Jump to content
  • 0

script starten op server vanaf een knop in client filemaker

Tom

Question

Hallo,

Weet er soms iemand of je via open remote van een "FM BESTAND OP DE SERVER" een script kan starten dat op de server uitgevoerd wordt.

Je kan het wel via de sheduler om een welbepaalde tijd laten lopen,

maar ik wil het laten gebeuren als de user op een knop drukt bijv, of als er bijv een welbepaald veld ingevuld wordt.

Zo is de client niet belast met het script, en kan deze ongestoord verder werken.

Alvast bedankt.

Tom

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Tom, Je kan de server (9) een script loop laten draaien - elke minuut.

In die loop kan je checken of er "job records" bestaan in een tabel die je speciaal daarvoor aanmaakt.

Je client script maakt het record aan, met eventueel de parameters.

Het server script pikt dat record op in de loop, via een zoek opdracht, voert het script uit, en markeert het record als uitgevoerd - of wist het, da's een keuze die je zelf moet maken.

Zolang er in zo'n script geen gebruikersinteractie vereist is, ben je OK. Opgepast voor foutsituaties, want die moet je dus correct opvangen.

• 0

FileMaker Server 9 schept inderdaad nieuwe mogelijkheden op dit vlak, en maakt het inzetten van zgn robot clients (potentieel) niet meer nodig. Heeft iemand al "echte" ervaring in een productie omgeving, met het draaien van zo'n loop-script vanaf de Server. Hoe zit het met gebruik van resources op de server, wordt de server daarmee niet te zwaar belast?

- Jeroen

• 0

Heb ondertussen hier op het forum gelezen dat fmserver scripts niet alle scriptstappen ondersteunen uit de scriptmaker?

Ik wil nu net een refresh van data laten verlopen op de server via ODBC op het moment dat een user een refresh knop indrukt (zowel via filemaker pro als via iwp). Het komt er eigenlijk op neer dat ik via OBDC de meest recente informatie uit een andere database wil halen via een system dsn gedefinieerd op de server.

Maar als de import functie en de functie execute sql niet werken op de server vrees ik dat er geen oplossing voor is.

Zijn het enkel de scriptstaapen die webcompatibel zijn die op de server werken?

Ik wil bijvoorbeeld graag dat iemand via iwp een veld invult waarin hij de hoeveelheid zet die hij nodig heeft,Artikelcode en zijn email adres in een andere velden. Bijvoorbeeld 100 stuks. Aangezien de totale stock van een artikel niet mag getoond worden, was mijn idee om aan de hand van een query te controleren of die hoeveelheid, ingevuld via iwp, nog beschikbaar is. Indien ja krijgt hij een mail met daarin bericht dat de 100 stuks nog beschikbaar zijn op dit moment, indien nee een bericht dat er voorlopig niet voldoende stock meet is.(of via iwp een bericht)

Zo kan men zelfs via een phone met webacces en browser snel beschikbaarheden controleren.

Iemand ervaring met dit soort zaken?

Alvast bedankt Tom

• 0
Ik wil nu net een refresh van data laten verlopen op de server via ODBC op het moment dat een user een refresh knop indrukt (zowel via filemaker pro als via iwp). Het komt er eigenlijk op neer dat ik via OBDC de meest recente informatie uit een andere database wil halen via een system dsn gedefinieerd op de server.

ESS werkt op de server. Dus als je ODBC bron een MySQL, Microsoft SQL of Oracle server is, dan kan je er transparant mee omgaan. Is het iets anders heb je inderdaad wel wat pech.

Je kan echter nog altijd een "filemaker robotje" laten draaien, dan stuit je niet op de beperkingen van server side scripts.

@Jeroen: Koen en ik hebben al wat gedaan hiermee. Ikzelf vond het goed lopen, maar Koen vertelde me over situaties waar de virtuele filemaker cient niet meer wou uitloggen van de server (als ik het me niet vergis was het dat).

Gezien Peter Baanen op de FMSummit ons nu verzekerd heeft dat de Troi File plug-in prima server-side werkt, gaan we ons weldra volledig in het server-side scripting avontuur storten.

We hebben een klant waar er 5 robots tegelijkertijd draaien, dit op een 2000 terminal server. Je ziet'm komen... 2003 terminal server is een stuk duurder, FileMaker Pro 9 draait niet onder 2000.

Zodra we hierover resultaten hebben, laten we iets weten.