Jump to content
  • 0

Vervangen van bestand leverd problemen op met FieldID

terstege

Question

Posted

Dames/Heren,

Graag wil ik u het volgende probleem voorleggen. In een oplossing maak ik gebruik van een negental tabellen om waarden op te zoeken. Deze tabellen wil ik terugbrengen naar één tabel. De betreffende tabel heb ik gerealiseerd, echter bij het vervangen van de huidige tabel gaat er het een en ander mis.

Ik maak gebruik van FileMaker Developer 6 Tool om mijn oude tabel te hernoemen naar de nieuwe. Hierbij worden alle interne relaties aangepast. Nu ga ik de oude tabel vervangen door de nieuwe. De identieke veldnamen zijn in dit bestand aanwezig. Nu wil het feit dat dit niet goed gaat. De oorzaak zit hem in de FieldID's. De FieldID's van het nieuwe bestand komen niet overeen met dat van het te vervangen bestand. Het gevolg is dat ik mijn relaties, waardelijsten, velden op layouts, berekeningen en lookup's door heel de oplossing heen niet meer functioneren.

Het vervangen van relaties en waardelijsten is niet zo'n probleen, maar ook mijn berekeningen, waarden op layouts en lookup's zijn kapot door deze actie. Bij een kleine oplossing is het niet zo erg om alles even langs te lopen, maar als je per tabel 40 relaties, diverse waardelijsten, 50+ berekeningen en gerelateerde waarden op een layout hebt, en dat negen keer, wil je dat toch graag op een andere wijze oplossen.

Ik sta open voor alle opmerkingen, suggeties en vragen,

Alvast bedank!

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

MIsschien moet je even wachten op FileMaker Pro 7. Als ik de geruchten goed begrijp gaat die versie meerdere tabellen per bestand gaan ondersteunen, en zal je probleem een "main stream" probleem worden. Als het een beetje meezit, voorziet FileMaker een migratietool.

• 0
Posted

Als ik het goed begrepen heb, liggen er negen relaties tussen een bestand X en negen bestanden Y1, Y2, Y3, enzovoort. Die negen Y's moeten nu één enkele Y worden, en het integreren van dit resultaat in de oude relatiestructuur lukt blijkbaar niet met de rename-functie van Developer. Dat is nogal wiedes.

Waarom heb je niet gewoon Y2 tot en met Y9 geïntegreerd in Y1 en daarna Y1 gerenamed naar Y? Dat werkt toch wel?

Of heb ik niet begrepen wat je precies wilde?

• 0
Posted

Nog even terugkomend op dit probleem,

Tijdens een cursus welke ik heb gevolg bij John Mark Osborn heb ik deze vraag ook voorgelegd. Zijn antwoord was niet verbazend: "Niet doen!!!". Met jullie reacties en met dit antwoord zal ik vrede moeten hebben, totdat FM 7 uitkomt en dan zal ik zeker niet laten het nogmaals te proberen.