Jump to content
  • 0

Aanmaningsbrief

chris

Question

Posted

Hallo allemaal!

Is het ook mogelijk om met filemaker, nadat je gezocht hebt op bv. openstaande facturen, per klant een brief uit te printen met een aanmaning, waarin de betreffende facturen staan?

Groeten,

Chris

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik zie niet in waarom niet. Daarvoor dien je uiteraard eerst een database op poten te zetten met de daarbij behorende layouts.

Ik ben toevallig ook met een boekhouddatabase bezig op het moment. Klantgegevens, factuurtjes, BTW berekeningen, inkomsten/uitgave etc etc.

Hallo allemaal!

Is het ook mogelijk om met filemaker, nadat je gezocht hebt op bv. openstaande facturen, per klant een brief uit te printen met een aanmaning, waarin de betreffende facturen staan?

Groeten,

Chris

• 0
Posted

Je zal al een veld aangemaakt hebben waar je de status bijhoudt van betaling. Als je nu ook hierop een relatie loslaat gebaseerd op naam van de klant en status kan je via een herinneringsbrief met portaal de openstaande facturen weergeven van de desbetreffende klant.

• 0
Posted (edited)

Het zit natuurlijk nog iets ingewikkelder in mekaar: in principe stuur je de maningsbrief (de eerste, daarna de tweede en tenslotte de derde) wanneer een statusveld je waarschuwt dat dat nodig is.

Die Status is het resultaat van een min of meer complexe calculatie die de verhouding uitrekent tussen de volgende factoren:

1) de oorspronkelijke factuurdatum

2) de toegestane betalingstermijn (vb. 30 dagen einde maand, 60 dagen, 90 dagen enz.)

3) de status van het veld Betaald Ja/Nee

4) de actuele datum (hoe lang is de factuur al onbetaald?)

5) het feit dat er al een eerste, tweede of derde maningsbrief verstuurd werd.

6) eventueel het type van klant-relatie (bijvoorbeeld een nieuwe klant of - een totaal andere situatie - een oude klant die meestal pas na om en bij de 100ste dag betaalt en met wie het bedrijf een zeer goede relatie onderhoudt)

7) eventueel het taalregime van de klant.

Bij dit alles gaan we natuurlijk voorbij aan het feit dat een telefoontje of een plaatsbezoek rond de datum van de eerste (nog niet verstuurde) maningsbrief vaak een positief resultaat oplevert.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Ik denk wel dat het de filemakertoepassing is die we hier proberen toe te lichten. Hoe je het later zelf bouwt is naar eigen wens. Je hebt gelijk als je naar al die mogelijkheden moet kijken. Maar dat is verfijning van uw applicatie.

Als ik via dit forum een vraag stel ben ik meer gesteld met een oplossing die wordt aangeboden dan met ne gansen theorie over normen.

• 0
Posted

Als ik via dit forum een vraag stel ben ik meer gesteld met een oplossing die wordt aangeboden dan met ne gansen theorie over normen.

Onterechte opmerking!

De punten van AVD zijn geen theorie, maar wel de pure praktijk.

Voor mij is een systeem waarin deze data ontbreekt simpelweg waardeloos.

Voor mensen die voor de eerste keer een aanmaningssysteem opzetten is dit zeer waardevolle informatie.

MVG,

Stef

• 0
Posted

ikvind het sowieo al een hele slechte instelling. Zonder een beetje theorie zal iets in de praktijk uitvoeren erg lastig orden. Door middel van de theorie kun je leren hoe je de dingen in de praktijk kunt toepassen.

Misschien moet je zelf eens wat meer inzet tonen...

• 0
Posted

misschien ben ik verkeerd in mijn denkwijze maar vooraleer ik een filemaker applicatie opbouw zal ik nagaan aan welke voorwaarden ze moet voldoen. Om aan deze voorwaarden te voldoen zal ik beroep doen op dit forum als ik in de problemen kom. Hier ben ik er dan ook van overtuigd dat iemand mij de sleutel tot de oplossing bezorgd.