Jump to content
  • 0

records beveiligen na uitprinten

Frank

Question

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dag Frank,

Wat je nodig hebt is een combinatie van scripting en toegangsrechten, zoals Ronny al aangaf.

De scripting is nodig om het proces van afdrukken en bevestiging van geslaagde afdruk te sturen en om onmiddelijk na bevestiging een statusveld in te stellen: bijvoorbeeld 'vergrendeld' op 1.

Maak via 'Accounts en Priviliges' een privilege set voor doorsnee-gebruikers die geen vergrendelde facturen mogen wijzigen. Maak een tweede set voor 'superusers' die wel vergrendelde facturen mogen wijzigen. (Dat kunnen natuurlijk dezelfde gebruikers zijn die tijdelijk een andere 'forceer' login gebruiken)

Activeer de set voor de gewone gebruikers en ga naar de toegangsrechten voor records. Selecteer de tabel met facturen (en waarschijnlijk daarna ook de tabel met factuurlijnen).

Bij drie van de mogelijkheden onderaan: View/Edit/Delete heb je de optie 'limited'. Als je dat kiest kan je een berekening opgeven die als voorwaarde geldt om te mogen zien, wijzigen of verwijderen. In ons voorbeeld is de berekening eenvoudig:

Vergrendeld<>1

Dit is één piste. Voor het 'forceer' mechanisme zijn andere systemen te bedenken waarbij de gebruikers niet van login moeten veranderen.

Veel groeten,

Joris

• 0

Een alternatief is om scriptmatig die status 'vergrendeld' terug op 0 te zetten. De gebruiker moet dan wel een 'ontgrendel' script lanceren. Op dat moment kunnen we gaan loggen wie wanneer ontgrendeld. Je kan nog een stap verder gaan en een audit-trail mechanisme starten om te kijken wat die gebruiker juist allemaal wijzigt na het ontgrendelen.

Groeten,

Joris

• 0

Ik gebruik de vergrendel methode ook voor fakturen alleen heb ik wel een probleem (kom ik nu pas achter!) dat ik wel kan toevoegen aan de faktuur. Zodra ik de blokkade zet dan is het niet meer mogenlijk om aan de bestaande faktuur veranderingen aan te brengen. Het is echter wel mogelijk een verkoop regel toe te voegen (dus via een omweg toch de faktuur aanpassen.)

Ik heb twee plaatjes toegevboegd de derde regel is toegevoegd nadat de blokkade is gezet. Ik kan echter daarna de regles die er staan niet meer aanpassen.

5a758dc634323_Afbeelding8.png.161db0fdf0fadde05a5bf0eb0df42d56.png

5a758dc636073_Afbeelding7.png.6a3f523271af2180e9ca14d3bea1a6fa.png