Jump to content
  • 0

Link naar 'picture' in een container.

wordts

Question

Posted

Ik heb een paar databases aangepast door voor afbeeldingen een link naar gif-files te maken ipv de afbeeldingen in Filemaker zelf te stockeren. Kwestie van de FM-bestanden lichter te maken.

Wanneer ik mijn bestanden beschikbaar stel via Filemaker server krijg ik de afbeeldingen niet te zien. Ik zie 'Could not draw picture: naam.extensie.

Wat is er hier loos ? Onder welke vorm bewaart Filemaker de link en kan ik nagaan waar FM de afbeeldingen zoekt ?

Suggesties welkom...

David Wordts 8)

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Welkom erbij... :P

Je werkt onder Windows, niet? Daar zit het zó:

Maak een share aan op de File Server, en noem hem bijvoorbeeld "afbeeldingen".

Zorg ervoor dat alle FileMaker gebruikers bij die share kunnen, en iedereen op dezelfde manier, in de volksmond: met hetzelfde UNC pad.

Plaats je beelden in die share, en importeer die beelden dan via dat UNC pad in je FileMaker container veld, met een link naar het beeld.

Dan zou het moeten werken.

• 0
Posted

Dan is het wat moeilijker. Heb dit ooit opgesteld en werkend gekregen, maar eigenlijk vond ik het achteraf gezien te bewerkelijk en te moeilijk om te onderhouden.

Omdat je beelden toch niet in de database worden gestockeerd, kan je in een multi-platform opstelling 2 containervelden gebruiken. Met wat calculatieveldjes en de troi file plugin kan je op die manier een werkende opstelling maken. Hier dieper op in gaan is zo goed als het ding ontwikkelen, dus ik laat het hier ff bij.

• 0
Posted

Oké, I got the picture...

Maar, kan ik nagaan welk UNC pad ik gebruikt heb en kan ik dat in tekstvorm aanpassen ?

Of moet ik alle links opnieuw maken :twisted: ?

Alvast bedankt...

• 0
Posted

Grappig, dat je zegt "Got the picture" !

Ik denk dat je de links - zeker voor Mac - best terug opnieuw ingeeft. Dat lijkt me het veiligst. Peter zal dit corrigeren als ik me vergis.

• 0
Posted

Als ik me niet vergis, vergis je je... :wink:

op Mac:

tell application "FileMaker Pro"
set CR to current record of database 1
cell "container" of CR
end tell

Geeft je netjes het pad naar het bestand terug bij een ongestockeerde image, BEHALVE als dat pad een Windows pad is, dan krijg je een compleet irrelevante "out of memory" error.

Het is eigenlijk net omgekeerd. Als ik me niet vergis ( :P ) dan is het wat moeilijker op PC om dat pad terug te vinden. Alhoewel... als je een goeie editor pakt, dan kan je padinformatie in het filemaker bestand terugvinden - alleen zal het dan niet gemakkelijk te zien zijn bij welk record dat pad hoort. Soms kan je het echter zien aan de naam van het bestand, dus dacht ik dat dit misschien wel een bruikbare manier was.

• 0
Posted
Wat als ik zowel mac als windows gebruikers heb ?

Is het te overwegen om de afbeeldingen op een web servertje te zetten en vanuit FM de URL ernaar te berekenen en deze met Open URL[] te openen? Dit werkt bij een klant van me naar volle tevredenheid en geeft ook goede resultaten met de web-interface van de database.

Wellicht de previews (FM 6!) in de FM zelf opnemen (niet bij referentie).

René

• 0
Posted

Laat me hier even aan toevoegen dat "Open URL" niet alleen met web servers werkt, maar ook met file URLs. Aan de hand van de Status(CurrentPlaform) functie kan je dan een goeie file URL berekenen, die naar het Mac of Windows pad naar de file server verwijst.

• 0
Posted
Laat me hier even aan toevoegen dat "Open URL" niet alleen met web servers werkt, maar ook met file URLs. Aan de hand van de Status(CurrentPlaform) functie kan je dan een goeie file URL berekenen, die naar het Mac of Windows pad naar de file server verwijst.

Ik heb daar al een paar jaar een voorbeeld bestandje van. Ben die momenteel opnieuw aan het maken en rekening houden met Mac OS X. Daarbij kan je zelfs een netwerk schijf mounten! Zonder naam en wachtwoord te vragen! :-)

René