weet ik waar en hoe) weg geschreven.

Aangezien het eigenlijke bestand zich op de server bevindt zal deze referentie waarschijnlijk niet just zijn vandaar dat de andere clients en zeker zij met andere printers problemen hebben met het uitvoeren van de print setup scripts.

Een oplossing die ik bedacht was dat ik vanaf het client station van de collega met de HP LaserJet 4V het script ging aanpassen, in die zin van als de actieve gebruiker JEF_HP_LJ_4V is, voer dan het subscript Print Setup A4 Portret LJ4V uit (die de setup vanuit de client uitvoert). Helaas bracht dit ook geen soelaas, de eerste maal gaat het vlekkeloos maar bij de 2de, 4de of 5de (willekeurig) loopt het fout en staat de print setup plots op het letter formaat i.p.v. op A4 formaat niettemin dit het standaard formaat van de printer onder Windows is evenals onder Filemaker!

Ik word dit stilaan moe en het begint mijn voortplantingsorganen uit te hangen, afdrukken binnen een netwerkomgeving is nu toch niet zo een bijzondere taak en blijkbaar is dat voor Filemaker nog steeds een hachelijke onderneming. Ik word hier echt niet vrolijk van en zoek me nog steeds te pletter naar een oplossing!!

Danny 8)

• 0
Posted

Nog steeds zoekende naar een oplossing bedacht ik het volgende, ik maak per gebruiker een opstart scriptje dat zij lokaal opstarten en van waaruit de bestanden op de server gestart worden.

Ik laat eenieder bij het opstarten zijn/haar print setup uitvoeren en deze blijven voor iedere gebruiker lokaal in het geheugen van hun station en het printprobleem is opgelost. Helaas niets is minder waar, het helpt geen zier, de eerste print opdracht wordt goed uitgevoerd en vanaf de 2de is het om zeep. :?

Daarom bedacht ik ondertussen nog een andere mogelijkheid, ik maak een bestand met slechts één record en daarin maak ik allerlei print setup scripts, A4 portret, A4 Landschap, enz ...

Dit doe ik voor elke gebruiker vanaf hun werkstation nog steeds met hetzelfde bestand. Als ik het goed heb, blijven de instellingen ingebakken in het bestand (tenminste toch t/m FM v6).

Zodra ik een printopdracht nodig heb, laat ik het script de printsetup scripts kiezen op basis van de gebruiker (Get(username)).

Vooraleer hieraan te beginnen, vraag ik mezelf maar vooral aan jullie, wanneer men een script importeert, blijven de gegevens zoals bvb de print setup intact???

Ergens zag ik nog iets over het gebruik van een VB script dat de keuze van de printer niet zou laten gebeuren door Filemaker, maar helaas stond er niet veel verdere informatie bij en gezien mijn kennis aangaande VB even groot is als de interesse van een eskimo voor een vrieskast...

Misschien iets, waar sommigen van onze talrijke knappe bollen, hier aanwezig, iets met aan kunnen. Ik meen begrepen te hebben dat de printerdefinitie door FM in de registry (Windows) wordt weggeschreven en dat het daar altijd de printerinfo gaat halen wanneer er afgedrukt dient te worden. Dit zou tevens problemen kunnen geven wanneer men een andere printer aanschaft!

Hoewel ik dus nog steeds geen oplossing heb, hoop ik dat voorgaande info iemand of meerderen onder ons op een idee kan brengen.

Met zomerse groet,

Danny 8)

• 0
Posted

Danny... voor wat het waard is...

Vandaag zitten ... (vul in en kleur de plaatjes) met een soortgelijk probleem met een runtime. Wat ik ook deed steeds weer het papierformaat op 'Letter' gezet... A4 werd vrolijk geaccepteerd in de Print setup maar bij opnieuw kijken stond-ie weer vrolijk op 'Letter'. Dienaangaande dus printproblemen...

Als ultieme poging heb ik, bij wijze van test, een recover gedaan van het bestand welke het probleem betrof... en zie daar... na deze actie werd de A4 setting onthouden en was het probleem weg.

Uiteraard nu nog de nodige acties om data weer in een originele cleane versie te krijgen...

In de hoop dat je er wat aan hebt...

• 0
Posted
Danny... voor wat het waard is...

Vandaag zitten kl...n (vul in en kleur de plaatjes)

De verleiding is groot maar desondanks zal ik me niet (meer) bezondigen met 'fout' taalgebruik :wink:

Alleszins bedankt burggraaf, maar ik ben bang dat dit bij mij niet werkt. Ik heb ook al enige bestanden gerecovered en zelfs vanaf scratch herbegonnen. Alleen de laatste truc schijnt te werken, (zie mijn laatste bericht hier boven), d.w.z. per gebruiker de scripts maken en daarna importeren in de databases. Voor zo ver ik het goed kan inschatten, daarbij moet je jezelf voorstellen, dat ik tussen het werk door, alles moet trachten uit te testen op verschillende client stations, terwijl de collega's met vakantie zijn..., schijnt het te werken tenminste toch voor die stations met dezelfde printer driver in gebruik. Een station met een andere printer(driver) levert af en toe nog steeds wat problemen op, maar dit kan misschien ook een andere oorzaak hebben.

Dus ik ben nog heel voorzichtig met de nodige 'Eureka's' in het rond te strooien maar leef desondanks toch op hoop :roll:

Met vriendelijke groet,

Danny 8)