Ga naar inhoud
  • 0

rtfm- of corruptiefenomeen? field::${naam}


Gido_

Vraag

Wanneer ik in een calculatiedefinitie één bepaald veld dubbelklik om toe te voegen verschijnt dit als field::${naam} 8O

 

Is dat corruptie?

 

Toen ik het wou wissen werd ik ook nog onterecht verwittigd dat het in een bepaald script werd gebruikt waar dat volgens mij niet het geval was.

 

Heb gelukkig een recente backup waar het nog niet zo is.

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Mmm, kort daarna nog stoten voorgehad, dus het zit er mss al langer in dan ik dacht...

 

Als ik het veld hernoem is er echter "niets meer aan de hand".

 

Ten eerste betreft het een file die lang geleden mss 1 à 3 keer niet goed is afgesloten geweest en waar ik "om eens goed bij te leren" vanalles op beginnen doorontwikkelen ben.

 

Anderzijds is het ook mogelijk dat de afgebeelde Gap_Filler plugin de schuldige is, en het was tijdens een toolbox search dat onderstaande zich voordeed. In deze potentieel geniale plugin zitten m.i. nog heel wat gevaarlijke bugs die FM kunnen doen crashen trouwens, bv door het ingeven van parameters die niet aan de juiste specs voldoen. Maar deze toolbox search doorheen scripts is eigenlijk onmisbaar, dus ik zal die in een andere install of zo moeten gaan gebruiken...

 

Nog andere mogelijkheid is het in een loop geraken van event plugins, want daar heb ik ook nooit een goed gevoel bij voor de verdere gezondheid van de file, zelfs als je er kan uit Escapen.

 

Maar goed, ik moest toch eens "tegoei" opnieuw beginnen eigenlijk :lol:

En eens goed bestuderen hoe het eigenlijk moet (het goede behangpapier :wink: , incremental ontwikkelingsbackups , perfecte change logs, etc.)

FMA_error.gif.dcd0d899b043cf3a2b567461bd8144b7.gif

Link naar reactie
  • 0

Heb de oorzaak gevonden...

 

Ik had dus een veld dat noemde pref::Layout

 

Op gegeven moment heb ik een constante CF gemaakt "LAYOUT", en vanaf dan is het eerstgenoemde fenomeen op te merken.

 

Toen ik het eerst hernoemde veld terug hernoemde naar Layout, werd ik wel vaag verwittigd door FM hiervoor, maar niet wanneer ik de CF definieerde.

 

Of dat voorgaande melding verklaart is een andere zaak...

Link naar reactie
  • 0

De opmaak ${naam} wordt door FM gebruikt om termen en tekens die normaal binnen FM een eigen betekenis hebben toch te kunnen gebruiken in user-defined onderdelen.

 

Geen corruptie dus, alleen een manier om dubbel gebruik te omzeilen.

 

Probeer maar eens een veldnaam met een plus of min teken aan te maken en te gebruiken in een calculatie. FM meldt dat het niet handig is, maar staat het wel toe.

 

Ik weet niet of rtfm van toepassing is, want ik betwijfel of het in de handleiding staat. (nooit naar gezocht, overigens....)

 

rmw

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...