Jump to content
  • 0

automatisch voorraad aanpassen

Gem

Question

Posted

Hallo fm vrienden,

Opnieuw uren gesleten alvorens tot een resultaat te komen... Maar dan toch wel weer hier en daar bijgeleerd.

Ik weet dat men niet te vinden is voor herhalende velden, maar ik weet ook niet direkt hoe ik dergelijke situatie kan aanpakken met portalen. Indien iemand wil sleutelen aan dit bestand om mij aan te tonen hoe het wel beter kan, dank ik deze bij voorbaat.

Weet iemand hoe ik de "actualiseerknop" kan buiten gebruik zetten indien de velden "soort" en "diameter" niet ingevuld zijn? Maw weet iemand hoe ik kan voorkomen lege velden te kopiëren aub?

Bij voorbaat bedankt voor de reacties.

test.fp7

13 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik heb nog maar enkel vluchtig je velddefinities bekeken.

Op het eerste zicht zitten een aantal velden in een verkeerde table.

Als ik ervan uitga dat 'stock' gebruikt wordt om 'voorraad' aan te geven, zit:

aantal in voorraad en

aantal verkocht

in de verkeerde table. Die horen thuis in de 'stock'.

Net zoals:

prijs per stuk en

soort

Klantnr zou dan weer in de klant table moeten zitten.

Datum zegt niet veel indien daar niet meer uitleg bij komt, welke datum is het ? Vandaag, van een aankoop, van een verandering ?

Probeer eerst je velden in de juiste table te krijgen.

Gebruik liefst géén spaties in je veldbenamingen.

Zorg ervoor dat ieder record in elke table een ID nummer heeft.

Ik denk dat je dan zelf voor een deel zult ontdekken hoe je dit kunt samenstellen en laten werken.

Maar om je vraag te antwoorden:

hoe ik de "actualiseerknop" kan buiten gebruik zetten indien de velden "soort" en "diameter" niet ingevuld zijn

Begin een script met de controle op data in het veld, zoiets als (pseudo):

If[

IsEmpty(nameField) and IsEmpty(otherNameField)]

Show Custom Dialog [Geen gegevens voor blabla velden]

Halt script

Else

rest van script

End If

• 0
Posted

Bedankt Jean voor uw review.

Ik had al eens de opmerking gekregen dat ik best niet met herhalende velden werk en dat mijn werkwijze niet echt goed is.

Nu U mij ook wijst op het verkeerd plaatsen van velden in tabellen, heb ik de moed samengeraapt om terug vanaf nul te beginnen met de info die ik hier op dit forum heb kunnen vinden. Inmiddels al een goede vooruitgang gemaakt.

Groeten,

Gem :roll:

• 0
Posted

Jep, inderdaad uw probleem lijkt sprekend op mijn probleem.

Ik ben momenteel bezig alles in 1 bestand te gieten en niet meer met herhalende velden te werken. ('k had er genoeg van)

Dit is een immens werk en ik zal later verslag uitbrenge van het resultaat.

Chao.

• 0
Posted

hier ben ik al terug.

enkele problemen te rapporteren.

Gelieve de attachment te downloaden.

vraag 1:

Wanneer ik nu in mijn portaal "leveringsbon" een rij invoer, dien ik steeds eerst eens uit mijn portaal te klikken om de tabel "voorraad" aan te laten passen. Hoe kan ik dit voorkomen?

vraag 2:

Voorheen kon ik met mijn herhalende velden gemakkelijk een overzicht maken via een portaaltje. Ik kon dus een lijstje maken van alle notas per klant, per maand enz...

Aangezien ik nu mijn gegevens invoer in een portaal en niet meer met die herhalende velden, schrijf ik alle ingevoerde data naar een andere tabel met name: "leveringsbonregels".

Indien ik nu een overzicht wil van alle notas per klant of per maand, dan krijg ik in mijn portaal "overzicht leveringsbonnen" enkel de eerste regel van de ingevoerde data uit die betreffende bon. Ik zou dus eigenlijk gewoon het totaal van die nota, het notanummer en de datum van de nota in mijn overzichtsportaal moeten krijgen.

Weet iemand wat ik hier verkeerd doe? Wil iemand mijn bestand eens bekijken aub?

dank u.

notas.fp7

• 0
Posted

Ok, ben hier nog eens.

Nogmaals mijn vorige bestand opgehaald (herhalende velden) en aan mijn script zitten sleutelen. Ziehier wat mij eigenlijk de das omdoet:

script.jpg

even verduidelijken:

lijn 1 tem 4 controleren op lege velden

De lijn "Go to related record" brengt me keurig naar het record waar ik moet zijn. :D

De lijn "Replace filed contents" speelt met mijn voeten :evil:

Wanneer ik die lijn actief maak, veronderstel ik dat fm de inhoud van het ene veld naar het andere schrijft, maar dit is niet zo. Als resultaat krijg ik verschilende velden uit mijn bestand "stenen" die op een nulwaarde gezet worden. Hoe het mogelijk is zou ik hier bijzonder graag vernemen, want ik weet echt niet meer waar gezocht.

iemand aub? :cry:

• 0
Posted

Snel even je relaties in je bestand bekeken. Dit is dus snel uit het hoodje en de vingers....

Je bent een beetje de mist in gegaan met je tables.

Overzicht leveringsbonnen moet geen afzonderlijke table zijn.

Het is eigenlijk 'een ander zicht' op je leveringsbonnen.

Dus is het een 'layout' van je table leveringsbonnen.

Best is om in je relatiescherm je tables links onder elkaar te zetten.

Voor iedere relatie die je denkt nodig te hebben stel je de vraag:

'Waar zitten mijn gegevens en wat wil ik zien'?

In het geval van je leveringsbonnen is dat: table leveringsbonnen, dat wordt je vertrektable.

Wat wil ik zien: alle bonnen van 1 klant die bonnen heeft.

Waar zitten die ?

In je table Klanten en in je table leveringsbonnen.

Dus heb je een link nodig van:

(1) je klant in table Klanten, naar (2) je klant in table leveringsbonnen

(1) heb je, is je basis table.

(2) heb je ook

Fm zal je een naam voorstellen, klanten 2.

Verander die in leveringsbonnenPerKlant.

waar klant = klant

Volg hetzelfde stramien voor bonnen per klant EN per maand

Vertek table heb je, eindtable niet, dus maak je die aan.

Dan ga je merken dat je 'maand' niet hebt om je relatie te laten opgaan.

Maand is een variable.

Maak dus een globaal veld aan waar je een valuelist aan velponiseert me de maanden in.

Je relatie wordt dan

klant::klant

AND

maand::maandGlobaalVeld

Drop een portaal met die relatie als basis in een layout waar klanten Show records from is of in de layout waar je Klanten aanmaakt

Drop je velden in het portaal.

Zet ergens zichtbaar je maandGlobaalVeld .

Vul de waarde maand in en de bonnen voor de gegeven klant/maand zullen verschijnen (indien ze er zijn).

Listo

Op naar de volgende oplossing.

• 0
Posted

QUOTE :

Snel even je relaties in je bestand bekeken. Dit is dus snel uit het hoodje en de vingers....

Je bent een beetje de mist in gegaan met je tables. :oops:

Overzicht leveringsbonnen moet geen afzonderlijke table zijn.

Het is eigenlijk 'een ander zicht' op je leveringsbonnen.

Dus is het een 'layout' van je table leveringsbonnen.

ok, begrijp ik

Best is om in je relatiescherm je tables links onder elkaar te zetten.

Voor iedere relatie die je denkt nodig te hebben stel je de vraag:

'Waar zitten mijn gegevens en wat wil ik zien'?

interessant

In het geval van je leveringsbonnen is dat: table leveringsbonnen, dat wordt je vertrektable.

Wat wil ik zien: alle bonnen van 1 klant die bonnen heeft.

Waar zitten die ?

In je table Klanten en in je table leveringsbonnen.

Dus heb je een link nodig van:

(1) je klant in table Klanten, naar (2) je klant in table leveringsbonnen

niet omgekeerd ?

(1) heb je, is je basis table.

(2) heb je ook

Fm zal je een naam voorstellen, klanten 2.

Verander die in leveringsbonnenPerKlant.

waar klant = klant

ok tot hier

Volg hetzelfde stramien voor bonnen per klant EN per maand

Vertek table heb je (leveringsbon), eindtable niet, dus maak je die aan. (leveringsbon naar klant, hernoemd als BonPerKlantenMaand)

Dan ga je merken dat je 'maand' niet hebt om je relatie te laten opgaan.

(inderdaad, zowel bij leveringsbon als klant had ik geen veld maand. Bij leveringsbon nam ik het veld maand als calculatie van de datum uit de tabel portaalregels)

Maand is een variable.

Maak dus een globaal veld aan waar je een valuelist aan velponiseert me de maanden in. (ik veronderstel dat het globale veld maand in de tabel klant moet gemaakt worden?)

Je relatie wordt dan

klant::klant

AND

maand::maandGlobaalVeld

Drop een portaal met die relatie als basis in een layout waar klanten Show records from is of in de layout waar je Klanten aanmaakt

Drop je velden in het portaal.

-Ok, layout aangemaakt met (show records from klanten).

-portaal aangemaakt met als relatie BonperKlantenMaand

-welke velden moet ik nu in mijn portaal plaatsen?

- die van table klanten geven me niet de nodige velden

- die van table leveringsbon geven me ook niet de nodige velden

- dan maar die van leveringsbonregels ??

- ik had graag een overzicht gezien van het total van de nota, datum van de nota en notanr Per klant en maand

Zet ergens zichtbaar je maandGlobaalVeld .

Vul de waarde maand in en de bonnen voor de gegeven klant/maand zullen verschijnen (indien ze er zijn).

er verschijnt niet veel... :oops:

Euh, wil je zo vriendelijk zijn eventjes mijn file aan te passen zodoende ik zie waar ik werkelijk in de mist ga aub? Bedankt alvast voor uw tijd en moeite.

test-aangepast.fp7

• 0
Posted

Ik ben goed vertrouwd met Flash scripts en daar werkte ik veel met arrays, ook wel vergelijkbaar met de herhalende velden van FM.

Dit is ook de reden waarom ik mijn administratie programmaatje opgebouwd heb met arrays. Achteraf bleek ik hiervoor "slechte punten" te krijgen en werd mij aangeraden met portals te werken. Wat ik ook al geprobeerd heb (zie hierboven)

Dankzij het antwoord van FMjunk, ben ik wat verder gaan lezen in zijn probleem. Het bleek verdraaid veel te lijken op wat ik voorhad.

Mijn script (zie hierboven) werkt goed, behalve wanneer de voorraad daadwerkelijk dient aangepast te worden vanuit de leveringsbon. Dan schreef FM in de voorraad verschillende nulwaardes op verschillende records weg. Resultaat, mijn volledige voorraad niet meer betrouwbaar.

Na dagen zoeken en veel tips van dit forum ben ik er achtergekomen dat precies het stukje script "replace field contents" de boosdoener was.

Door "replace field contents" te vervangen door "set field(....)" was het probleem verholpen. Ik ben verheugd mijn programmaatje te zien werken maar begrijp nog steeds niet waarom "replace field contents" voor fouten zorgt.

Net als FMjunk zou ik graag overschakelen naar FM9 en toch maar eens proberen "deftig" werk te verrichten dmv portals. Dus als Jean mij nog eens wat meer op de goede weg zit, kan dit niet meer stuk.

Bedankt iedereen tot hier toe.

Jean, kan je mij nog wat meer toelichten omtrent bovenstaande post aangaande de portalen aub?

Respect.

Gem.

• 0
Posted

Geen probleem.

Zelf heb ik er echt geen tijd voor, dus heb ik het doorgeschoven naar een door mij aangewezen student vrijwilligster.

Als je even kunt wachten tot wat wij hier -deze namiddag- noemen, zal er wel iets uitkomen.

Om taalproblemen te vermijden zal ik dan zelf wel de 'richtlijnen' vertalen.

• 0
Posted

Er zijn een aantal zaken waar we een beetje het raden naar hebben wat ze zijn en waarom ze juist zitten waar ze zitten, 8O

Een studente heeft dan maar een poging gedaan om je fundamentele vragen te beantwoorden.

ik had graag een overzicht gezien van het total van de nota, datum van de nota en notanr Per klant en maand

Als je de file opent kom je in de Client table terecht.

Daar zie je in twee portals (links) het totaal van ALLE DL's voor die klant en (rechts) een aanpasbare portal voor dezelfde klant maar daar moet je de maand ingeven.

We zijn NIET op maandNaam gaan steunen want dat zou teveel werk zijn gezien wij hier augustus zien als 'agosto'...we zijn dus op maandnummer gegaan.

Met je items voor de leveringsbonnen hadden we wat problemen en geen tijd om het geheel dieper te gaan bestuderen.

Je krijgt hier een overzicht hoe wij het zien, met jouw gegevens als basis.

De relatie liggen niet zoals wij het zouden doen.

Ik vermoed dat je geen Entity Diagram gemaakt hebt van je toepassing.

Vandaar waarschijnlijk je problemen.

Wij vertrekken gewoonlijk van de basistables, die links in het relatiescherm komen.

Vandaar vertrekken telkens relaties maar die behouden de basistable.

Daardoor krijg je steeds per table een bijna horizontale opvolging van de relaties.

Het geheel mag dan op termijn zo complex worden als je wil, de relaties blijven overzichtelijk, iets wat je niet zult hebben indien je het 'spinneweb' systeem volgt.

We hopen dat je hiermee een beetje meer inzicht krijgt in je toepassing.

Indien vragen of problemen, vragen maar....

Enjoy.

Credit to Sarai die het geheel even in mekaar stak voor jou.

Gem01.zip

• 0
Posted

nu 3 maand verder, wil ik je nogmaals beiden bedanken voor het voorbeeld bestand. Het is/was een bron van informatie die mij een totaal andere manier van benadering heeft doen toepassen. Alleen al de naamgeving van de velden, het toepassen van een gestructureerd scriptsjabloon enz.... Grote appreciatie ! 8O

Uw werkwijze deed me denken aan het boekhoudkundig rekeningstelsel.

Het verschil van werkwijze was ZO groot dat ik gewoon al mijn vorig werk overboord gegooid heb en totaal vanaf nul herbegonnen ben.

Het resultaat is voor mij dan ook bijzonder aangenaam.

Dus aan ieder die beginnend FM leert, kan ik echt aanraden bijgaand bestand eens te downloaden en de manier van werken te ontrafelen.

Met gegrond respect.

Gem.