Ga naar inhoud
  • 0

Gedeeld bestand onzichtbaar (MacOSX)


marcelboot

Vraag

Ik wil in een Mac netwerk met 1 server een gedeeld bestand openen (op afstand...), maar zie het niet staan bij de Favoriete host, noch bij de locale hosts? Gewoon openen gaat vanaf elke mac. Openen aanklikken (dus met delen) gaat ook goed vanaf elke mac, maar nu nog samen tegelijk.

Ik doe vast iets fout, maar ja, wat dan?

 

Samengebruik staat aan, Bestand is te delen enzovoorts.

 

Ik hoor graag wat ik over het hoofd zie of gewoon verkeerd doe.

 

marcel

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Marcel,

 

Je zit in een draad over FileMaker Server. Heb je FileMaker-server geïnstalleerd en je bestanden geopend via de Server Admin Console? Heb je de aanwijzingen in de handleiding gevolgd?

 

Een gebruikelijke verwarring bij veel IT departementen: FileMaker gebruikt NIET het samengebruik van het Mac/Windows OS. Het is dus niet de bedoeling om een FileMaker file in een gedeelde map te plaatsen voor samengebruik.

 

FileMaker heeft zijn eigen samengebruik en werkt met Hosts en Guests. Op de host moeten de bestanden geopend zijn in FileMaker Pro (tot 5 gebruikers) of Server (250). Pas dan kunnen de guests aan die bestanden via Openen op afstand...

Link naar reactie
  • 0

Je moet geen FileMaker Server installeren voor maar enkele gebruikers. Op je Mac Mini moet wel FileMaker Pro draaien met de bestanden geopend. Je kan zo tot 9 gebruikers tegelijk laten werken (elk met een geldige licentie van FMPro natuurlijk).

 

Nogmaals: in je Mac OS zal je dat bestand wel zien in de gedeelde map maar voor het samengebruik van FileMaker moet het bestand geopend zijn met FileMaker Pro op je server-toestel.

 

Het samengebruik van FileMaker is veel uitgebreider dan het Mac OS samengebruik: denk aan beveiliging van records en velden, conflictbeheer als meerdere gebruikers hetzelfde record willen wijzigen enz...

Link naar reactie
  • 0

Joris,

 

ik ben weer op locatie geweest. De server heeft twee partities, waar de users maar op 1 terecht kunnen (via Server in netwerk zoeken)

FM server staat geïnstalleerd op de andere partitie. Ik heb vandaag mijn file geupload naar die Library vanuit Server 9. De users zien nu echt geen geopende file op afstand.

Heeft de partitie er iets mee te maken of zit ik verkeerd?

 

Ik werk voor het eerst met Server, dat moet gezegd.

 

marcel

Link naar reactie
  • 0
Heeft de partitie er iets mee te maken of zit ik verkeerd?

 

Nee, tenzij je in de instellingen van je FileMaker Server een andere standaardlocatie voor je databases hebt opgegeven. Na installatie zal de standaard database-folder zich bevinden in de map van FileMaker Server onder Programma's.

Heb je nagekeken of in de file die je hebt geupload de toegangsrechten juist zijn ingesteld? In de beveiligingsprofielel moet als 'extended privilege' 'fmapp' (toegang via FileMaker Netwerk) aan staan.

 

Tja, er zijn een hele hoop dingen die je zou kunnen checken. Ik zou zeggen: neem de tijd om de handleiding grondig door te nemen en om met een test-server te oefenen tot je alles onder de knie hebt. Er is goede documentatie beschikbaar op de FileMaker-Website.

 

Misschien moeten we op confituursessie of FM Summit nog eens een sessie wijden aan het instellen van FileMaker Server?

Link naar reactie
  • 0

Joris,

 

de toegang tot fmapp staat goed en ook de samengebruik opties staan aan.

De file staat ook in de goede map binnen Server, maar die is voor users dus niet te bereiken, want dat is een serverdeel dat niet gezien wordt.

Ligt het dan niet aan de plaats van de standaardmap van server9?

Moet ik misschien de file eerst openen binnen Server als zijnde een gebruiker? Dat heb ik nog niet geprobeerd.

 

marcel

Link naar reactie
  • 0
De file staat ook in de goede map binnen Server, maar die is voor users dus niet te bereiken

 

Beste Marcel,

Nogmaals: het laatste dat je wil is dat je gebruikers op één of andere manier aan die map kunnen via hun OS. Denk maar aan beveiliging en integriteit van je gegevens...

 

Je moet de bestanden inderdaad openen via de Admin console van FileMaker Server. Wat je ook kan doen is je FileMaker Server software opnieuw opstarten. Op dat moment opent hij automatisch alle bestanden in de database-folder.

Link naar reactie
  • 0

zo gemakkelijk werkt FileMaker server nou ook weer niet.

IK web dit wel eens geprobeerd, maar dat was een hele toestand om daarna alles weer in orde te krijgen.

Met andere woorden in mijn geval een nutteloze mogelijkheid.

Mijn situatie:

De database en de server staan ergens anders. Ik kan niet eens via MacOsX inloggen omdat er een java probleem is. Ik heb nooit gevonden hoe dit is op te lossen! Op de iMac, via de Pc versie lukte het wel om in te loggen.

Maar zogezegd lukt het niet om de server te herstarten. En toen het wel lukte -zo leek het- was de hele zaak inde war.

De netwerkbeheerder moest er aan te pas komen om via hen de FMserver weer op te starten. :idea::roll:

Link naar reactie
  • 0
ik gebruik geen FM server, maar enkele macs met ieder FMPro 9.

De file staat op een server (mac mini) en kan gezien worden.

 

De server heeft twee partities, waar de users maar op 1 terecht kunnen (via Server in netwerk zoeken)

FM server staat geïnstalleerd op de andere partitie.

 

Wat een spraakverwarring. Hij heeft wel een server waar FM op draait maar geen FM server denk ik en gooit de zaak door elkaar.

 

Peerke

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...