Jump to content
  • 0

veiligheid filemakerpro / prijs / Even prikken


luk

Question

Posted

Sta me toe even een prikje te geven...

 

Beste,

 

veiligheidstopic is hier al een paar keer aan de orde geweest, maar er is duidelijk een probleem. Neem nu het pakketje keyware. Ik deed een oefening: ik downloadde het en effectief je kunt alle paswoorden van filemakerpro bestanden opvissen. Veel applicaties zijn daarmee niet veilig en dat vertel je best maar niet aan je klanten...

Denk eraan ik ontwikkelde diverse applicaties én zou niet graag hebben dat de opdrachtgever dit te weten komt, want dit betekent dat heel wat kennis zo maar vrij komt... Niet leuk voor hem.

 

Ergerlijk vind ik dat dergelijke problemen al herhaaldelijk aan de orde zijn geweest en dat filemakerpro traag reageert. Je kunt je behelpen met plug-ins, maar die kosten allemaal extra, zeker als je run-times wil realiseren.

 

Zie dan weer een andere bijdrage (http://www.zdnet.be/smartbusiness.cfm?id=25458) waarbij getoond wordt hoe je via google filemakebestanden kunt vinden om te kraken.. Filemaker mag dan makkelijk aan Internet te hangen zijn (zo zegt de reclame het), het is dan toch een niet zo simpele zaak om het veilig te houden (zo zegt de realiteit het) (lees de reactie van Koen Van Hulle)...

 

Een andere kwestie is dan nog de kostprijs. Bedrijven blijven hangen in oudere versies, gewoon omdat de prijs voor de updates te hoog is.

 

Dan spreek ik nog niet van de support. Kijk even naar de website van Filemaker.be. Er staat niet veel op en men doet niet eens de moeite om dit te vertalen. Bedenkelijk is de prijsstructuur die regelmatig wijzigt enz.

 

Dus... Ms Access is dan wel anders weer, maar .Net lijkt me des te interessanter aan het worden.

 

groetjes

Luk

7 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Posted
Ik deed een oefening: ik downloadde het en effectief je kunt alle paswoorden van filemakerpro bestanden opvissen
Behalve als ze door de Developer versie gehaald zijn, en als daarbij voor de optie "verwijder paswoorden" gekozen is.

Verder moet je het bestand "fysisch" in je bezit hebben. Een bestand op een FileMaker Server kan niet op deze manier gekraakt worden.

Zie dan weer een andere bijdrage (http://www.zdnet.be/smartbusiness.cfm?id=25458) waarbij getoond wordt hoe je via google filemakebestanden kunt vinden om te kraken.. Filemaker mag dan makkelijk aan Internet te hangen zijn (zo zegt de reclame het), het is dan toch een niet zo simpele zaak om het veilig te houden (zo zegt de realiteit het) (lees de reactie van Koen Van Hulle)...
Een FileMaker bestand beveiligen is heel simpel. Wie GEEN paswoord in een database steekt, en die dan op internet gaat hosten, vraagt om moeilijkheden. Verder zie je dat FileMaker de web mogelijkheden van FileMaker gepositioneerd heeft als een intranet tool, en niet als een internet server. De FileMaker Pro Unlimited versie wordt geleverd met de FileMaker Web Server Connector, die op een industriele web server kan geinstalleerd worden, en een groot stuk van het veiligheidsaspect verlegt. Het is ook nog steeds de taak van een IT manager om de web site verder te beveiligen.

Waarom FileMaker hosting zo op de korrel nemen. Als je deze gedachtengang doortrekt, dan zijn OS file sharing en personal web hosting ook slechte dingen.

Een andere kwestie is dan nog de kostprijs. Bedrijven blijven hangen in oudere versies, gewoon omdat de prijs voor de updates te hoog is.
Bedrijven zullen zich altijd in allerlei bochten wringen om zo weinig mogelijk te moeten betalen. Een discussie over prijs blijft voor de rest altijd een subjectieve discussie. Microsoft Access vind ik veel meer te duur voor wat het kan dan FileMaker.
Dan spreek ik nog niet van de support.
Inderdaad, de support is gewoon onbestaande. Toen een FileMaker licentie nog 500 EUR koste, mocht ik met een klant gerust een half uur aan de lijn hangen. Een goeie FileMaker consultant kost vandaag meer 100 EUR / uur. FileMaker heeft de support afgebouwd, en de support meer geduwd in de richting van FileMaker consultants. Daar zou een developer als jij ook blij met moeten zijn. Het principe is eerlijker: wie geen support wil betalen, betaalt het niet.

Voor FileMaker consultants ligt de zaak anders. Die moeten zich maar behelpen met wat er te vinden is op het internet, en worden door FileMaker niet in een voordeelpositie geplaatst qua informatie en support. Dat vind ik ook wel frustrerend.

  • 0
Posted

Ik ben het er ook volledig mee eens. De support op Filemaker vind ik toch wel een minpuntje, dat ze geen helpdesk hebben enzovoorts vind ik wel oké. Maar voor zelfstudie en dergelijke is een goede site, denk aan http://www.mysql.com en vooral http://www.php.net een absolute must. Dit forum zoekn was al een hele klus, (misschien moeten ze het woord filemaker ook in de titel zetten, dat zoekt beter.)

 

Filemaker is in verhouding tot databases als acces ed. vrij duur, maar daar staat wel kwalitiet tegenover en een heel gebruiksvriendelijk programma.

  • 0
Posted

Ga naar google.nl en vul in: filemaker forum

en daarna zoeken op nederlandse pagina's en voila!!!

 

CLARIFY.NET --->> Bovenaan!

 

Over ondersteuning gesproken, wel eens geprobeerd bij Microsoft (acces) of andere vergelijkbare paketten aan te kloppen? dacht dat je dan nog veel verder van huis bent.

  • 0
Posted

Is waar, maar mag ik daar (als nieuwkomert) bij aantekenen dat het hier zonder Andre, Peter en Stef (en nog een paar) een heel stuk dunner zou zijn...... Misschien is de basis wel een beetje aan de smalle kant. Ik denk dat het goed zou zijn als Clarify door meer mensen 'gedragen' zou worden. Dat is voor iedereen goed! :D

  • 0
Posted

Dank, Dr Flash. Dat de basis aan de smalle kant is, ahum, ahum! is waarschijnlijk wel niet letterlijk op te nemen.

 

Maar alle gekheid op een (stevig) stokje: Clarify vraagt niet liever dan een brede basis te krijgen. Niet dat we iets te betekenen willen hebben. Het doet gewoon plezier als je de anderen een beetje kunt laten zien wat er allemaal in FileMaker zit, en welke kunsten je uit die hoed kunt toveren.

 

Vandaar, aan alle tovenaars: WELKOM!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...