Jump to content
  • 0

Automatisch tekst invoegen

Taaladvies

Question

Posted

Hallo,

Wij hebben een database met verschillende soorten teksten. Omdat het voor ons van belang is om te weten om wat voor tekst het gaat, is één van de velden in elk record 'soort tekst'. Nou zou ik graag willen dat als er in dat veld 'e-mail' wordt ingevuld (bij het maken van een nieuw record), er in een ander veld automatisch de aanhef en afsluiting van een e-mail wordt ingevoegd (standaardtekst dus). Is dat mogelijk in FM 8 Pro? En zo ja, hoe moet dat dan. Ik vermoed iets met een script, maar weet eigenlijk heel weinig van het maken van scripts af.

Dank voor de hulp!

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dat kan via een script met Set Field / Veld instellen.

If soort tekst = e-mail, dan tekstveld invullen met aanhef en afsluiting.

Dit betekent wel dat het script alle mogelijke voorwaarden moet bevatten die mogelijk in Soort tekst voorkomen.

Wellicht zijn hier elegante oplossingen voor met de Let functie, die ken ik echter nog niet goed. Nog even afwachten dus.

• 0
Posted

Wou ik ook al zeggen, maar de velddefinitie is wel wat "meer afgelegen" voor iets waar je mss dikwijls nog iets moet gaan aanpassen; of ik ken bepaalde shortcuts niet :oops:

Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar *als* je alles evengoed met een script kan oplossen (of het zo ontwerpt), heb je in dat script ook ineens een vollediger overzicht van wat er gebeurt en kan je er direct aan.

Er is ook minder gevaar dat je veld opnieuw ingesteld wordt als je per ongeluk de aard van de tekst verandert (hangt ook allemaal wat af van al of niet correcte instellingen hier en daar natuurlijk).

Denk wel dat voor de leek de AvD-suggestie voorlopig het makkelijkst is.

• 0
Posted

Calculation = berekening toch? Ik heb een Nederlandse versie. Het lukt me wel om een vaste tekst in te voeren, maar die komt dan toch in elk record? Terwijl de bedoeling is dat die tekst alleen wordt ingevoerd als de waarde van een ander veld 'e-mail' is (en niet 'brief' of iets anders).

Ik heb wel een scriptje geprobeerd met 'If', maar dat werkte niet - hoe zou zo'n script eruit moeten zien?

• 0
Posted
Het lukt me wel om een vaste tekst in te voeren, maar die komt dan toch in elk record?

Hoe is dat gelukt? Bij Data in de velddefinitie? Dan is het er vlak onder.

Het veld op zich is dus geen calculatie maar ontvangt een "berekende waarde" (zie 1e tab velddef.)

Ik zou toch ook deze weg opgaan, want om het anders mooi transparant te laten verlopen heb je al een event plugin nodig, die het script gaat triggeren als je het veld verlaat, denk ik. Dus dat wordt al direct wat ingewikkelder.

• 0
Posted

Nieuw veld maken: aanhef --> berekening

inhoud: if ( soort_tekst = "e-mail"; "geachte " & naamveld & ","; "")

waarin naamveld een veld is waar de naam in staat. Dit doe je ongeveer hetzelfde voor de afsluiting.