Jump to content
  • 0

opmaak van datum in samenvoegveld

Sjlosi

Question

Ik heb een standaard brief gemaakt met een samenvoegveld voor de datum waarop iemand een donatie heeft gedaan. Hoewel het oorspronkelijke veld opgemaakt is als vb. 25 maart 2007 komt het in het samenvoegveld te staan als 25-3-2007. Wat kan ik doen om de maand uitgeschreven te krijgen.

Bij voorbaat dank. Sjlosi

19 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hier klopt iets niet. Bij een merge field kun je altijd 'Date Format' kiezen.

Kun je in layout mode je mergefield selecteren, er 3x op klikken zodat alles geselecteerd is, kopiëren en daarna plakken in je antwoord op dit forum?

We zouden dan zoiets moeten zien als:

Tekst, tekst, <>, enzovoorts

Daarna kan ik er misschien meer over zeggen.

Groeten, Henk

• 0

Inmiddels ben ik er achter dat het datummergefield een tekstveld werd omdat het in een tekstveld werd geplaatst. Het mergefield past zich aan de omgeving aan en is ook een tekstveld geworden.. Als ik het datummergefield apart plaats is het gewoon een datumveld met de opmaakmogelijkheden ervan.

Ik heb in de briefopmaak voor mergefields gekozen om de juiste spaties tussen woorden te krijgen. De vraag is nu - hoe kan ik in een zin als navolgend de datum met gewenste opmaak krijgen en ook de tekst goed laten lopen. Bijv. het woord Juni is korter dan Augustus.

Op <> mochten wij een bedrag van <> ontvangen...

Sjlosi

• 0

Hier komt de aap dus uit de mouw: in een tekstobject dat mergefields bevat kon je vroeger slechts één format selection maken, bijvoorbeeld voor een numeriek mergefield (hier het bedrag). Voor het datumveld was je dan gezien. Er was een oplossing natuurlijk: het tekstobject splitsen in twee tekstobjecten: een dat de datum bevat, en een met het bedrag. Dan kon je ze elk afzonderlijk het gewenste formaat geven. Ik moet toegeven dat ik het niet gecontroleerd heb voor de recente FileMaker versies.

Edited by Guest
  • 0

Beste heren,

AvD schrijft:

Nu kun je in een mergefield voor elk gegevenstype een aparte opmaak instellen. Alle numerieke c.q. datum, c.q tijd-opmaak is dan wel hetzelfde. Je kunt voor één type geen verschillende opmaak doen in één tekstblok.

Het lukt mij juist niet anders dan tekstopmaak te krijgen als ik een datum of getal mergefield in het tekstblok plaats. Begrijp ik goed uit uw woorden, dat het toch anders kan?

Inmiddels heb ik mede door uw hulp een oplossing gevonden door:

in een tekstveld '' Op' te plaatsen daarna het samenvoegveld <> dan een tekstveld met de woorden 'mochten wij een bedrag van' << bedrag>> dan een tekstveld 'ontvangen'.

De blokken tekst en samenvoegvelden komen met behulp van verschuiving naar links (via opmaak) nu wel goed te staan bij schermafdruk en bij het afdrukken.

Vriendelijke groet, Sjlosi

• 0

Je doet de opmaak foutief.

Je mag niet het merge-field alleen selecteren. Want dat beschouwt Filemaker inderdaad als tekst want het zijn in de layout voor FM gewoon een set van karakters. Pas in Browse interpreteert FM dit als een merge-field.

Je moet dus het gehele tekstblok aanklikken.

Het resultaat zie je in picture 1.

5a758dc60abce_Picture1.jpg.ce30dec86948f47f7181a1bb5c93d29f.jpg

5a758dc60cb9b_Picture2.jpg.86f583318ee31be3825c58a947d32b54.jpg

5a758dc60efd9_Picture3.jpg.8631c51e8c573d64c658e3155a72dc76.jpg