Jump to content
  • 0

Van bestand wisselen

Iron_Eagle

Question

Posted

Haaai,

Ik wil via een knop van bestand wisselen, nu kan dat wel door hem te openen maar als je dan weer terug gaat en dan weer naar de andere (overschakelen) dan wordt het bestand telkens opnieuw geopend en dat wil ik natuurlijk niet hebben. Hoe dit op te lossen?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
dan wordt het bestand telkens opnieuw geopend

Ik denk het niet: als het al geopend is, dan zal FileMaker niet meer doen dan het frontmost te brengen. Dat kan dus helemaal geen kwaad.

• 0
Posted (edited)

Even nog dit: je kan het heel eenvoudig testen. Maak in je bestand een scriptje dat een tellertje verhoogt met telkens één eenheid. Zet de Document Preferences zo dat bij het openen van het bestand dit script gerund wordt. Bij elke opening zou de teller dus met één moeten verhogen.

Activeer nu dit script vanuit een ander script in een ander bestand (een scriptje met een doodgewone Open File). Je zal zien dat het tellertje alleen de eerste keer verhoogt, wanneer het bestand echt geopend wordt. Daarna blijft het staan, hoe vaak ook je op de button van het Open File-script klikt.

Edited by Guest
  • 0
Posted

Wanneer ik een ander bestand open doe ik het steeds door een script op te roepen in het te openen bestand. Dit kan een eevoudig scriptje zijn dat alleen verwijst naar een layout.

• 0
Posted
Wanneer ik een ander bestand open doe ik het steeds door een script op te roepen in het te openen bestand. Dit kan een eevoudig scriptje zijn dat alleen verwijst naar een layout.

Dan moet je wel goed beseffen dat je het eventuele open-script ontwijkt, wat ik sommige oplossingen cruciaal kan zijn. Met de stap "open file" zal dit wél geactiveerd worden.

MVG

Stef

• 0
Posted

Stef bedoelt het volgende:

Er zijn - in grote lijnen en in deze context - twee manieren om een FileMaker-bestand te openen.

(1) De eerste is de klassieke en verloopt via het besturingssysteem (Windows of MacOs, enz.). Dat kan op de volgende manieren:

• ofwel een dubbelklik op het FP5-bestand binnen een venster op bijv. het bureaublad
    ofwel een klik, binnen FileMaker op het File - Open-menu, en daarna, in het dialoogpaneel op de gewenste bestandsnaam,
    ofwel via de scriptstap Open File, waardoor FileMaker het commando krijgt om het besturingssysteem te vragen het bestand te openen

In al deze gevallen wordt de Preferences-optie When openening perform script mee geactiveerd.

Hiervan maken we gebruik om allerlei dingen automatisch te laten verlopen wanneer een bestand (voor de eerste keer binnen een FileMaker-sessie) geopend wordt.

(2) De tweede manier werkt helemaal anders: een bestand kan opgeroepen worden door een ander bestand, omdat er een relatie ligt naar dat bestand, of omdat er een Perform external script-stap wordt uitgevoerd. In deze gevallen wordt het bestand op een minimale manier geopend (je ziet dat onder het Window-menu doordat de bestandsnaam daar wel voorkomt, maar dan tussen haakjes). In dit geval wordt de Preferences-optie Perform script niet uitgevoerd.

Het is dat laatste waar Stef op doelt: een bestand dat voor de eerste keer geopend wordt op die tweede manier, voert een aantal actions niet uit, en dat kan fatale gevolgen hebben. Daarom is de scriptstap Open file de enige betrouwbare, weliswaar binnen omgevingen waar het uitvoeren van een "Open dit bestand"-script nodig is.

OK?