Jump to content
  • 0

contoleer wijzig bewaar record met uniek artikel nr.

adriaan47

Question

hallo allemaal

ik zit met de volgende vraag

ik weet dat je een record via een wachtwoord tegen verwijderen kunt beveiligen en heb er in dit forum veel over kunnen lezen alhoewel het er niet duidelijker voor mij op werd door de vele discussies en mogelijkheden. :?

vandaar maar deze poging

omdat ik nog al dislecties ben :cry: wil ik mijn gehele record na het invullen eerst verplicht controleren en dan eventueel kunnen wijzigen en dan pas opslaan en pas na dit opslaan aan een nieuw record kunnen kunnen beginnen.

er wordt niet zoals bvb bij facturen eerst geprint

ik denk aan een knop die na het invullen van het laatste veld actief wordt met de term bewaar of opslaan

als ik dit in druk de vraag krijg is dit record akkoord? en bij ja het record opslaat en bij nee wijzig record

als het is of wordt opgeslagen dan pas moet er een uniek artikel nr. aan worden gehangen en dan kan alleen de admin het record nog verwijderen

na het opslaan de vraag krijgen wilt u ""verder invullen ?'' ja ?nee? bij ja maakt het script een nieuw leeg record aan

bij nee sluit het de aplicatie

is er een dergelijk scriptje ergens voorhanden

zo ja kan ik dat krijgen

zo nee hoe moet ik dat maken in fp5.5

wie o wie kan mij helpen

adriaan

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ook hier moet je schijnbaar "lang" wachten op een antwoord. ;-)

Tip:

Ik denk dat het aantal antwoorden dat je zal krijgen, sterk afhankelijk is van de versie waar je mee werkt. Als ik je een raad mag geven, schakel snel over naar de recentste versie, versie 9. Sommige zaken zijn enkel via work-arounds op te lossen in 5.5 en vaak standaard aanwezig in recentere versies. Ik denk nu zo spontaan aan "Auto Enter by Calculation", iets wat je bij jouw vraag zou kunnen gebruiken.

• 0

hallo rony

weet je wat zo jammer is,

iets degelijks heb ik ooit zelf gemaakt :cry:

maar dan met facturen

eerst werd er een proef factuur getoond na akoord werd de def versie voorzien van een factuur nummer en geprint

na het printen werd de status eind factuur gemaakt en kon niet meer worden gewijzigd of gedeleted

onder omstandigheden kon er een copy worden geprint voorzien van de tekst copy factuur

als ik het script nog had kon ik het veranderen maar helaas!

en mijn grijze massa laat toch wat gaten vallen zodat ik bang ben dat ik het niet meer kan réconstuctureren.

opwaarderen naar een hogere versie heeft een groot budget probleem

en naar ik begrijp van AvD moet er een grote studie inspanning plaats gaan vinden van af versie 7

daar zit ik op mijn 60jaren niet echt op te wachten ik had zo gehoopt dat er een nog de ronde zou doen :(

ik blijf nog even geduldig

maar in iedergeval bedankt voor het mee denken.

adriaan

• 0
... wil ik mijn gehele record na het invullen eerst verplicht controleren en dan eventueel kunnen wijzigen en dan pas opslaan en pas na dit opslaan aan een nieuw record kunnen kunnen beginnen.

Is het pre-aanmaken van een record met enkel globaal velden geen oplossing?.

Je hangt er een groot controle/set field() script aan vast dat een nieuw record gaat aanmaken na controle, wat die controle ook moge zijn.

Data waarde, spellingcheck, not empty etc... ?

Dat is een manier die wij gebruiken voor onze visueel gehandikapten....

of laat mijn reading comprehension weer te wensen over ?

• 0

ik heb niet veel ervaring met global fields maar het klinkt goed

hoe doe ik dat?

de contole gaat vooral om spelling en het handmatig in voeren van juiste leveranciers artikel nummers dit inverband met dislectie en haastige slordige invoer

wat je bedoeld met

of laat mijn reading comprehension weer te wensen over ontgaat mij ? :?

in welk verband bedoel je dit?

vr.gr adriaan

• 0
ik heb niet veel ervaring met global fields maar het klinkt goed

hoe doe ik dat?

In 't kort komt het hierop neer (er zijn nog andere manieren, zoals steeds in FileMaker, nu moet ik even opletten dat ik in versie 6 blijf....):

Je maakt een 'invullayout' aan waar je een copy van de 'echte' invullayout plaatst..

Alle in te vullen velden vervang je door een veld met dezelfde naam als het invulveld, maar als opslagtype globaal en die maoet je wel even allemaal aanmaken.

bv: naam (type tekst) wordt naam_gt (globaal/tekst)

datum (type datum) wordt datum_gd (globaal/datum)

artikelNr (type tekst) wordt artikelnr_gt

Het aanmaken van een nieuw record gaat via een script dat eerst naar de 'global invullayout' gaat.

Daar vul je alle nodige velden in.

Een tweede script wordt op het einde aangeroepen die alle nodige controles gaat doen, zoals spellingscontroles, zien of er geen conflicten zijn op data niveau, controleren of een art.nr wel bestaat (maar dat vang je best op door gebruik te maken van valuelists), kortom daar kun je je verbeelding op los laten.

Het script laat je eventueel wachten tot de verbetering is aangebracht of je activeert de knop na elke verbetering opnieuw om ook de mogelijke verbetering te kunnen controleren.

Is alles goed bevonden, kun je een soort van 'aanmaakknop' actief maken die een derde script kan aanroepen enkel en alleen als het tweede script een OK geeft dat er geen conflikten (meer) zijn.

Het derde script zal alle waarden in de global fields overzetten naar de 'echte invullayout.

Dat wordt dan iets in de aard van:

If errorcontrol = 'OK' // controleveld uit tweede script geeft toelating tot aanmaak record

Goto layout (echte invullayout)

New Record/Request

SetField(naam;naam_gt)

SetField (datum;datum:gd)

SetField (artikelNr; artikelNr_gt)

SetField(anderVeld; anderVeld_gt)

SetField(alleAndereVelden;alleAndereVelden_gx)

Else

Show Message - bv. geef tekst die wijst op het niet kunnen uitvoeren van het script

Exit script

End If

Klaar.

Het zal in het begin misschien wel wat werk zijn, maar dat is maar 1 maal.

En het controlescript kun je ten allen tijde aanpassen indien nodig.

Dit is kort en nogal ruw.

Indien je een voorbeeldbestandje zou willen hebben, geef een gil, ik heb nog wel enkele studenten die iets in FM 6 kunnen aanmaken. Ik duid wel een vrijwilliger aan.... :lol:

Of post een bestandje dan vullen wij het wel aan....

wat je bedoeld met

of laat mijn reading comprehension weer te wensen over ontgaat mij ? :?

in welk verband bedoel je dit?

Mijn dagelijkse spreek/lees/schrijftaal is al jaren geen Nederlands meer.

Hier op de Peninsula spreken we hoofdzakelijk Mayan...

Het forum hier is nog één van de weinige momenten dat ik mijn vadertaal nog kan gebruiken.

Het kan dus gebeuren dat ik hier iets bij het lezen totaal anders begrijp dan de schrijver wilde zeggen.

Maar dan schieten Rony of André wel ter hulp om mij op mijn 'dwalingen' te wijzen. :wink: