Ga naar inhoud
  • 0

gegevens in portaalrij worden niet meegenomen


se7en

Vraag

Bestand A dat gebruikt wordt als data bevat : IDkas - datum - product - enz.

Bestand B dat het kasregister is bevat : IDkas - datum

Het veld IDkas in bestand B is een automatische nummering.

Er is een relatie tussen A en B op het veld IDkas

In bestand A heb ik de datum als datumveld ingesteld en krijgt als optie een berekende waarde mee waarbij ik via de relatie hieronder vermeld dat datum in bestand B ga halen.

de velden in de portaalrij van bestand b zijn : datum en product.

in bestand B maak ik een portaalrij gebaseerd op de relatie IDkas.

als ik een nieuw record aanmaak in bestand B en direct naar de portaalrij ga en een product inbreng wordt de datum van bestand B in bestand A niet meegenomen.

Wanneer ik een nieuw record vraag via een script en eerst naar schermafdruk ga en nadien naar blader om vervolgens naar de portaalrij te gaan wordt de datum wel meegenomen.

Mijn vraag. Waarom mag men niet rechtstreeks naar een portaalrij als we een nieuw record aanmaken en we willen bepaalde gegevens meenemen naar het andere bestand.

Het is nogal moeilijk om dit probleem te schetsen maar hopelijk is er iemand die mij begrijpt.

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarschijnlijk is het een timing-probleem.

Het record in bestand A wordt gemaakt zodra er een produkt wordt ingevuld. Op dat moment vult Filemaker zelf het veld IDkas, maar omdat het record nog niet is afgesloten is de relatie terug (naar B) nog niet geldig en kan er dus ook geen datum worden berekend.

Oplossing zal moeten worden gezocht in het samenstellen van IDKas en datum als basis sleutel in B en die weer uitelkaar halen in A.

Het is niet zo makkelijk het antwoord te verwoorden, maar hopelijk snap je het. :wink:

Link naar reactie
  • 0

ik denk even aan de twee volgende zaken:

 

let op dat in een portaal het resultaat van een rekenveld niet altijd direct wordt getoond, je moet dan eerst het scherm verversen. Dan kan je dan in het script opnemen.

 

Het tweede kan zijn dat het rekenveld, waarin de datum wordt weergegeven niet het type 'datum' is maar van het type 'numeriek'.

 

ik hoop dat je er iets mee kunt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...