Jump to content

doormailen van een document vanuit filemaker.

Guest

Recommended Posts

Posted

Is het mogelijk om vanuit filemaker een document (record) door te mailen.

vb. ik maak fakturen in filemaker en zou die graag per email naar de ontvanger versturen. maar in welk formaat gebeurt dit dan, en hoe kan ik alleen het desbetreffende record door mailen?

indien je mij hierover iets kan vertellen, graag.

hewlet.

Posted

In hoofdlijnen: ga naar het te versturen document in preview mode, doe een copy, open het mailprogramma voor een nieuwe mail, doe een paste (soms moet je enkele seconden wachten) en dan... verzenden maar. Je kan de hele operatie best in een script zetten.

Het kan natuurlijk ook nog op andere manieren, zoals door het verzenden van een pdf als attachment.

Meer details over die pdf's vind je hier: http://www.avd-ci.be/tip096.htm.

Posted

dank je wel, enkel het knippen en plakken van de print layout in een nieuw bericht wil niet lukken, maar met een pdf file gaat het prima.

groetjes,

• 5 weeks later...
Posted

Misschien kun je met de mailto: scriptstap ook iets bereiken. je moet dan wel de nodige extra rekenvelden maken. Misschien kan je het een en ander layouten door in een paar global fields htmlcode op te nemen; als je mailprogramma html-opmaak ondersteunt tenminste.

Nooit geprobeerd dus ik kan er ver naast zitten.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted

Hoi

ik doe hetzelfde, ik gebruik er een virtuele printer voor, een drivertje die een printer nabootst en het bestandje op je hdd print.

- Met "Zan image printer" maak ik van een print een .Tiff file

- Met http://www.pdf995.com maak ik Pdf files, dit progje is gratis te gebruiken alleen springt er elke keer een reclame pagina van pdf995 op

Een andere oplossing zou zijn om een runtime bestand er van te maken, hoe dit in zijn werk gaat probeer ik zelf ook nog achter te komen. Je zou dan wel telkens een nieuw bestand moeten maken voor elke klant om te voorkomen dat diegene al jou facturen van andere klanten onder ogen krijgt

Suc6 ermee, en hou ons op de hoogte :wink:

Vr Gr Mike Zwetsloot

Posted

Je kunt met OSX een PDF printen en dus opslaan/doormailen. Met de Mail-it plugin zou je em zelfs automatisch vanuit Filemaker kunnen verturen. Ik werk al enige tijd met PDF facturen en dat gaat super. Zijn een paar extra stappen maar heb het er wel voor over.

Willem

Posted

Mike,

Je moet wel inventiever worden in het zoeken naar plug-ins etc. Je kunt hiervoor bv Versiontracker.com gebruiken. Plug-ins zullen altijd commercieel zijn, geen illegale dingen! Kijk ook maar eens op www.troi.com voor slimme plug-ins.

Ik heb het nu voor je uitgezocht en hier is de link http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/9245

Hoe het werkt, super! maar er is wel wat leeswerk en een beetje kennis van Filemaker nodig, maar ze leveren ook er een aantal voorbeeld bestanden bij.

Succes

Posted

Hallo,

dat is juist vaak het probleem als ik iets wil vinden, dan loop ik vast, echt veel nederlandse sites zijn er ook niet, en de manual van fmp is ook niet echt uitgebreid, met die tracker kan ik wel iets denk :P

Hartelijk dank,

Vr Gr Mike Zwetsloot

Posted

Snel engels leren!

OSX en Unix/Perl/PHP zijn allemaal Engels gebaseerd en alleen dan kun je wat leren.

Nederlands filemaker info vindt je vrijwel niet, ook hier geldt Engels!

Succes...

Willem

• 3 weeks later...
Posted

Als je op Mac OSX werkt moet je eens zoeken op www.versiontracker naar "PDF U".

Dit is een kleine uitbreiding van het printdialoogvenster, dat je toelaat om via de pdf services een applescript te lanceren. Diverse voorbeeldjes aanwezig in de download.

Met een beetje knutselen kan je met één klik vanuit filemaker (met een gewoon print script) een email versturen met variabel emailadres, onderwerp, inhoud én pdf, dit zowel via entourage,applemail als eudora en zelfs volledig in achtergrond!

Koen

Posted

Ik werk onder windows platform, wat me wel lukt is vanuit filemaker te mailen en opent eudora dan vanzelf, met het juiste e-mail adres, alleen krijg ik dit niet voor elkaar als ik meerdere klanten tegelijk wil mailen, weet uberhaupt niet of dit kan.

Hoe krijg je dan gelijk een pdf mee met het mailtje, heb je daar een script voor?

Ik hoor het nog wel.

Posted

Je kunt een VBA bestand maken waarmee je de bijlages, adressen enzovoorts allemaal in Outlook zet. Je kunt dan vanui Filemaker met de send message scriptstep dat bestandje aanroepen. Ook kun je macro's gebruiken.