Jump to content
  • 0

Antiek werkend programma Foxbase of FoxPro omzetten naar FM.

architect

Question

Posted

:roll:

Hallo experten,

Een mij gekende dienst draait al jaaaàren een programma gemaakt in Foxbase ( een afgeleide soort DBF ) onder DOS. Het programma gebruiken ze om offerteprijzen van bouwaannemers in te tikken. Eens de aannemer gekozen gebruiken ze dan zijn gegevens om vorderingstaten op te maken. TTZ een soort query die ongeveer aangeeft hoeveel hij al mag factureren in functie van de vorderingen die zijn gemaakt of bouwwerken die zijn uitgevoerd.

Voordeel volgens hen : het was én is nog steeds ongelooflijk stabiel !

Probleem 1: volgens hen, nieuwe PC's kunnen dat niet aan wegens de MS-DOS, ze hebben nu onlangs een ouwe recente PC moeten zoeken om het draaiende te houden. De bestaande AT286 was na 15 jaar moegestreden en is overleden.

Probleem 2: ze kunnen wel exporteren naar bv Excel, maar niet importeren. Gevolg is dat als ik mijn gedetailleerde meetstaat opmaak ( in FM ) zij al die artikels, hoeveelheden en prijzen MANUEEL overtikken ( zot zijn doe geen zeer, zeggen ze bij ons ;-) )

Probleem 3: ze hangen vast aan hun wat oudere programmeur voor onderhoud, als die de geest geeft is het letterlijk gedaan.

Vraag : zou het moeilijk om de programmastructuur over te dragen naar FileMaker zonder al te veel miserie ?

Ik denk dat wat Foxbase kon in die tijd ook in FileMaker mogelijk moet zijn, het gaat tenslotte om het maken van gepersonaliseerde zoekopdrachten.

Voordeel FMPro : je kan het zowel op Mac als op PC laten draaien.

Zelf heb ik 15 jaar terug nog met dBase IV van Asthon Tate gewerkt, maar ik ben alles vergeten, ben van DOS naar Apple overgeschakeld in 1992.

Wie kent er nog voldoende van Foxbase en FileMaker nu om mij te vertellen hoe en wat én vooral of het wel te doen valt.

Op voorhand bedankt voor raadgevingen en tips !

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Maar alle gekheid op een stokje, FileMaker is zeker het geschikte product. Toch een kanttekening: een programma dat al zó lang draait meteen omzetten in FileMaker lijkt me onverstandig zonder eerst een nieuwe (of eerste...) functionele analyse te doen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een business work flow in zoveel jaren totaal onveranderd is gebleven.

• 0
Posted

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een business work flow in zoveel jaren totaal onveranderd is gebleven.

Je zal het je wel moeten voorstellen vermist het hier om een overheidsadministratie gaat! :lol:

Toch wil ik hen overtuigen om over te schakelen naar FMPro in hun voordeel en dat van vele anderen waaronder ikzelf. Het systeem van vorderingstaten in sommige openbare diensten is een log draaiende machine. Ik werk als zelfstandige al ongeveer 5 jaar met hen en als ik dan iemand op de dienst 150 tot soms 500 artikels zie overtikken in beide landstalen +prijzen + hoeveelheden, dus een stuk van mijn zweet en bloed zie herdoen, dan krijg je de kriebels ! Zonde, niet ? Ze kunnen dus beter hun tijd steken in iets nuttigers.

Ik voel me dus al wat gesterkt in mijn overtuiging, maar je hebt 100% gelijk: eerst moet een analyse gebeuren van wat ze zo lang gewoon zijn, maar ik ben er sterk van overtuigd dat ze gaande weg in FM nog veeeeeeeeeel meer kunnen doen ! Nu tikken ze na mijn gegevens ook nog eens de offerteprijzen in om ze dan weer te exporteren naar excel om bv gemiddelden te berekenen. Dit zou toch allemaal in een ruk ( druk op de (script)knop ) kunnen gebeuren.

Om het met je woorden te zeggen : je kan ze niet dwingen, maar ze beseffen zich niet dat ze wel gelukkiger zouden zijn !

• 0
Posted

Ik meen dat hier op het forum wel wat mensen zijn die ervaring hebben met de combinatie FileMaker - overheidsdiensten. Ik denk dat ze u waardevolle tips kunnen verstrekken.

Voorlopig zou ik u toch adviseren de avatarspreuk van buiten te leren, en dit staande voor een spiegel tot u het kunt zonder enige cynische gelaatstrek. Veel goede moed!

• 0
Posted

Dank voor de moed, het is een aanhoudend gevecht.

Overredingskracht zal nodig zijn.

Misschien kom ik ooit wel eens in Kasterlee terecht ! :)

Heeft iemand al ooit (uitgebreide / eenvoudige) meetstaten gemaakt in FM Pro :?:

• 0
Posted

Arrejakkes..... nog een moedige Belg.

Met afdelingsverantwoordelijken werken gaat nog.

Van het ogenblik dat je een idee in praktijk gaat (willen) zetten, verschijnen plotseling (uit het niets ??) figuren die zonder meer hun zeg moeten hebben/doen.

Samen met de afdelingsverantwoordelijke werd een volledig (en het was volledig) work-flow opgesteld en gedocumenteerd (veiligstellen oude gegevens + integratie nieuwe, behoud van functionaliteit en uitbreiden mogelijkheden), layout, velddefinities, relaties, etc.

Dit, uiteindelijke lijvig, boekdeel werd aan de 'IT' afdeling gegeven (voor controle en goedkeuring) samen met een FM demo (kiosk).

Na enkele maanden moesten we hen 'een copy' geven. !!!????

Nu werken ze nog altijd met het 'oude' systeem, wordt géén backup genomen (dat ding kàn het gewoon niet meer) en werd er beslist dat de 'oude' gegevens niet in het nieuwe systeem zouden opgenomen worden !!??

Zet je verstand op nul, de hoop op oneindig, en zorg ervoor dat al je voorstellen/inzichten gedocumenteerd zijn voor een 'persoonlijk archief', zodat je daarop kunt terugvallen 'mocht het verkeerd gaan'.

Want 'ik heb het gezegd' zal dan niet voldoende zijn......

Er worden nergens zo'n paraplu met de afmetingen van een parasol gebruikt als in.....

• 0
Posted

Hehe - meetstaten! Mijn eerste serieuze werk (1983) op een computer was een meetstaat programma maken in C64 basic - daarvoor was ik alleen maar spelletjes aan het kopieren en nutteloze 6502 assembler aan het schrijven.

De C64 versie werd later vervangen door een programma in FrameWork (broertje van dBase, ook van Ashton Tate) geschreven in Fred (Framework Editor). Het kon een meetstaat uitspuwen na 25 minuten rekenen. Toen de Amstrad vervangen werd door een Olivetti 386 werd dat teruggebracht tot 3 minuten.

Het enige wat het programma deed, was de ingegeven posten van een meetstaat template overhouden uit een pool van alle mogelijkheden, en er kadertjes rondtrekken zodat het mooi overkwam. Wat je vandaag dus kan programmeren in FileMaker in zo ongeveer een uurtje (heb toen 3 weken gewerkt aan de FrameWork versie).

Niet echt toegevoegde waarde aan deze thread, heb me even laten gaan.

Laat me proberen me er een beetje uit te redden, met een verstandige opmerking. Grootste problemen met MSDOS patienten is dat ze gewoon zijn om SNEL te werken. Zorg voor toetsenbord functionaliteit (shortcuts) en houdt de layouts sober. Anders gaan ze het niet goed vinden.

• 0
Posted

Amaai, blijkt dat in sommige administraties er gedurende 20 jaar niks veranderd is.

Maar de aanhouder wint zeggen ze, en zolang hij niet doodvalt ....

Eigenlijk, na discussie vandaag met een van de 'verplichte' gebruikers van FOXbase, blijkt dat het eigenlijk niet zo moeilijk moet zijn om te switchen. ( Maar er zijn er die het moeilijk hoùden, anders hebben ze geen reden meer van bestaan.)

De basis luidt simpel gezegd als volgt :

Stel je hebt 50 posten of hoeveelheden en een prijs per éénheid = 50 totaalprijzen.

De vorderingstaat leert ons dat de aannemer na een tijd gewerkt te hebben, een deel van zijn centen wil.

Als overheid, architect of bouwheer ga je dan na wat hij heeft uitgevoerd :

bv Alles van post 1-10 en 35 % van post 11 tot 18 wat uiteindelijk tot een som leidt die mag gefactureerd worden.

Maar FM zou FM niet zijn als we daar niet veel meer zouden kunnen uit distilleren. En voor de kostprijs van FM moeten ze het zeker niet laten.