Jump to content
  • 0

Overgang van MacOS9 naar MacOSX in FileMaker 5.5

Max

Question

Posted

Ik heb onlangs een nieuwe iMac toegevoegd als gebruiker binnen onze FileMaker-toepassing. Het besturingssysteem ervan is MacOSX, en ik heb er dan ook FileMaker 5.5 voor MacOSX op geïnstalleerd. Blijkt nu dat de printopdrachten die vanuit bestaande scripts (en layouts) gegeven worden worden problemen geven. Wat ik op de oudere iMacs op één blad geprint kreeg komt er nu op 2 uit. Als ik de page setup na zo'n print bekijk blijkt dat hij in US letter staat ipv de destijds ingegeven A4.

Tussen haakjes, dit genre van probleem was ik reeds tegengekomen bij overgang naar Windows XP. Ik kan nu natuurlijk in alle scripts waar printopdrachten in voorkomen de page setup gaan aanpassen, maar dat zal veel tijd kosten.

Heeft er iemand een andere suggestie?

14 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ha die Max, weer een tijdje geleden.

Je kan FileMaker in Classic mode draaien, ik heb het nog niet geprobeerd om te printen, maar als dat lukt dan print je via de MacOS 9 printer driver, en heb je veel kans dat alles op papier belandt zoals vroeger.

Voor de rest vijgen na pasen natuurlijk als ik je aanraadt om altijd pagina opmaak en printing via een subscript te doen. Dat moet je maar 1 keer aanpassen.

• 0
Posted

Beste Max,

Het advies dat ik je wil geven is om scripts te gebruiken voor de printsetup. De volgende scripts maak je aan:

- Staand huidig record

- Staand alle records

- Liggend huidig record

- Liggend alle records

In deze vier scripts zet je alleen de scriptstap "printsetup". Deze stel je voor alle systemen is (Windows, Mac en Mac OS X). FileMaker is zo slim dat hij voor de verschillende besturingssytemen de printsetup vasthoud. Je hoeft alleen nog maar het ruiste script aan te roepen.

• 0
Posted

Als je Classic opstart vanuit OS X Jaguar moet je een eerste maal opnieuw in de kiezer de gewenste printer installeren of kiezen.

Maar, zelf heb ik geen problemen met US of A4 onder OS X.

Ik heb een Laserprinter D418 van Nashautec of Ricoh ( Postscript ) en eigenaardig genoeg werkt hij beter met de PPD van Apple zelf dan met de meegeleverde PPD van Adobe.

Zelfs bewaren vanuit OS X als PDF is een fluitje van een cent. :P

• 0
Posted

Ik moet helaas de conclusie dat onderstaande niet werkt. Met name OSX gooit roet in het eten.

Ik heb inderdaad de onderstaande scripts maar ik moet de conclusie trekken dat ik voor OSX een separaat setje moet aanmaken.

Ik sta ernstig open voor andere suggesties, zoniet dan kan ik een applicatie van 34 bestanden gaan verbouwen.....

Heeft er iemand de ervaring om onderstaande scripts centraal op te slaan...en dan vanuit bestand X of Y deze script op te roepen?? Werkt dit??

Paulo

Beste Max,

Het advies dat ik je wil geven is om scripts te gebruiken voor de printsetup. De volgende scripts maak je aan:

- Staand huidig record

- Staand alle records

- Liggend huidig record

- Liggend alle records

In deze vier scripts zet je alleen de scriptstap "printsetup". Deze stel je voor alle systemen is (Windows, Mac en Mac OS X). FileMaker is zo slim dat hij voor de verschillende besturingssytemen de printsetup vasthoud. Je hoeft alleen nog maar het ruiste script aan te roepen.

• 0
Posted

Max,

Wat terstege schreef werkt wel degelijk. Je moet alleen de moeite nemen het FM 1 keer voor te doen. Een pagina instelling wordt alleen maar hersteld door FM als de opgeslagen info overeenkomt met besturingssysteem EN printer. Alle afwijkende situaties moet je opnieuw instellen en bij het script kiezen voor 'Pagina instelling vervangen'

Een aparte set voor OSX is daarmee niet nodig (daarin zou je trouwens hetzelfde moeten doen).

Ook het centraal opslaan van scripts vereist nog steeds dat je het FM 1 keer moet voordoen.

Succes

• 0
Posted

beste allemaal,

1 - Maar dat betekent dat je dus een script maakt om bijvoorbeeld de paginainstelling te maken voor 1 record - staand. Dit script stel je in onder OS-9, dan open je het programma onder 0s_x, dan maak je handmatig de setting in order en open je nogmaals het printscript, je slaat de gewijzigde instellingen op. Dan heb je dus in één scriptstap zowel de instellingen voor OS-9 en OS-X opgeslagen. Dit doe je nogmaals in Windows en dan zitten ze er alle drie in ???

2 - Volgens moet je dit setje scripts in alle bestanden onderbrengen en kan je niet afdrukken vanuit bestand A, dan eerst via een script in bestand B de printer instellen en dan de afdruk in bestand A activeren. Of te wel de active printerinstellingen zijn per bestand gescheiden.

• 0
Posted (edited)

Hé JW

Nee, zo werkt het dus NIET! !Opgelet! Zie verder in deze thread!

Hier de juiste werkwijze:

Je maakt voor elke printsituatie een apart print setup scriptje en laat FileMaker automatisch het geschikte scriptje kiezen. Dat doe je via de Status(CurrentPlatform)-functie.

FMPro's online help legt dit uit:

Format : Status (CurrentPlatform)

Parameters : None

Data type returned : number

Description:

Returns 1 if the current platform is the Mac OS 9 and earlier, -1 if the current platform is Mac OS X, 2 if the platform is Windows 98 or Windows Me, or -2 if the platform is Windows NT/2000/XP.

Example

Status (CurrentPlatform) returns 1, when the current platform is Mac OS 9 and earlier.

Abs(Status (CurrentPlatform)) returns 2, when the current platform is Windows 98 or Windows Me.

Copyright © 1994 - 2002 FileMaker, Inc. All Rights Reserved.

HTH

Edited by Guest
  • 0
Posted

AvD,

Ik durf het bijna niet, maar ik denk je toch tegen te moeten spreken.

Stap 1 die jw beschrijft werkt wel degelijk. FM slaat in zijn voorkeuren voor de pagina-instelling alle verschillende combinaties die hem zijn voorgedaan op en kiest bij aanroep zelf de juiste.

dannydv heeft dat ook al eens aangestipt in deze draad

http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=428

• 0
Posted

Hé RMW

Je mag me gerust tegenspreken: ik leer graag bij!

Wat het onderwerp zelf betreft zullen we het moeten uittesten. Ik heb die thread nagelezen en ben blijven zoemen bij wat Peter schreef:

Die computers op het netwerk is het probleem niet, eerder je verschillende OS versies - en bijhorende printer driver versies. Moet je toch cross-platform een FileMaker print oplossing voorzien, en wil je het echt perfect doen, maak dan een reeks van (bovengenoemde) print subroutines en doe het volgende:

Code:

if status(currentPlatform) = 1 -- MacOS Classic

perform subscript "P01.page setup OS 9"

end if

if status(currentPlatform) = -1 -- MacOS X

perform subscript "P01.page setup OS X"

end if

if status(currentPlatform) = 2 -- Windows

perform subscript "P01.page setup Windows"

end if

print

Het antwoord van Danny spreekt wel over de twee platformen en ik meen dat dat klopt, maar wat Peter (en ik ook) bedoelde gaat een stapje verder: namelijk de verschillende besturingssystemen op één platform. Het zou natuurlijk kunnen dat die ook automatisch herkend worden en dat de scripting voorgesteld door Peter overbodig is, maar dan val IK van mijn stoel :wink: ! Hebben jullie dat uitgetest en werkt het echt?

• 0
Posted (edited)

Ik heb ondertussen FileMakers info zelf geraadpleegd en vind daar dat - volgens hen althans - Peter toch gelijk heeft:

2. Printing

The print steps in ScriptMaker rely upon the current printer driver in order to determine paper sizes, orientation, etc. Scripts that include restored settings for Page Setup/Print Setup and Print can NOT be 100% compatible cross-platform, because the printer DRIVERS are different, even if both machines use the same printer.

To work around this, there are two options:

1. Script separate print sequences for Mac OS and Windows. Create the Mac OS script steps on the Mac OS and create the Windows steps on the PC. In FileMaker Pro 3.0 and later, you can use a Status(CurrentPlatform) step with an If statement to automatically run the correct script. In FileMaker Pro 2.0, you will need to use a separate script for each platform.

Alles zit dus in die 100% compatibiliteit. Leest Danny dit? en Peter? want voor zover ik kan nagaan heeft Peter in die andere thread (http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=428) niet meer geantwoord op de tip van Danny.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Voor degenen die zich afvragen wat die tweede workaround voorgesteld door FileMaker zelf is:

2. Leave Perform Without Dialog unselected in the script, allowing the settings to be made as the job is being printed.

Dit is natuurlijk een beetje flauw: zo konden we het ook! :wink:

• 0
Posted

ok, dank je voor het enceplopedisch zoekwerk.

blijft er nog over: moet je deze print-instel-scripts per filemaker bestand opnemen of kan je ze centraal onderbrengen en van het ene bestand uit het andere bestand aanroepen?

• 0
Posted

Die printsetup-scripts kan je inderdaad centraal bewaren en dus aanroepen via Perform External Script. Ik geloof trouwens dat dat de aanbevolen werkwijze is.

Veel succes en... laat je weten of alles gelukt is zodat we deze tip en methode definitief kunnen klasseren bij de aanraders?

PS Ik denk nu aan iets: in een andere thread (http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=946&highlight=hokus) heb ik je die "toverformule" aan de hand gedaan om te weten te komen wat er allemaal (onzichtbaar in ScriptMaker) in een script staat: gewoon afdrukken. Wat gebeurt er in het geval je dat doet voor zo'n print setup script dat gesaved werd op twee platformen? Staan daar dan twee verschillende instellingen in?

• 0
Posted

Het afdrukken van een script met de scriptstap "Printerinstelling" geeft je niet de informatie die je wenst. Als opties staat bij deze scriptstap vermeld of de instelopties hersteld worden en of er een dialoogvenster getoond wordt. Er wordt niet vermeld in welke oriëntatie of dat er enkel/set records wordt afgedrukt.