Jump to content
  • 0

relatieveld

Guest

Question

Posted

Ik ben bij het maken van een databank op een probleem gestoten.

in een database genaamd "modules" heb ik een veld "klantnaam". dit is een tekstveld dat de waarden in een lijst weergeeft uit een andere database ( klanten). en wel van het veld klantnaam. nu wil ik graag na het selecteren van de klantnaam de "klant ID" automatisch laten invullen via een ''look-up" formule in het klant "ID veld" van database "Modules". het probleem is echter dat het veld "klant ID" het keyveld is in een relatie tussen de database "Klanten" en "modules". bijgevolg kan dit niet. Maar het is te moeillijk om een klant op te zoeken via het "klant ID" nummer.

any suggestions are welcome...

groetjes.

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dit is heel simpel op te lossen dank zij één van de FileMaker features: je kan een veldwaarde invoeren door een selectie te maken uit een value list. Die value list kan echter niet één maar twee waarden tonen: één ervan om in te vullen en één ervan om bijvoorbeeld te verduidelijken. Je maakt hiervan dan gebruik door niet je klantnaam te selecteren maar rechtstreeks je klant-ID waarbij je in de value list de klantnaam mee toont, zodat je bij je selectie ZIET wat je selecteert zonder dat je de klant-ID's moet van buiten leren. Je kan in zo'n value list zelfs selecteren op welk van de twee velden gesorteerd wordt.

• 0
Posted

Klopt het dat ik nu dus de id's zie en de uitleg. Die id's wil ik namelijk helemaal niet weergeven omdat deze van geen enkele waarde zijn voor de gebruiker. Deze worden alleen intern gebruikt.

• 0
Posted

Je hebt in elk geval een unieke ID nodig als Key. Als je in je systeem van geen enkel ander veld uniciteit kan verwachten, dan heb je geen keus. In dat geval zou ik zeggen, kijk niet naar dat ID, net zoals je niet naar je eigen nummerplaat kijkt als je ergens naartoe rijdt...

• 0
Posted

Mijn manier van werken is de volgende. Ik gebruik het IDveld van de klant in uw modules als key om de naam en andere gegevens op te zoek.

Via een script stel ik de vraag of ze dit IDklant willen invullen of de naam selecteren.

Voor het IDklant ga ik dan naar dat veld in de modules en klaar is kees.

Als je via de naam wil werken ga je naar uw adressenbestand. Je kiest daar een adres en als je het gevonden heb zet je het script in werking. Gebruik geselecteerde klant. Dit script copieert het idklant en brengt het in het veld idklant van de modules.

De voordelen.

als je een klantnummer kent vul je dat gewoon in en werk je heel snel.

Indien je het niet kent zoek je even in het adressenbestand, je kan ook een nieuw adres aanmaken en nog tal van voordelen.

Er is nog een tweede mogelijkheid waarin je werkt in een portaalrij waarbij je kan selecteren op de naam en zo het gerelateerd veld zoeken. Via script natuurlijk. Een klein script kan terug het IDklant copieeren en plakken.

• 0
Posted

Als je absoluut met een portal wil werken met de nodige scripting op de achtergrond...

en als je genoeg schermruimte hebt om een voldoende grote portal te tonen...

en als je echt gelooft dat dat beter is...

dan moet je dat doen.

Maar zoiets heet wel overkill.

Wil iemand deze moeilijke vraag overnemen?