Jump to content
  • 0

uniek nummer

Ingrid

Question

Posted

Hallo,

sinds 4 dagen bezig met filemaker ( op MAC ), de eenvoudige versie is klaar maar ik wil voor alle produkten een uniek nummer dat automatisch toegekend wordt als ik een nieuw record maak.Heb alle mogelijkheden geprobeerd bij het automatisch toekenen van het ID numer maar het nieuwe mummer blijft de opvolger van het nummer wat op dat moment in gebruik is.

ongeveer 1000 produkten met foto.

Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

groeten Ingrid

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
het nieuwe mummer blijft de opvolger van het nummer wat op dat moment in gebruik is.

Dat is toch de bedoeling om een uniek nummer te krijgen, steeds het opvolgende nummer nemen?

• 0
Posted

Bedankt voor de reacties.

Heb ondertussen gevonden wat ik zocht.Ik maakte een hele domme fout. Bij veldinvoeropties had ik bij keuzevak volgnummer niet het allerlaatste record nummer ingevuld (933) maar 1 met 1 verhogend zodat het natuurlijk altijd weer vooraan begint.

Nu wordt het volgnummer wel automatisch 934 enz.

Het blijft wel vreemd dat de record niet automatisch na 933 wordt geplaatst ondanks dat ik halverwege de database ben.

groeten Ingrid

• 0
Posted

Tja, als je vertrekt van het idee dat er domme en slimme fouten zouden zijn, OK dan. Daarom toch maar deze tip: FileMaker is net zoals Excel, en oneindig veel meer dan bijvoorbeeld Word of PowerPoint een programma dat enóóóórme stiptheid en precisie eist: FileMaker doet namelijk heel precies wat we vragen. Dus moeten we er zeker voor zorgen dat we onze wensen heel scherp en ondubbelzinnig aflijnen. Anders loopt het mis, zoals in het geval dat je hier ter sprake bracht. En pas op, in je laatste posting zit nog een fout(je):

Bij veldinvoeropties had ik bij keuzevak volgnummer niet het allerlaatste record nummer ingevuld (933) maar 1 met 1 verhogend zodat het natuurlijk altijd weer vooraan begint.

Die "altijd weer" klopt niet! Het is enkel voor het allereerste nieuwe record dat de counter vertrekt van 1. Het eerstvolgende record zal dan 2 hebben, daarna komt 3 enzovoort. We hebben dit allemaal geleerd met vallen en opstaan.

FileMakeraars nemen daarom bij voorkeur vakantie liggend aan een strand, dan hoeven ze niet heel de tijd te vallen... :wink:

• 0
Posted

Beste A,

Nu ik heelhuids door de unieke nummers gestruikeld ben, heb ik nog een bericht geplaatst met een vraag.Weet jij hier toevallig ook een antword op ?

fotocatalogus ?

groeten Ingrid