Ga naar inhoud

Filemaker 10!


Peter-Paul

Aanbevolen berichten

Een soort van frames in lay-outs waarmee je bijvoorbeeld een knoppenmenu kan maken zonder dat je dat op elke lay-out moet kopiëren. Je laat de inhoud namelijk in een andere frame openen.

 

Portals in portals.

 

De IWP die (bijna) alle scriptfuncties ondersteunt zoals ze in FM Pro werken.

 

Drop down lijsten die na het selecteren van een waarde niet plots de primary key laten zien maar wel de waarde zoals ze in de lijst staat (indien de lijst bestaat uit PK + gegevens).

Link naar reactie

Tsjah... nu wordt ik vooral afgerekend op commerciele problemen, want mijn data staat niet op MS-SQL...

kost me goud op dit moment in NL, want hier is iedereen zo MS gek, veel ICT mannetjes schermen hiermee richting hun baas en ik mag dag zwaaien bij een aantal grote bedrijven.

 

"Je hebt het beste pakket van heel Nederland, maar het past niet binnen onze afspraken die we intern hebben" hoor ik met enige regelmaat.

 

Gelukkig blijven er nog genoeg over om niet te moeten vrezen voor mijn boterham.

 

Gewaagd, niet overziend alle problemen: database MS-SQL en MySQL.

Link naar reactie

tja, filemaker 10. waar te beginnen.

 

mijn wensen (en dat zijn er nogal wat) zijn te verdelen in meerdere categoriën:

1. het verbeteren van bestaande filemaker-concepten en -mogelijkheden

(of voor de cynici: het opheffen van bestaande filemaker-idioterieën)

2. nieuwe mogelijkheden

 

beide categoriën kunnen op hun beurt ingedeeld worden in sub-categorieën:

a. compatibiliteit met andere databasesystemen

b. interface-bouw

c. ontwikkelproductiviteit

d. technische mogelijkheden

e. beveiliging

f. cross-platformcompatibiliteit

g. rest

 

mijn grootste wensen vallen vooral in categorie 1 en een paar in 2 en qua subcategorieën vooral in b, c, e en f.

 

let’s face it, filemaker is een prachtig programma, maar er zitten een paar gekmakende ongemakken in. en vooral ook een paar zaken die de toevoeging ‘Pro’ nogal twijfelachtig maken.

 

op nummer 1, 2 en 3 (en ik kan maar niet begrijpen dat het niet allang kan): on-the-fly scripts maken en wijzigen!

dat vermoeiende, tijdrovende en irritante gedoe om eerst uit te vogelen welk script precies wordt aangeroepen door een bepaalde knop om vervolgens weer naar de editor te moeten en dat script terug te moeten vinden tussen 900 andere scripts...

het zou natuurlijk gewoon zo moeten zijn dat wanneer je knopopties eenmaal hebt geopend, dat je het bijbehorende script meteen kan wijzigen, of eventueel een nieuw script kan maken.

of bijvoorbeeld een script met veel subscripts: die subscripts moeten natuurlijk gewoon direct geopend en gewijzigd kunnen worden vanuit het hoofdscript... (cat 1c)

 

4. ‘Ik mis een goede reporter’ (masja).

nou ik ook. maar in plaats van een goede overall reporter zou ik nog liever zien dat er per veld en per script en per tabelvermelding en per layout een ‘usage’-reporter zou komen, zodat je per veld etc direct kan zien door bijvoorbeeld welke scripts of velden het wordt gebruikt of op welke layouts het voorkomt en welke gebruikers er toegang toe hebben. (cat 2c)

 

5. stylesheets.

wat een gigantische tijdsbesparing zou het opleveren wanneer eigenschappen van velden en andere layoutelementen (knoppen, vlakken, lijnen, portals, tekstopmaak, whatever) zouden kunnen worden opgeslagen in stylesheets en met 1 klik kunnen worden toegewezen aan andere. en als ze dan ook nog eens dynamisch zouden kunnen worden toegewezen op basis van een berekening zouden eindelijk eens mooie cross-platform oplossingen mogelijk zijn. (cat 2c en 2f)

 

6. ALLES moet database-gedreven kunnen worden.

er kan veel berekend worden in filemaker, maar jammer genoeg niet alles. bijvoorbeeld niet: de knopteksten van dialoogvensters, veldinvoerbevestigingsmeldingen (die in de regel bovendien nogal bizar zijn) en filemakerfoutmeldingen. als dit wel zou kunnen zouden meertalige oplossingen eindelijk geen echt probleem meer zijn. vooral als knopbreedtes zich dan ook nog eens dynamisch konden aanpassen aan hun tekstinhoud. (cat 1c en 2c)

 

7. meer verfijnde layoutmogelijkheden

de layoutmogelijkheden en het uiterlijk van filemakertoepassingen zijn blijven hangen in systeem 8 van moeder apple uit 1997. hey guys, time flies: 2008! huur eens een paar goeie interfaceontwerpers in. (cat1b en 2b)

 

8. werkbare relatiegrafiek

maak ’m gewoon gebruiksvriendelijker met filters: toon bijvoorbeeld alleen TO’s waarin die-en-die tabel voorkomt. (cat 1c)

 

9. echte beveiliging

leuk hoor, dat gedoe met gebruikers, privilegesets en wachtwoorden. helaas, het is allemaal niks waard zolang je op het internet kraakprogramma’s kan kopen voor € 50. dus, filemaker, wanneer kunnen we eindelijk eens echte beveiliging verwachten? versie 20? x € 199? (cat 1e)

 

ik nog wel een tijdje doorgaan maar dit zijn de belangrijkste...

 

en nu we het toch over hebben:

ik weet dat filemaker inc zich nogal eens beroept op het feit dat filemaker een ‘rapid development tool’ is, vooral gericht op eindgebruikers en dat daarom de wensen van developers er eigenlijk niet zo toe doen.

de praktijk is denk ik heel anders: filemaker inc. verdient vooral heel veel geld aan alle filemaker-licenties die noodzakelijk zijn om de oplossingen van filemaker-developers te implementeren in organisaties. niks zelf-ontwikkelende eindgebruikers. het lijkt me dus hoog tijd dat filemaker de waarde van developers eens toegeeft en een keer echt rekening met ze gaat houden.

 

verder sluit ik me van harte aan wat eerder gezegd is:

• layouts importeren? (Peter-Paul)

• gecompileerde applicaties zodat je niet zomaar in de applicatie kan gaan rommelen want de beveiliging van FM is zo lek als een zeef (Ari)

• Zelf te definieren dialoog (met alle besturings elementen) (dudematters)

• Scripting in Layout modus (WJ)

• Een autoaanvullen als je een functie intikt. (WJ)

• Scriptactivatie na verlaten veld (zonder plug-ins) (roger)

• Mooiere layout objecten als knoppen, tabbladen en keuzelijsten (roger)

• Een soort van frames in lay-outs waarmee je bijvoorbeeld een knoppenmenu kan maken zonder dat je dat op elke lay-out moet kopiëren (fredmatrack)

 

groet, bdk

Link naar reactie

Wat interface "dingskes".

 

Hier 2 fake dialoogjes die ik graag als features zou zien.

 

Voorts denk ik aan meer aan bijkomende interface elementen in de FRG view: een ding waar je hierarchisch eerste de databron aanduidt (bijvoorbeeld in een popup menuutje ) , zodat je de gewenste tabel kan aanduiden (weeral in een popup menuutje ) zodat je alle occurrences hiervan als een lijstje krijgt, waar je dan weer kan eentje kan bijmaken of eentje kan dupliceren. Of gewoon op eentje kan klikken zodat hij zichtbaar wordt in je FRG window. Dat zou enorm veel tijd besparen.

 

Filter/Zoek in de velddefinities…

 

Kopieren en plakken van ALLE objecten, dus ook FRG elementen en custom functies. Kan je als ontwikkelaar ook zeeén van tijd mee besparen.

 

Er zijn ondertussen in FileMaker veel te veel "harde" verwijzingen benodigd, die allemaal stuk gaan zodra je dingen gaat hernoemen.

Een stap in de goede richting zijn de layout objecten.

Je zou object referenties moeten kunnen maken naar waardelijsten, tabellen en velden. Intern hebben die objecten allemaal IDs, maar je kan er echter niet mee werken.

 

De nieuwe "Self" functie lijkt me een een beetje ongelukkige benadering.

De term "Self" zou eigenlijk moeten verwezen hebben naar het object, en niet naar de waarde ervan. OK, kan nog goedkomen, maar dit vereist weer dat FileMaker alle benamingen die ze zo ijverig veranderd hebben in FileMaker Pro 7, ook BLIJVEN kritisch bekijken voor alle nieuwe functies.

De Status() functies zitten me nog steeds ongewild in de vingers, en het is vrij vervelend als die dingen van naam veranderen.

 

Voorts sta ik ook 100% achter een goeie auto-complete functionaliteit, niet alleen voor funcies, maar ook voor variabelen. Dat geeft wel eens aanleiding to moeilijk te debuggen fouten. Dat wil eigenlijk zeggen dat FileMaker moet kunnen bijhouden wat je zoal gebruikt van variabelen.

Gezien je die dingen ook niet moet declareren zal dat niet gemakkelijk zijn.

 

Er zijn niet alleen nieuwe features die ik wel zou willen, maar ook wat verbeteringen in de bestaande zaken.

FileMaker probeert elke nieuwe release ook nieuwe functionaliteit aan te bieden, want dat verkoopt goed. Er mag echter niet alleen gekeken worden naar wat er goed oogt op de buitenkant van de doos. Er zijn dingen die niet vallen onder "features", maar die echter wel de kwaliteit en aanvaarding door klanten bepalen.

 

FileMaker staat op haar zelfstandigheid als software ontwikkelaar, en dat is een goeie zaak. Maar mama Apple moet wel zorgen dat haar dochter een VOORBEELD is van hoe software voor de Mac moet werken.

Dat we moeten wachten op een Leopard compatibele versie, nadat Leopard al een paar weken beschikbaar is, is nog accepteerbaar. Dat we nu 5 maanden verder zijn, en dat FileMaker nog altijd window focus problemen heeft onder Leopard… is een regelrechte schande.

 

FileMaker kiest soms van die ongelukkige termen, en maakt het dan nog pakken erger in de localisaties. De nederlandse vertaling van FileMaker is een ongecoordineerd kluwen van wél en niet-vertaalde zaken, waarbij daarenboven de wél gemaakte vertalingen duidelijk weergeven dat de vertaler absoluut geen yota snapt van de schade die hij aanricht, en zelfs blijk geeft van een compleet gebrek aan zelf-kritiek.

Er zal bijvoorbeeld eens iemand goed moeten uitleggen aan sommige mensen bij FileMaker wat het verschil is tussen een tabel en een occurrence. De termen worden zelfs in de US versie op verschillende plaatsen in het programma verkeerd gebruikt, wat de beginnende FileMakeraar ook niet er zal helpen.

Als men de instapdrempel wil laag houden: de bovenstaande zaak wat ernstiger nemen zal weinig kosten en veel opbrengen.

5a758dc819d86_DataViewer.png.45f311b8952230fa464ace6cbd98339e.png

5a758dc81c04c_FieldOptions.png.fe6092c249f313e0534dfc45bcafb174.png

Link naar reactie

Bravo voor de pertinente kritiek op de "nederlands"-talige versie van FileMaker. Van Dale, zowel als de grondleggers van het groene boekje wentelen in hun graven zoals kippenspitten op een kermisbarbecue. Zoek in Van Dale maar eens op wat "instellen" kan betekenen. Dat is dan zowat alles behalve wat ze bedoelen met SetField.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Beste,

 

't Zou handig zijn mocht er in versie 10 een automatische aanpassing gebeuren van schermresolutie

 

Hiermee bedoel ik als je een database ontwikkeld op een schermresolutie van vb 1280x1024 pixels en je gaat dan je datase bij een klant plaatsen die maar een schermresolutie heeft van 1024x768 of 800x600 of omgekeerd

 

mvg

Denon014

Link naar reactie

Hoi Allemaal.

 

Over het algemeen ben ik heel tevreden over versie 9. Klopt het dat het al lang duurt voordat 10 er is ? Ben benieuwd wat ze in petto hebben.

 

Wat mij erg krachtig lijkt:

 

- Het opnieuw creeren van een database m.b.v. de DDR.

- (had laatst nog een crash van filemaker, bestanden daarna met fmdiff bekeken, en jewel hoor hidden damage.)

- update mogelijkheden van systemen via DDR's (zoekt de verschillen in de ddr en pas deze aan ;-) )

 

- script triggering native!

- auto complete voor functies en dergelijke.

 

Vergeet ik bijna het belangrijkste.

Transaction log op filemaker server niveau. (roll back/roll forward)

 

Groet,

 

WJ

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...