edit: ondertussen wel uitleg gevonden. Op zich logisch dat een globaal veld geen waarde heeft in Find Mode, en dus logisch dat die dus ook niet kan filteren voor de zoekresultaten...
Een filemaker gedrag dat ik gewoon niet begrijp...
Ik heb een parent record, met related child records. So far so clear. Elke child record heeft een bepaald type gedefinieerd ( INV, POS of DEL ). De volgende relatie bestaat tussen de twee tabellen:
Parent Record Child Record
zkp = zkf
Type_g = Type
In een list view laat ik simpelweg tekst zien van de parent record, én een constante ( gelijke aan 1 ) vanuit de child record. Op die lijst heb ik het globaal veld Type_g staan, met een value list ( INV, POS, DEL ). Als ik dus een waarde in het globaal veld invul zie ik dus een 1 komen te staan als er een child record bestaat, en niets als er geen child record staat. Dus stel ik heb vier Parent records, en twee ervan hebben een related record die van het type "INV" zijn, en ik stel mijn global in op INV dan zal ik dus vier records zien, waarbij er bij twee records een 1 zal staan. Ideaal, dit wil ik (bijna).
Als ik nu echter mijn globaal veld op INV zet, en dan naar find mode ga, om een 1 in te typen in dat veld, zou ik verwachten dat ik maar 2 records zou terugkrijgen. Echter niets is minder waar... ik krijg al mijn parent records terug, die ook maar een related record hebben, (in dit geval dus 3) en het maakt niet uit welk type dit related record is.
Ik heb snel een test bestandje gemaakt...
naar mijn mening "negeert" FileMaker de relatie gebaseerd op het globaal veld tijdens de find... maar ik kan mis zijn natuurlijk...
Question
andries
edit: ondertussen wel uitleg gevonden. Op zich logisch dat een globaal veld geen waarde heeft in Find Mode, en dus logisch dat die dus ook niet kan filteren voor de zoekresultaten...
TestRelatedFind.fp7
4 answers to this question
Recommended Posts