Jump to content
  • 0

optellen van datum

Guest

Question

Posted

ik heb 3 velden: 1) startdatum : datum veld. vb 15/02/2003

2) termijn : cijferveld vb. 6 (maanden)

3) vervaldatum : datumveld (berekening van de datum + de termijn)

hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer ik bij termijn "6" ingeef, en hiermee bedoel ik 6 maanden. de vervaldatum automatisch berekend zal worden tot ''15/02/2003 + 6 maanden. uitkomst dus : 15/08/2003.

ik heb reeds vanalles geprobeerd, maar het lukt niet. hij moet specifiek rekenen met volle maanden, zelfs in februarie...

alvast bedankt.

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ontbind de datum in drie elementen: dag, maand en jaar. Tel bij de maand het gewenste aantal op (bijvoorbeeld 6) en zet het resultaat daarna terug om naar datum.

PS Hoe is het afgelopen met je vorige vraag?

• 0
Posted

Dag André ( gelood ik dat het is)

alvast bedankt voor het aanreiken dan nodige informatie.

wat mijn vorige vraag betreft, die heb ik zo netjes kunnen oplossen.

maar deze vraag kom ik maar half uit. ik krijg de datum wel uit elkaar getrokken, daarnia de berekening lukt ook nog, maar hoe vorm ik van deze 3 cijfers terug een datum?

groetjes H

• 0
Posted

ik krijg het niet voor mekaar. ik heb reeds de datum volledig uitmekaar gehaald, in dag Maand en jaar, vervolgens geprobeerd bij de maand waarde een getal op te tellen. dit lukt ook nog, zij het dat wanneer ik de maand 9 ( september) heb en ik tel daar 5 maanden bij krijg ik als resultaat "14", maar onieuw een datum samenstellen met deze 3 cijfers lukt niet.

alle suggesties zijn welkom. het moet gewoon af.

groetjes, H.

• 0
Posted

Allejjom! Da's toch niet zo moeilijk!! 8O

Heb je de online help gelezen?

Hier gaat ie nog eens:

Date Function

Format: Date (month; day; year)

Parameters:

month - the month of the year (a number from 1 to 12)

day - the day of the month (a number from 1 to 31)

year - the year (four digits between 0001 and 3000. For example, 1999 but not 99.)

Important!

The order of the parameters in the Date function is always Month, Day, Year, no matter what operating system or FileMaker Pro date formats you are using.

Data type returned: date

Description :

Calculates the calendar date for a given month, day, and year.

De online help vermeldt ook nog dat indien één van de parameters hoger is dan "normaal" (bijvoorbeeld 14 maanden of 32 dagen...), de overtollige dagen dan bij de datum geteld worden. Op die manier kan je dus gemakkelijk zes maanden bijtellen bij november of december, enzovoort.

Laat iets weten over het resultaat.

• 0
Posted

Beste,

na lang proberen en zoeken, en vooral vragen stellen via dit forum, ben ik er uiteindelijk geraakt. blijkbaar had ik in den beginnen een cruciale foute instelling gemaakt waarvoor ik uiteindelijk de prijs betaald heb door lang te zoeken.

In elk geval bedankt voor de hulp. Thans zal dit niet de laatste keer zijn want ik ben nog niet zolang met filemaker bezig, en het is voor mij een stuk eenvoudiger als iets maken in Acces.

vriendelijke groeten,

Ivan vaes.

• 0
Posted

Val hewlet niet te hard, AvD.

Waarschijnlijk heeft hij/zij een Nederlandse versie van Filemaker. De date functie daarin krijgt als parameters mee Date(dag; maand; jaar).

Je citaat uit de help tekst

Important! The order of the parameters in the Date function is always Month, Day, Year, no matter what operating system or FileMaker Pro date formats you are using.
wordt daardoor extra belangrijk, want je moet dus inderdaad Date(maand; dag; jaar) opgeven.

En dat staat dus nergens in de helptekst.

• 0
Posted

In een vorige applicatie heb ik het op deze manier opgelost.

vervaldatum = Date( (Month( Factuurdatum) + betalingstermijn+1);1; Year(Factuurdatum))

factuurdatum

betalingstermijn is een getal om bij de maanden op te tellen.

Met deze berekening is het mogelijk enkel bij de maanden de betalingstermijn op te tellen.

Met eigen fantasie kan je het aanpassen naar uw behoeften.

de bedoeling was hier dat de betaling steeds zou gebeuren voor de eerste van de maand waarbij de betalingstermijn werd opgeteld