Jump to content
  • 0

Offerte --> order

chris

Question

Posted

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Ik ben voor m'n bedrijf een programma aan het maken met FileMaker, waarbij het mogelijk moet zijn om een offerte in te voeren, en dan later als die offerte bevestigd wordt deze om te zetten in een order, waaran er weer een factuur gemaakt moet worden.

Ik weet dat dit alles mogelijk is in FileMaker, maar de vraag is hoe?

Heeft iemand hier ervaring mee of voorbeelden hiervan?

Alvast bedankt,

Chris

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Natuurlijk kan dat. Maar hoe precies, dat is niet in enkele lijnen uit te leggen. In tegendeel. Je vraagt nu een snelcursus in relationele databanken en scripting. Ik zou zeggen, doe het step by step, en begin bij het begin: eenvoudige flat files, daarna wat simpele scripting, daarna relationele databanken opzetten, en dan het complexere scripting-werk. Als je dit allemaal wil leren, dan zit je toch al gauw aan heel wat bladzijden cursus, of enkele tientallen uren training en practicum.

Je kan ook proberen ergens een bestaand systeem op de kop te tikken en dat dan te analyseren, tenminste als de auteurs dat toestaan. Kijk anders eens bij de FileMaker templates die meegeleverd worden.

• 0
Posted

Bedankt, maar ik heb eens gekeken naar het FileMaker Solution Framework, een voorbeeldprogramma van FileMaker zelf.

Ik blijf echter nog steeds met de volgende vraag zitten: hoe kan ik ervoor zorgen dat offertes ingevoerd worden, die later met een klik op de knop omgezet kunnen worden in orders?

Heeft iemand hier niet een voorbeeld van?

Chris

• 0
Posted

Hiervoor gebruik ik in het bestand offertes en het bestand facturaties een portaalrij waarbij je in de beide bestanden een relatie legt naar een derde bestand dat ik de datalog noem.

in de datalog neem je volgende velden IDfact - IDofferte - omschrijving.

in het bestand offerte neem je het veld IDofferte

in het bestand factuur neem je het veld IDfact

je legt een relatie van facturatie naar datalog via IDfact (factuur) naar IDfact (datalog)

je legt ook een relatie van offerte naar datalog via IDofferte(offerte) naar IDofferte(datalog)

In de datalog kan je het IDofferte automatisch laten invullen bij ieder nieuw record. Je geeft ook een omschrijving mee.

Als je via een klein script het IDfact van het bestand facturatie ook in het datalogbestand invult worden deze gegevens daar ook weergegeven.

Dit is moeilijk uitgelegd voor iets dat eenvoudig is.

je kan natuurlijk ook gebruik maken van een export en import.

Er zijn natuurlijk nog meerdere mogelijkheden. Hangt af van het gebruik. Als de omschrijving veranderd moet worden in een factuur na aanmaak via een offerte is de eerste mogelijkheid niet goed.

• 0
Posted
in het bestand offerte neem je het veld IDofferte

in het bestand factuur neem je het veld IDfact

Je kan natuurlijk ook de offerten en facturen in één bestand 'transacties' houden - de overeenkomsten zijn groter dan de verschillen. Wel even een soort veld toevoegen.

De stap van offerte naar factuur is dan een eenvoudige 'dupliceer record' en het wijzigen van het soort veld. Sommige velden zorgen dat ze weer leeg zijn.

René