Guest Posted March 25, 2003 Posted March 25, 2003 is het mogelijk om telkens na het afsluiten van de applicatie een backup te creëren, en zo ja, overschrijft filemaker dan de vorige backup of plaatst hij een nieuwe? Quote
0 DJ_Lucv Posted March 25, 2003 Posted March 25, 2003 Ik weet niet hoe je precies een back-up wilt maken. Als je het via scripts oid doet zou je natuurlijk gewoon het perform script event wat je kunt instellen bij preferences->document kunnen gebruiken. Quote
0 DJ_Lucv Posted April 2, 2003 Posted April 2, 2003 Welke versie van Filemaker gebruik je? Server? Quote
0 Guest Posted April 4, 2003 Posted April 4, 2003 Ik gebruik de Engelstalige FMPRO 6.0V2 en maak geen gebruik van een server. ik zou enkel willen dat ,wanneer ik de toepassing afsluit, er automatisch een backup gecreërd wordt, op een zelf te definiëren plaats. maar ik kom er niet echt uit. Quote
0 Stef Posted April 4, 2003 Posted April 4, 2003 probeer "save a copy as..." als afsluitscript in elke file. HTH, Stef Quote
0 terstege Posted May 6, 2003 Posted May 6, 2003 Wat je zou kunnen doen is een klein FM-bestand maken, welke er voor zorgt dat alle databases gesloten worden. Dit bestandje sla je op in een andere dir. op een lager of gelijk niveau (dus geen directorie in je huidige map maken). Deze FM laat je een CMD bestand (windows) of een Apllescript (MAC) uitvoeren die de dir. met jouw oplossing kopieerd. Dit is denk ik sneller als alle bestanden een script uit laten voeren met daarin een "save kopie..." Quote
0 Peter Wagemans Posted May 6, 2003 Posted May 6, 2003 Goed idee. Je kan ook de troi file plugin gebruiken. Ook leuk als je de backupdirectory niet wil overschrijven, maar bv een date/time stamp in de backupdirectory naam wil gebruiken. Quote
0 Dr_Flash Posted May 10, 2003 Posted May 10, 2003 Maar is het niet juist handiger om een backupscriptje te draaien bij OPENEN van je bestand? Als je de boel dan verknettert heb je altijd nog de backup van de laatstvorige goede versie. Als je een backup draait bij het sluiten dan neemt die backup ook al je missers mee en dat wil je misschien niet (als je bijvoorbeeld net per ongeluk alle records gedelete hebt......) Quote
0 AvD Posted May 10, 2003 Posted May 10, 2003 Dat zou inderdaad goed zijn, maar je kan geen backup maken van een open bestand... (tenzij je een Save as... zou doen, maar dat lijkt alleen haalbaar bij eenvoudige systeempjes die slechts uit enkele bestanden bestaan). PS Moet die posting-titel hier nog lang zo blijven staan "manken"? En waar is die bij? Weggevlogen? Aaarrrgghhh ! Ik hou mijn hart vast als ik zie wat hier de laatste tijd met ons aller moedertaal wordt uitgehaaldtdtdtdt. Quote
0 Dr_Flash Posted May 10, 2003 Posted May 10, 2003 Dat zou inderdaad goed zijn, maar je kan geen backup maken van een open bestand... (tenzij je een Save as... zou doen, maar dat lijkt alleen haalbaar bij eenvoudige systeempjes die slechts uit enkele bestanden bestaan). Hoezo? Je zou toch een scriptje kunnen maken wat een kopie bewaart van het geopende bestand via Save as... en wat vervolgens WinZip opent en daar al je bestanden in je FMPsysteem in een archief inpakt? Hoewel.... Dat kan weleens een tijdrovende aangelegenheid worden als je een groot systeem hebt. Niet zozeer qua aantal bestanden, maar qua bytesize.... Maar op zich zou dat moeten kunnen toch? Ik heb begrepen dat je vanuit FM ook andere applicaties kunt openen en aansturen........ Of heb ik dat verkeerd begrepen? (ja inderdaad, ik ben een newbie met FMP....) Quote
0 Arnoud Posted July 14, 2003 Posted July 14, 2003 Misschien wat late reaktie maar toch. Ik laat mijn files ook automatisch back uppen tijdens het opstarten, via de SAVE A COPY AS...SMALLER., althans dat dacht ik... In het begin heeft het gewerkt. Ik krijg nu alle files waarin ik het scriptje oproep een melding: "Mogelijk onvoldoende schijfruimte om bewerking te voltooien. Als deze bewerking niet slaagt, kan FM het bestand niet openen, wilt u doorgaan?" Is dit een Windows probleem? (WinXPNL/FMP5.NL)? Ik heb plenty schijfruimte. Ik ben er al een tijdje mee aan het stoeien, opnieuw opgestart etc, het blijft zo. (Oh ja, foutafvanging AAN helpt in zoverre dat je geen melding krijgt, maar een kopie maakt ie dan ook niet). Hoe krijg ik dat met het CMD bestandje voor elkaar? Quote
0 Arnoud Posted July 15, 2003 Posted July 15, 2003 Ik ben eruit. Het probleem ligt bij de FMP 5.Nv1 (upgrade). Onder FMP 5.5 E werkt alles prima. Quote
0 DJ_Lucv Posted July 15, 2003 Posted July 15, 2003 maar je kan geen backup maken van een open bestand... Wat gebeurt er als je onder Windows 2000 (NTFS bestandssysteem) via de commandprompt een kopietje maakt van de bestanden die je host? Bij mij worden ze dan gewoon goed gekopieerd. Quote
0 Arnoud Posted July 15, 2003 Posted July 15, 2003 Hi Luc, Via het 'save a copy as..' commando gaat het heel goed om een (open) bestand te back upppen. Ben met je eens dat de method die jij beschrijft misschien beter is. Ik heb het nog net geprobeerd met een een DOS instructie. Ga ik wel proberen en dat zal best lukken ook op mijn XP-FAT systeem. Wat ik me alleen afvroeg hoe je het voor elkaar krijgt om een fm bestandje dat te laten aanroepen, zoals bovenstaand werd opgemerkt. gr. Arnoud Quote
0 edc Posted July 16, 2003 Posted July 16, 2003 @Arnoud Je kunt je dos-commandos met behulp van notepad intypen en bewaren als een *.bat file. Deze file kun je dan opstarten vanuit filemaker via de 'send-message' sciptstap. Ik start mijn toepassingen altijd via een apparte menu-file (meestal) zonder velden en zonder records. Het startup-script opent dan vervolgens alle nodige bestanden. Vooraleer de toepassingsbestanden te openen laat ik dan het backup script runnen. edc (Erik) Quote
0 Arnoud Posted July 16, 2003 Posted July 16, 2003 Mooi, een Dos kenner! Erik, ik ga ermee aan de slag. Lukt het niet dan kom ik terug. Quote
0 Arnoud Posted July 16, 2003 Posted July 16, 2003 Yep, it works! Heb het met een tekstbestandje geprobeerd, dat ik in een mapje laat kopieren. Wel een tijd geleden dat ik Dos heb ingetkt. Uiteraard via de send message script. Perfect! Bedankt Erik. ARNOUD Quote
0 Sanne Posted July 16, 2003 Posted July 16, 2003 Graag nog even de inhoud van het DOS-bestandje? Want dat wordt door Send Message aangestuurd? Quote
0 Arnoud Posted July 16, 2003 Posted July 16, 2003 Sanne, De send-message activeert slechts een bat-file-tje. Activering van de batfile zou met de muis of via dos kunnen. Met een notepad maak je bijvoorbeeld: copy c:\ san.fp5 c:\sanbup.fp5 Sla je op als: Sanne.bat En je send-message script laat je deze BAT aanroepen. Ik moet je zeggen dat ik me weer in die DOS commando's moet verdiepen. Zo weet ik bijv. niet hoe je een snelkoppeling aanmaakt met een commando. HTH PS. Quote
0 Arnoud Posted July 16, 2003 Posted July 16, 2003 Deze bat file werkt ook: md d:\bupmap\ copy c:\fmp\*.* d:\bupmap\ (MD Maakt Directory aan op D, waarna alle bestandjes uit FMP op de C schijf daarin worden gekopieerd) Quote
0 DJ_Lucv Posted July 17, 2003 Posted July 17, 2003 Zou je ook per dag een nieuw directory aan kunnen maken met als naam van de map de datum, dus bijvoorbeeld c:\backup\12072003 etcetera? Quote
0 Arnoud Posted July 17, 2003 Posted July 17, 2003 Hoi Luc, Ik ben absoluut geen specialist, maar als je de handleiding van FMP over de SEND MESSAGE er op naslaat zie je dat zulks niet kan. In feite kan je alleen reeds voorgeprogrammeerde batchfiles of andere programma's executen. Met de DDE scriptstap heb je wat meer mogelijkheden (schijnt het); die is meer om bepaalde commando's van andere prg's aan te roepen. gr. Arnoud Quote
0 GlV Posted July 18, 2003 Posted July 18, 2003 als je de handleiding van FMP over de SEND MESSAGE er op naslaat zie je dat zulks niet kan. Dit kan wel via een sendmessage. Hier roep ik een batch file aan met 2 parameters de subdirectory die moet aangemaakt worden en de bestanden die moeten gekopiëerd worden. RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL \backup \padnaam *.FP5 - waar \backup de batch file is met volgende inhoud md %1 copy %2 %1\%2 - \padnaam geef je eventueel een date/time stamp - *.FP5 vb de bestanden die moeten gebackuped worden ofwel misschien nog beter ... zonder batch met verschillende sendmessages RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL cmd.exe /Q /C md c:\test RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL cmd.exe /C copy c:\bestand1.fp5 c:\test\ RunDLL32 shell32.dll,ShellExec_RunDLL cmd.exe /C copy c:\bestand2.fp5 c:\test\ ... waar de c:\test en c:\bestandn.fp5 een terug een variable moet zijn. je zou ook een batch file kunnen aanmaken via een export. Glenn Quote
0 Arnoud Posted July 18, 2003 Posted July 18, 2003 Hi Glenn, Inderdaad er staat dat je met een textstring commando's kan zenden. Dus in feite communiceer je dan direct met Windows/Dos? Dit vereist wel behoorlijke kennis van die instructies. Heb ik ook een vraag aan jou op het installatievlak. Ik wil middels een installatiebestandje (vanaf CD) het volgende laten doen: (het liefst geheel automatisch) 1. mapje aanmaken op C 2. Filemaker bestand er in kopieren 3. Snelkoppeling aanmaken en op bureuablad of in het startmenu zetten. vr.gr. Arnoud Quote
0 GlV Posted July 18, 2003 Posted July 18, 2003 Maak een bestandje CreateShortCut.VBS aan met volgende erin... (copy paste) inhoud bestandje Dim WSHShell Dim MyShortcut, MyDesktop, DesktopPath Set WSHShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell") DesktopPath = WSHShell.SpecialFolders("Desktop") '----- locatie en naam van de shortcut Set MyShortcut = WSHShell.CreateShortcut(DesktopPath & "\myAPPL.lnk") '----- locatie en naam van de applicatie hier een batch file MyShortcut.TargetPath = WSHShell.ExpandEnvironmentStrings ("C:\myAPPL\myAPPL.bat") '----- de werkdirectory MyShortcut.WorkingDirectory = WSHShell.ExpandEnvironmentStrings("C:\myAPPL") '----- window 1=normal, 2=minimised, 3=maximised MyShortcut.WindowStyle = 1 '----- locatie en naam van het icoontje voor je shortcut MyShortcut.IconLocation = WSHShell.ExpandEnvironmentStrings ("C:\myAPPL\logo.ico, 0") MyShortcut.Save Quote
0 Arnoud Posted July 18, 2003 Posted July 18, 2003 Hartelijk dank! Ik ga ermee aan de slag. vr.gr. Arnoud Quote
Question
Guest
is het mogelijk om telkens na het afsluiten van de applicatie een backup te creëren,
en zo ja, overschrijft filemaker dan de vorige backup of plaatst hij een nieuwe?
28 answers to this question
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.