Een mij gekende dienst draait al jaaaàren een programma gemaakt in Foxbase ( een afgeleide soort DBF ) onder DOS. Het programma gebruiken ze om offerteprijzen van bouwaannemers in te tikken. Eens de aannemer gekozen gebruiken ze dan zijn gegevens om vorderingstaten op te maken. TTZ een soort query die ongeveer aangeeft hoeveel hij al mag factureren in functie van de vorderingen die zijn gemaakt of bouwwerken die zijn uitgevoerd.
Voordeel volgens hen : het was én is nog steeds ongelooflijk stabiel !
Probleem 1: volgens hen, nieuwe PC's kunnen dat niet aan wegens de MS-DOS, ze hebben nu onlangs een ouwe recente PC moeten zoeken om het draaiende te houden. De bestaande AT286 was na 15 jaar moegestreden en is overleden.
Probleem 2: ze kunnen wel exporteren naar bv Excel, maar niet importeren. Gevolg is dat als ik mijn gedetailleerde meetstaat opmaak ( in FM ) zij al die artikels, hoeveelheden en prijzen MANUEEL overtikken ( zot zijn doe geen zeer, zeggen ze bij ons )
Probleem 3: ze hangen vast aan hun wat oudere programmeur voor onderhoud, als die de geest geeft is het letterlijk gedaan.
Vraag : zou het moeilijk om de programmastructuur over te dragen naar FileMaker zonder al te veel miserie ?
Ik denk dat wat Foxbase kon in die tijd ook in FileMaker mogelijk moet zijn, het gaat tenslotte om het maken van gepersonaliseerde zoekopdrachten.
Voordeel FMPro : je kan het zowel op Mac als op PC laten draaien.
Zelf heb ik 15 jaar terug nog met dBase IV van Asthon Tate gewerkt, maar ik ben alles vergeten, ben van DOS naar Apple overgeschakeld in 1992.
Wie kent er nog voldoende van Foxbase en FileMaker nu om mij te vertellen hoe en wat én vooral of het wel te doen valt.
Question
architect
Hallo experten,
Een mij gekende dienst draait al jaaaàren een programma gemaakt in Foxbase ( een afgeleide soort DBF ) onder DOS. Het programma gebruiken ze om offerteprijzen van bouwaannemers in te tikken. Eens de aannemer gekozen gebruiken ze dan zijn gegevens om vorderingstaten op te maken. TTZ een soort query die ongeveer aangeeft hoeveel hij al mag factureren in functie van de vorderingen die zijn gemaakt of bouwwerken die zijn uitgevoerd.
Voordeel volgens hen : het was én is nog steeds ongelooflijk stabiel !
Probleem 1: volgens hen, nieuwe PC's kunnen dat niet aan wegens de MS-DOS, ze hebben nu onlangs een ouwe recente PC moeten zoeken om het draaiende te houden. De bestaande AT286 was na 15 jaar moegestreden en is overleden.
Probleem 2: ze kunnen wel exporteren naar bv Excel, maar niet importeren. Gevolg is dat als ik mijn gedetailleerde meetstaat opmaak ( in FM ) zij al die artikels, hoeveelheden en prijzen MANUEEL overtikken ( zot zijn doe geen zeer, zeggen ze bij ons
)
Probleem 3: ze hangen vast aan hun wat oudere programmeur voor onderhoud, als die de geest geeft is het letterlijk gedaan.
Vraag : zou het moeilijk om de programmastructuur over te dragen naar FileMaker zonder al te veel miserie ?
Ik denk dat wat Foxbase kon in die tijd ook in FileMaker mogelijk moet zijn, het gaat tenslotte om het maken van gepersonaliseerde zoekopdrachten.
Voordeel FMPro : je kan het zowel op Mac als op PC laten draaien.
Zelf heb ik 15 jaar terug nog met dBase IV van Asthon Tate gewerkt, maar ik ben alles vergeten, ben van DOS naar Apple overgeschakeld in 1992.
Wie kent er nog voldoende van Foxbase en FileMaker nu om mij te vertellen hoe en wat én vooral of het wel te doen valt.
Op voorhand bedankt voor raadgevingen en tips !
8 answers to this question
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.