Jump to content
  • 0

Objectnaam van knop

johan

Question

Hoe krijg ik de naam van een knop in een veld of in een variabele?

Ik heb al geprobeerd met de Functie Get ( ActiefLayoutObjectNaam ) maar hoe makkelijk dit ook moge zijn volgens de Filemaker Help ... dit lukt me stomweg niet!!...

Stel... ik heb een knop (gemaakt van een tekstblok) met objectnaam "A". Ik had graag die objectnaam willen gebruiken in het script dat ik met die knop start! Hoe krijg ik die objectnaam in een variabele of een veld?

Bijgevoegd: testfile... Hoe krijg ik met een script de objectnaam van de knop , namelijk "A", in het veld "knop objectnaam"???

Test.fp7

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0

interessante vraag die mij de vraag oproept waarom je dit zou willen?

naar mijn bescheiden mening is dit niet mogelijk op de wijze waarop jij dit wilt.

meedenkend met je zou je wellicht een veld aan kunnen maken voor de knopnaam en die op je knop plaatsen terwijl je van dat tekstveld zelf ook een knop zou kunnen maken.

• 0

Waarom ik dit zou willen? Zie mijn applicatie in IWP op http://server.masteluin.be ...

Ik heb er momenteel 26 knoppen staan met de letters van het alfabeth. Die knoppen starten momenteel elks een verschillend script (26 scripts dus!!). Dat marcheert perfect maar ik had op één of andere manier dit willen terugbrengen tot één enkel script, al was het maar om mijn aantal scripts te verkleinen. Het gebruik maken van een scriptparameter kan me daarbij ook niet helpen vrees ik....

Waarschijnlijk bestaat er een veel mooiere en compactere oplossing ... maar ik ben ook maar een beginneling....

• 0

Prachtig! Bedankt Nederland! Dit werkt inderdaad prima! Dit is wat ik wou bereiken! Wat geeft het een goed gevoel als je zomaar 26 verschillende scripts kan vervangen door één enkel script! Ik heb vroeger nog nooit met scriptparameters gewerkt... Ik kende het bestaan ervan zelfs niet! Yeahhh... Ik voel me weerom wat minder beginneling. (-:

• 0

Get ( ActiefLayoutObjectNaam ) zal op het moment van klikken op de button, de objectnaam terug geven van waar de cursor momenteel staat.

Stel je hebt een veld op de layout en je geeft deze de object naam "veld" en je hebt een knop met object naam "knop". Achter deze knop zit een script die je het actieve layout object toont.

Als de cursor in het veld staat, zal een klik op de knop de waarde "veld" teruggeven.

Als de cursor niet in het veld staat, zal de knop een lege waarde weergeven, omdat de cursor nergens staat.

Er zit echter wel een addertje onder het gras, stel dat je knop mee in de tab volgorde staat, en je tabt naar het veld, zodat het veld geselecteerd staat, dan zal een klik op de knop, je de waarde "knop" teruggeven.

Koen

• 0

Murtje,

Ik wist ook niet dat je als je de knop met de tabvolgorde hebt geselecteerd de objectnaam wel kunt uitlezen. Ergens natuurlijk wel logisch omdat het op dat moment geselecteerd is. Ik zie alleen niet wat ik er in de praktijk voor iets leuks mee kan doen?

Groet,

WJ