Ga naar inhoud
  • 0

SMS versturen via Filemaker


DWL

Vraag

Hallo allemaal,

 

ben hier aan het worstelen :( om met filemaker smsjes te versturen via de dienst van Belgacom 0475161622. Heeft hier iemand ervaring mee.

Mijn probleem zit er eigenlijk in om op een makkelijke manier de checksum van de te versturen string te berekenen. Heeft er iemand ervaring mee ?

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Mvg

 

Lieven

Link naar reactie

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik ben niet honderd percent zeker, maar ik denk dat de SMS-problematiek hier op dit forum al eens ruim ter sprake is gekomen. Probeer eens even de zoekfunctie.

 

 

Ik heb op het forum gezocht maar niets dat me verder hielp.

Alles wat ik vond ging over het <>

Vandaar mijn oproep.

 

Mvg,

 

Lieven

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Hallo AvD,

 

heb ik gezien ja. De enige die er blijkbaar kaas van gegeten heeft om smsjes via een modem te verturen is Dhr FilipPiens. Veel staat er niet in waar je wijzer van wordt. Ik heb hem een mailtje gestuurd. Hopen dat hij wil antwoorden want het bericht is al enkele jaren oud.

 

Zo'n string ziet er zo uit

 

stx01/00070/O/01/0478XXXXXX//proximus/3/4469742069732065656E2074657374/ACetx

 

 

 

Mgv,

Lieven

Link naar reactie
  • 0

Er zijn behoorlijk wat internetdiensten beschikbaar die het mogelijk maken om en sms te versturen via je PC. Eén van de methodes is dat je een url aanroept met parameters maar ook liggen er mogelijkheden i.c.m. met een mailclient.

Vaak moet je dan wel een aantal sms's inkopen maar als je je in de materie verdiept (wat natuurlijk de nodige tijd kost) er is al vrij snel een relatief simpele werkende oplossing te maken.

Link naar reactie
  • 0

http://www.kpn.com/kpn/show/id=874406

 

Probleem bij mijn klanten is dat ze als afzender toch wel heeeeel graag hun eigen mobiele nummer willen zien.

 

Stel dat iemand dan terug SMS't dat het dan op het mobieltje terecht komt en niet op een ander adres.

 

Reden is dat ik transportbedrijven tref waarbij de directeur graag zelf af en toe rijdt. Dan wil hij hoe dan ook zijn SMS'jes zelf blijven ontvangen.

Link naar reactie
  • 0
Wie heeft het verzenden EN ontvangen van SMS al helemaal integraal in Filemaker opgelost zitten?

 

Ik heb dat ooit met een Siemens MC35i GSM-modem via seriële verbinding opgelost. Het modem bestuur je met "AT" codes, zoals een gewoon analoog modem. Dat is natuurlijk alleen goed haalbaar voor relatief kleine aantallen SMS'en. Maar dat was in FM 5.5.

 

Het modem deed ook dienst als GPRS modem (fallback als 't net uitviel) en stuurde me een SMS als de verbinding met het net wegviel.

 

Die Siemens modems zitten ook in de Proximus SMS Communicator dozen. Die zijn heel slecht verkocht en hier en daar in Belgenland kan je die dus voor een prikkie op de kop tikken. "Los" kosten ze ca. 200 euro. Er is nu ook een USB versie van.

Link naar reactie
  • 0

Het bericht waar mijn naam in voorkomt dateert van enkele jaren geleden. (Toen de Macs nog OS9 draaiden ...)

 

Ik had toen een applicatie in FMP dat via applescript een andere applicatie aansprak (SMS).

Deze laatste stuurde de sms via de modem naar de providers ...

En dat laatste programma bouwde de string op (die ik nooit te zien kreeg).

Dus met die string kan ik jou niet direct helpen.

 

Dit verliep vrij vlot maar was traag (per sms modem aanloggen met het gebruikelijke gepiep en gekraak)

en duur (telkens telefoongesprek naar gsm-nr)

... Per dag was ik beperkt tot enkele 100'den sms'en.

 

Tegenwoordig stuur ik via Filemaker 1000'den sms'en per dag ...

 

Via www.mobileweb.be. --> goedkoop - zeer vlug - over IP

 

Hoe werkt dit ?

 

1. Je moet je abonneren op de gateway van Mobileweb en credits kopen (ik koop ze per 100.000)

--> inlog en pw

 

2. Apache aanzetten op je machine en de gekregen webpagina van mobileweb in je web-documents zetten.

 

Je bouwt via Filemaker een url op met enkele parameters : jouwIPadres/webpagina_mobileweb/ ... gsmnr./message/...

--> SMS verstuurd.

Mobileweb spreekt jouw webpagina terug aan en de status van jouw sms wordt aangevuld in Filemaker.

--> error code - aantal credits nog over - verstuurd - enz.

 

Bovendien kan je sms'en ontvangen. Die komen in Filemaker doordat mobileweb die op dezelfde manier doorstuurt naar de pagina op mijn webserver. (kan zowel php als lasso zijn)

Nu wordt echter een nieuw record gecreerd in Filemaker.

 

Nog meer bovendien : je kan werken met shortcodes : "SMS Piens naar 3455".

Ik deed onlangs een aktie waarbij een antwoord ge-sms't werd naar 3455 met als message "Piens antwoord"

Alle antwoorden kwamen direct in Filemaker. Gezien het klantnummer in

de message zat, gewoon relateren en je weet direct wie meedoet ... en ... je hebt zijn gsm-nummer

(ook als de callerID af staat) ...

 

Dit is een hele boterham, en niet gemakkelijk om allemaal uit te schrijven, maar het is in de praktijk poepsimpel ...

 

;-)

 

FP

Link naar reactie
  • 0

Das allemaal heel mooi bedankt, maar schiet er eigenlijk niets mee op.

De oplossingen via het web zijn misschien wel makkelijk maar niet echt goedkoop. Als je via modem werkt kost het ongeveer 2,5 cent per 100 smsjes bij proximus.

Ondertussen heb ik ook gevonden hoe je de checksum kan berekenen.

Ik hobbel nog wat verder. allemaal bedankt voor de goede raad

 

Mvg

 

Lieven

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Eventjes het stof van deze topic afgeblazen en ziehier:

 

Nu blijkt dat via webbased gateways er soms wel eens een probleem heerst dat de afzender niet weergegeven wordt, ben ik op zoek gegaan naar iets wat mogelijks beter zou kunnen zijn.

 

Bij Siemens is een all in one telefoon verkrijgbaar (DX800) waarop je naast meerdere vaste lijnen ook uw pc kunt aansluiten alsook uw gsm. Je zou dan theoretisch vanuit filemaker een sms kunnen versturen via deze DX800 en uw bluetooth gekoppelde gsm. Op deze wijze krijgt de geadresseerde steeds uw gsm nummer te zien en ben je onafhankelijk van derden voor het versturen van berichtjes.

 

Ik denk dat dit de moeite loont om eens uit te zoeken wat hier mogelijk is.

 

Dit is de handleiding van dit toestel:

http://www.haagcom.nl/downloads/pdf/Gigaset%20DX800%20A%20Handleiding.pdf

Link naar reactie
  • 0

Kleine reactie van mijn kant:

Veel SMS webdiensten vereisen een opgegeven telefoonnummer als afzender, waar je het eigen mobiele nummer voor kunt invullen.

 

Op deze wijze blijft het verzenden niet anoniem en kan er een reactie gegeven worden op een SMS.

Let er wel op dat als je flinke hoeveelheden SMS berichten verzend, je onverwachte reacties kan krijgen.

Zeker als het een automatische actie is (zoals vanuit Filemaker) en de bezitter van het mobiele nummer zelf geen oorspronkelijk bericht in zijn mobiel heeft staan.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...