Jump to content
  • 0

Extra veldwaarde in nieuw record via portal?

HarryR

Question

Posted

In layout A in een database A heb ik een portal waarin ik door de gebruiker een veld laat invullen via een invoerlijst.

In database B wordt het nieuwe record keurig aangemaakt met het betreffende veld juist ingevuld.

Hoe krijg ik nu in dat record een ander veld gevuld met een waarde die afhankelijk is van waarde van een ander "los" veld in de layout A?

BVD, Harry

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dat is tamelijk eenvoudig: voor dat veld gebruik je de optie Auto-Enter en daarna Calculation. In de formule die je daar zet, maak je uiteraard gebruik van de relationele link die je gelegd hebt tussen de twee databanken (de link die automatisch gevalideerd werd toen je een nieuw record aanmaakte in de child database vanuit het portal in de parent database).

Met deze hint zou je aan de slag moeten kunnen.

• 0
Posted

Dank je André, dat leek inderdaad de eenvoudige oplossing, maar ...

Er blijkt een complicatie te zijn: de waarde die ik wil invoeren moet in het veld komen dat de relatie legt! En dat wil FM niet doen. Kan ik me iets bij voorstellen. Het is een slang die in z'n staart bijt, een kip-ei verhaal.

Is er wellicht toch nog hoop?

HG, Harry

• 0
Posted
de waarde die ik wil invoeren moet in het veld komen dat de relatie legt! En dat wil FM niet doen...

Is er wellicht toch nog hoop?

HG, Harry

Merkwaardig: je hebt een relatie, en dan wil je die meteen weer opheffen door een andere waarde in te vullen.

Dat betekent dat je portaalrij meteen weer verdwijnt na ingave.

Weet je wel zeker dat je dat wil?

het lijkt me hier aangewezen om je auto-enter in een derde veld te specifieren en van daaruit verder te werken. Wat is de bedoeling eigenlijk?

• 0
Posted

Merkwaardig: je hebt een relatie, en dan wil je die meteen weer opheffen door een andere waarde in te vullen.

Dat betekent dat je portaalrij meteen weer verdwijnt na ingave.

Weet je wel zeker dat je dat wil?

het lijkt me hier aangewezen om je auto-enter in een derde veld te specifieren en van daaruit verder te werken. Wat is de bedoeling eigenlijk?

Ja, ik moest er even over nadenken om het juist onder woorden te brengen.

Ik heb een database (A) met bijeenkomsten, een met begeleiders (B), een met deelnemers © en een met twee velden: code-bijeenkomst en code-begeleider (D).

Er is een relatie (A)-(D) middels de code-bijeenkomst en een relatie (B)-(D) via de code-begeleider.

In (A) wil ik de begeleiders aangeven in het portaal en het record wegschrijven in database (D).

Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.

Harry

• 0
Posted
Ik heb een database (A) met bijeenkomsten, een met begeleiders (B), een met deelnemers © en een met twee velden: code-bijeenkomst en code-begeleider (D).

Er is een relatie (A)-(D) middels de code-bijeenkomst en een relatie (B)-(D) via de code-begeleider.

In (A) wil ik de begeleiders aangeven in het portaal en het record wegschrijven in database (D).Harry

Nou, dan telt deelnemers © niet mee en sla je in (D) de koppels (A)-(B) op, de (A)-code wordt automatisch opgeslagen door de portaaldefinitie, de (B)-code selecteer je uit de waardelijst. Ik zie niet waar je een auto-enter nodig hebt, tenzij je bedoelt dat je de naam van de begeleider kiest in de lijst, en dan die waarde in (D) wil vervangen door z'n code, maar dan ben je verkeerd bezig en moet je de waardelijst zo definieren dat je wel degelijk de begeleiderscode selecteert, en ter info de naam van de begeleider in de rechterkolom weergeeft. Vanuit (D) kan je dan indien nodig aan de hand van de code de naam van de begeleider berekenen.

Juist?

• 0
Posted

Schrijvende (typende) weg kwam ik inderdaad achter dat ik het te ingewikkeld heb gemaakt. Op vergelijkbare wijze voerde ik de deelnemer in een bijeenkomst in.

Weer zo'n voorbeeld van: het uileggen van je probleem lost het bijna altijd op!

Bedankt voor het meedenken en -lezen.