Jump to content
  • 0

FileMaker Advanced 9 runtimes maken

Bad_Wolf

Question

Hi,

Eventjes een situatie schets zodat je een idee hebt waar ik naartoe wil :

Momenteel gebruik ik RealBasic en SQLlite databases als front- en backend voor administratieve programma's. Deze programma's worden regelmatig bijgewerkt en met een zelf geschreven updater op de computers van de gebruikers geïnstalleerd. Hierbij zijn data en runtime volledig van elkaar gescheiden. Dus je kan de runtime vervangen, zonder dat je de databestande verliest. Ontbreekt de volledige database, een aantal tabellen in een database of programmabestande dan worden deze automatisch door de runtime aangemaakt.

Omdat iemand een database wil in Filemaker zou ik het volgende willen vragen (het gaat hier over de mogelijkheden van FileMaker Advanced 9 nieuwste versie) :

1. Op het internet heb ik gelezen dat de runtime mogelijkheid van FileMaker Advanced enkel geschikt is voor demo doeleinden. Sommige van de functionaliteit van FileMaker zelf werkt niet in de runtime. Is dit correct? Vormt dit echt een beperking?

2. Wanneer een toepassing met bijbehorende databestanden moet aangepast worden, kan dit op afstand? Hiermee bedoel ik, de toepassing aanpassen, per email verzenden naar de gebruiker, deze installeert de toepassing en kan onmiddellijk met zijn databestanden terug aan de slag?

3. Kan je het menu systeem van de Runtime volledig aanpassen zodat ALLe menus verwijdert kunnnen worden en eigen menu's gemaakt worden?

Graag had ik ook uw mening zowel positief als negatief over FileMaker Advanced 9 vernomen in relatie met bovenstaande. Ik ken het gewone FileMaker Pro versie 6 en vind dit een goed programma, spijtig genoeg beperkt door het ontbreken van een echte programma omgeving.

Dus alle reacties zijn welkom en waardevol. Ik weet graag wat ik te verwachten heb alvorens een opdracht aan te nemen.

Alvast bedankt voor uw tijd dat u spendeert aan mijn verzoek. Dit wordt zeker gewaardeerd.

Nog een prettige dag gewenst en het allerbeste.

Met vriendelijke groeten,

Bad_Wolf

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hi,

Niemand een antwoord? Blijkbaar is zoals op de betreffende blog vermeld, het niet mogelijk om runtimes te maken.

Ik denk ook dat FileMaker niet beantwoord aan mijn verwachtingen en eisen.

Na nog wat opzoeken op het internet ben ik zelf tot de vaststelling gekomen dat er geen echte programmeer omgeving aan FileMaker gekoppeld is (scripting heeft niets te maken met programmeren).

Daardoor en het feit dat de runtimes eigenlijk enkel maar geschikt zijn voor demo doeleinden (het is zeker geen plug en play zoals de runtimes die ik met RealBasic maak), maken FileMaker Advanced 9 ongeschikt voor het bereiken van mijn doelstelling voor het betreffende project.

SQLlite is daarentegen een vrij en open formaat, welke je in code kan aanpassen aan elke situatie. Het bestandsformaat van FileMaker is beschermd, waardoor je beperkt bent in het gebruik door de fabrikant.

Als laatste nog dit : het is niet omdat FileMaker niet werkt voor mij, dat het een slecht programma is. Integendeel, door de grote gebruiksvriendelijkheid, welke je praktisch nergens anders terug vind in dit soort programmatuur, is dit programma zeer toegankelijk voor praktisch iedereen. Ook de database mogelijkheden zijn zeer goed, enkel spijtig van het ontbreken van een echte programmeer omgeving en het maken van echte runtimes.

Voor mij is het perfect mogelijk dat de eindgebruiker een gewone FileMaker Pro versie op de computer installeerd, zodat een runtime niet nodig is. Bijkomend voordeel is dat de FileMaker database door de gebruiker zelf kan aangepast worden, wat bij de runtime niet mogelijk is. Dit is dan ook mijn voorstel naar de gebruiker toe.

We zullen elkaar dus nog wel meer dan eens tegenkomen op dit forum.

Iedereen nog een prettige dag gewenst en veel FileMaker plezier.

Bad_Wolf

• 0

Alvast bedankt voor uw tijd dat u spendeert aan mijn verzoek. Dit wordt zeker gewaardeerd.

Veel tijd krijgen we blijkbaar niet. :roll:

Om toch maar te laten weten dat ik een runtime gemaakt heb die actueel door een 300-tal gebruikers naar alle tevredenheid wordt gebruikt.

Zolang er niets aan de tabellen wijzigt is het heel eenvoudig om de runtime up te daten. Indien er velden bijkomen wordt het wat lastiger omdat men de data moet gaan importeren in het nieuwe data-bestand.

Om zo maar te gaan beweren dat het maken van runtimes met filemaker voor practische toepassingen niet mogelijk is vind ik toch wat overdreven. Je moet niet allemaal geloven wat ze op het internet vertellen.

• 0

Hallo Edc,

Bedankt voor je reactie en de informatie. Het is voor mij niet belangrijk hoe snel er gereageerd word. Het spijt mij dat de eerste zin zo over komt, dit was niet mijn bedoeling.

Ik ben blij met de informatie die je mij gegeven hebt. Ik ga na dit antwoord de trial versie van FileMaker 9 downloaden, zodat ik wat kan experimenteren.

De structuur van de database met bijhorende tabellen moet inderdaad niet dikwijls aangepast worden.

Het betreft hier een database welke een voor-, prijs en nacalculatie moet maken voor bewegwijzeringsprojecten. In deze calculatie worden ook illustraties en foto's opgenomen. Wanneer de uiteindelijke offerte goedgekeurd wordt, moet er ook een stuklijst, zaaglijst en onderdelenlijst aangemaakt worden.

Ik wil in dit geval zeker gebruik maken van FileMaker, ook omdat de gebruiker met dit programma vertrouwd is. Ik geef ook toe dat de beperkingen die ik toeschrijf aan Filemaker deels voorkomen omdat ik een programmeer omgeving gewoon ben waar je zelf alles onder controle hebt. En iedereen heeft de neiging om te gebruiken waarm men het beste vertrouwt mee is, ook mezelf.

Wat de betreffende informatie van het internet betreft. De betreffende persoon die de blog maakte, vermeldde dat hij een Filemaker fan was. De betreffende blog was zeker niet negatief over Filemaker integendeel. Maar het was ook niet duidelijk over welke versie van Filemaker Advanced het hier ging.

Tot slot wil ik je nog bedanken voor de tijd die je spendeert met het beantwoorden van mijn verzoek. Overigens, zeer goed forum met veel waardevolle informatie.

Nogmaals mijn verontschuldigingen voor het misverstand.

Nog een prettige avond gewenst.

Bad_Wolf

• 0

Hallo,

Nog een laatste update van deze topic.

Ik heb FileMaker Advanced 9 aangekocht. Je kon enkel een trial van FileMaker Pro 9 downloaden welke niet kon geactiveerd worden naar een volwaardige versie. Waarschijnlijk vervallen de databases welke met deze trial versie gemaakt werden, ook na de vervaldatum. Ik wou dit risico niet lopen en heb dan maar meteen de volledige versie gekocht.

Het ziet er heel goed uit, zeker voor het betreffende project. Je zal me dus nog wel regelmatig hier tegenkomen wanneer ik een probleem heb.

Iedereen nog een prettige dag gewenst en tot de volgende keer.

Bad_Wolf

• 0
Hallo,

Nog een laatste update van deze topic.

Ik heb FileMaker Advanced 9 aangekocht. Je kon enkel een trial van FileMaker Pro 9 downloaden welke niet kon geactiveerd worden naar een volwaardige versie.

Toch, dat moet met de aankoop van een License Key probleemloos werken. Er bestaat overigens geen Trial van FMP9 Advanced.

Waarschijnlijk vervallen de databases welke met deze trial versie gemaakt werden, ook na de vervaldatum.

Neen, dat is niet zo. FM database bestanden zijn geen integraal deel van de geinstalleerde software, eender of dat de Trial of de volledige versie is.

Groet,

Durk

• 0

Halo Durk,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb echter FileMaker Advanced 9 reeds aangekocht en heb er zeker geen spijt van. Zo kan ik de mogelijkheden van FileMaker Advanced 9 onmiddellijk uitproberen.

Nog een prettige dag en het allerbeste.

Bad_Wolf