Jump to content
  • 0

Record Status

Denniz

Question

Posted

Allereerst aangenaam kennis te maken! Ik ben nog een clarify maagd maar daar zal wel verandering in komen...

Ik heb een vraag betreft het bijhouden van de status van m'n records in een (jawel) Status veld.

Ik importeer data uit een temp.fp5 file met dezelfde recordset als m'n main.fp5, alleen in m'n main.fp5 heb ik een extra veld "status". In dat veld wil ik bijhouden of het record die ik geimporteerd heb, "nieuw" is, "veranderd" is of "onveranderd" is.

Alleen hoe zit het script in elkaar die ernaar kijkt wat de status is van een record, can somebody help me with this one?

dit stukje heb ik al:

Replace Contents [no dialog,"status","Case(IsEmpty(status); "NIEUW"; status = ID & NAAM & ADRES; "ONVERANDERD"; "VERANDERD")"]

TENKS!

Denniz

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Ik ben nog een clarify maagd maar daar zal wel verandering in komen...

Wees maar niet bang: het enige wat hier regelmatig geweld wordt aangedaan, is de taal...

• 0
Posted

Serieus, nu. Als ik het goed begrijp wil je meteen na het importeren van de records - waardoor dus een aantal dubbels ontstaan - gaan controleren

1) of er dubbels zijn (zoniet zijn het nieuwe records)

en

2) indien er dubbels zijn, of die dan identiek zijn voor alle velden (Indien, ja, dan zit je met een echte dubbele record waarvan er toch één verwijderd zou moeten worden; indien nee, dan moet je toch ergens weten waar precies het verschil zit).

Is het zoiets wat je wil?

Stef zou zeggen - en daar heeft hij weer overschot van gelijk in - dat dit geen FileMaker-probleem is, maar een probleem van database design. Heb je over dit aspect al nagedacht in dit verband?

• 0
Posted

Dit moet het inderdaad zijn maar het gaat vooral om een onderscheid van tekst in het 'status' veldje. Dus:

Importeren - checken if record is NEW dan statusveldje "NEW", als het record al bestaat (zie ID) dan checken of er wat veranderd is in dat record, zo ja. Statusveld "Veranderd" anders "Onveranderd" (en inderdaad, het is interessant te weten wat er veranderd is :))

Dit is in ieder geval de bedoeling, is daar een oplossing voor?

Serieus, nu. Als ik het goed begrijp wil je meteen na het importeren van de records - waardoor dus een aantal dubbels ontstaan - gaan controleren

en

2) indien er dubbels zijn, of die dan identiek zijn voor alle velden (Indien, ja, dan zit je met een echte dubbele record waarvan er toch één verwijderd zou moeten worden; indien nee, dan moet je toch ergens weten waar precies het verschil zit).

Stef zou zeggen - en daar heeft hij weer overschot van gelijk in - dat dit geen FileMaker-probleem is, maar een probleem van database design. Heb je over dit aspect al nagedacht in dit verband?

• 0
Posted

Ik ben er inmiddels uit met de volgende code:

Show All Records
Replace[No dialog, "Status", "Field1 & Field2 & Field3 & ...FieldN"]
Import [Restore, No dialog, "Temp.fp5"]
Show All Records
Replace[No dialog, "Status", "Case(IsEmpty(Status), "NEW", Status = Field1 & Field2 & Field3 & ...FieldN, "UNCHANGED", "CHANGED")"]
Exit Record/Request

Nu zoek ik alleen nog een truukje om te 'tracken' wat er veranderd is doormiddel van een * bij het veld of de oude waarde uit het veld naast het veld te plaatsen?

Dit moet het inderdaad zijn maar het gaat vooral om een onderscheid van tekst in het 'status' veldje. Dus:

Importeren - checken if record is NEW dan statusveldje "NEW", als het record al bestaat (zie ID) dan checken of er wat veranderd is in dat record, zo ja. Statusveld "Veranderd" anders "Onveranderd" (en inderdaad, het is interessant te weten wat er veranderd is :))

Dit is in ieder geval de bedoeling, is daar een oplossing voor?

en

[/code]